Is het wel een echte shetlander?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anniekasaur

Is het wel een echte shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 22:14

Oke, ik ben nu wel zo nieuwschierig of iemand hier het antwoord weet.
Ik heb een pony gekocht, een shetlander zeiden ze.. Maar nu staat in het paspoort dat het een appaloosa is? Zijn vader en moeder zijn allebei appaloosa, vader moeder geloof ik ook en vader vader kon ik niet vinden op internet.

Maar nu, die van mij is toch echt bruin, kan