Mini onder de mini's, waar vinden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rider01

Mini onder de mini's, waar vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 18:54

Hoi Bokkers,

Ik ben een beetje aan het rondkijken voor een minipaardje, daarover heb ik 2 vraagjes

Welke fokkers zouden jullie aanbevelen?
Zijn er specifieke dingen (kwa gezondheid) waar ik op moet letten?

Ik zoek een jonge merrie als gezelschap voor mijn ruintje, hoe kleiner hoe beter!

probabeest

Re: Mini onder de mini's, waar vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 19:21

en verder..... zoek je een bepaald ras of type?

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 19:45

Nee, ik ben niet rasgebonden
Karakter is wel belangrijk, moet wel rustig van aard zijn omdat mijn ruin erg sensibel is en anders voelt hij zich niet op zijn gemak.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 19:52

Ik zou niet te klein gaan.
Zelf heb ik een mini appeloosa van ongeveer 88 cm denk ik?
Helaas staan haar tanden compleet verkeerd omdat het ras zo klein gefokt word.
Volgens de dierenarts heeft ze er nu geen last van, ze red zich er prima mee en eet goed. Toch is het iets wat we in de gaten moeten houden, ik weet niet hoe haar tanden zich houden als ze straks 20 is.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 19:56

Gypsy, dat tanden probleem, komt dat vaak voor bij deze kleintjes?
En kan je dat zelf zien of kan je dan beter een DA of TA meevragen bij een bezichtiging?

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 19:59

Hoe kleiner hoe beter? Niet kwa gezondheid. Zou geen mini aanschaffen onder de 75cm. Tanden zijn er groot probleem indd, dwerggroei. Om hoogte(laagte) fokken en de rest vergeten..

Je wilt niet gaan mennen oid?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 20:00

Bij die van mij kan je het zelf ook zien, ik kan wel een foto voor je maken als je dat wil?

Een da meenemen voor een klinische keuring is ook bij zo'n kleintje niet onverstandig.
Zegt degene die het zelf ook niet gedaan heeft. :o

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 20:03

Hagar, Nee ik heb inderdaad geen intentie om te gaan mennen, wel wandelen, meedoen met schriktrainingen andere 'spelletjes' in de bak samen met mijn andere pony.
Maar geen echt 'werk' zeg maar :)

Heeft iemand toevallig een link naar een artikel over dat tandenprobleem?

Gypsy, graag! Bedankt :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 20:05

Ik zal maandag even kijken voor je, mits het niet door het vergiet in mijn kop glijd. :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 20:15

Wil je een pony die jouw gewone wandeltempo bij kan houden en ook jouw pony bij kan houden zonder de beentjes uit het lijf te lopen wil je echt een stukje groter dan mini. Je komt dan uit bij een minimale stokmaat van 1.10 tot 1.20. Ook kan die beter werken als het warm (boven de 20graden) is omdat die iets verder van de grond af is. Ik heb daarom voor de shet een goed huis gezocht en nu een welshje die wel fijn mee kan komen. Daarnaast is voor mij een shet te klein om makkelijk goed te kunnen verzorgen, maar mijn lijf is er niet blij mee als ik me een aantal keer 3 dubbel moet vouwen om ergens bij te kunnen.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 20:58

Tamary, ik heb hele andere wensen dan jij
Zoals ik eerder al zei bijvoorbeeld geen werk voor hem/haar

Boven de 1 meter wil ik echt niet :n

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 21:08

Werk was in dit geval een wandelingetje van 20 min. aan de hand in het zonnetje. En als je d-pony in een relaxed voorwaarts drafje loopt door de bak loopt en shet met tong op de hoefjes in volle galop moet om dat bij te houden is het echt niet fijn om met 2 dieren samen bezig te zijn.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 21:10

Nee dat snap ik maar dat is ook echt niet de bedoeling!

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 22:08

Zelf ben ik fokker van minipaarden, bij ons ook de regel, "om ter kleinst is daarom niet beter". Wij fokken liever een paardje van 85cm dat correct is, mooi hoog op de benen staat en goed in beweging is als een dwergachtige pony van minder dan 75cm schoft. :) En ik fok ze als gezelschap en om shows mee te doen, en gewoon omdat ze zo lief en prachtig zijn, ben er echt verslaafd aan. ;)

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 22:12

Kijk, toch alweer wat geleerd deze avond
1. Niet onder de 75 cm gaan
2. Let op het gebit (en dwerggroei)

Meer tips/aan te bevelen fokkers zijn altijd welkom :)

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 20:12

Tja, wat zijn je eisen...

Let ook op losse knieën.
Lijkt me niet dat je een shet met super papier nodig hebt, maar bij een mini met papier is natuurlijk wel meer op de bouw, beweging en karakter gelet.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:12

Dan is de vraag wat wil je nog meer. Wil je een goed papier erbij, wil je een leuk kleurtje of neem je genoegen met een vos of zwart shetlandertje. Wil je een luxe diertje of een wat stevigere. Hoe is je budget? Budget is denk ik bepalend voor wat je koopt. Een shetlandertje heb je al voor 100 euro of minder maar met een minipaardje zit dat bedrag veel hoger. Persoonlijk vind ik alles onder de 90 cm al miniscuul :') Ik zou met de correctheid in het achterhoofd houdende geen paardje kopen kleiner dan 80 cm. Tussen de 80 en 86 cm is een mooi maatje dan. Voordeel is ook hoe groter het paardje hoe meer beweging hij heeft. Nu is dat voor jou minder van toepassing omdat hij toch niet voor de wagen komt.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 12:26

Kleur of papier is voor mij niet van belang, karakter en leeftijd wel
Mijn ruintje maakt zeer moeilijk vrienden, na overleg met trainer en DA weet ik nu waar ik naar moet zoeken.
Zijn huidige vriendje (na bijna een jaar zoeken) gaat weg en straks staat hij alleen.
Dat wil ik voor zijn door zelf een pony erbij te kopen.

In principe is de aanschaf dus niet voor wat ik er mee wil maar puur voor mijn ruin
En tuurlijk, als ik merk dat de kleine iets heel leuk vind (VD of iets anders) dan wil ik dat met haar wel doen maar als ze gewoon prima tevreden is op de wei, ook goed
Ik heb gelukkig een luxepositie met 3 weides, een paddock en loopboxen (en geen andere pensionklanten, heerlijk)
Dus wat dat betreft is alles mogelijk

Misschien wel handig om het zoekprofiel even kort te vermelden
Merrie
Onder de 1 jaar
Rustig/nuchter karakter

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 13:07

Ik heb vandaag geprobeerd een foto te maken, maar de kleine werkte helaas niet mee dus kreeg het zo in mijn eentje niet voor elkaar. :=

Maar bij een klinische keuring zou een da dit zeker zien. :j

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:00

Oooh ik dacht ik heb wel een leuke voor je. maar zij wordt in mei 3 jaar. mooi klein zwart merrietje van ongeveer 83 cm.

Ik vind het persoonlijk kort door de bocht om te zeggen dat de kleintjes altijd tandproblemen hebben en niet snel genoeg kunnen lopen. Ik wandel met kleine 83 cm en grotere bijna 1 meter en ze kunnen me allemaal prima bijhouden. Het ligt echt aan het paardje zelf hoe hard hij/zij gaat. Ik heb zelfs een grote merrie van 172 gehad en die was niet vooruit te branden.
Tanden met name over of onderbeet kan wel degelijk een erfelijk iets zijn. natuurlijk is het logisch dat hoe kleiner je gaat hoe meer problemen er kunnen ontstaan. Want de tanden worden niet kleiner die zijn hun ruimte wel nodig.

Tips om mee verder te kunnen.
leeftijd
grootte
geslacht
kleur
budget
Ras

Je hebt goedkope paardjes en hele dure. Je mag er natuurlijk vanuit gaan dat een duurder paardje over het algemeen beter is dan een heel erg goedkoop paardje. Per ras zit er ook verschil in prijs.
Het is niet gezegt dat een dure altijd beter is.
Ik zou goed letten op beenstanden, tanden, karakter, beweging. Voor mij is met papier wel belangrijk. Maakt dat voor jou niet uit, dan kun je rustig een nemen zonder afstamming bekent. Deze zijn goedkoper in aanschaf.

Wat de een een goed fokadres vind, kan een ander het niet vinden. op minipaarden startkabel vind je een genoeg fokkers. Maar wil je een shetlander dan kun je beter op de shetlandersites kijken. Daar kan ik je zo niet bij helpen.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:03

Zoals ik t begrijp voldoet elke rustige shetmerrie. Het lijkt me niet heel moeilijk om dat te zoeken :) als je nu kijkt zijn ze nog geen 1 jaar, anders moet je weer een tijd wachten op de veulens van dit jaar

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:05

Waarom moet het perse zo'n jonkie zijn? Een niet dominante oudere merrie voldoet toch ook prima aan de eisen?

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 19:32

joscaa, ik dacht al dat die vraag zou komen
mijn ruin zend en ontvangt net andere signalen (dus lichaamstaal) dan de meeste paarden.
Daardoor ontstaat miscommunicatie, wat zich bij die van mij uit in angst.
Een jong dier kan (naast de signalen die ze in de eerste periode van hun leven meekrijgen) ook nog de signalen van mijn ruin leren waardoor deze wel met elkaar een sociale interactie aan kunnen gaan.

Leeftijd is dus van groot belang

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:43

Lastige is dan dat je zo 2 dieren creeërt die niet makkelijk in een groep passen. Ik zou zeker een oudere fokmerrie o.i.d. overwegen die hem wegwijs kan maken in hoe het hoort.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:48

Maar die exmoor ruin, die is toch opgegroeid in een kudde? Is dat er niet 1 van die geredde beestjes? Dan zal dr toch geen paard beter weten hoe paardengedrag werkt als die van jou?
Gewoon geinteresseerd hoor, mijn vraag.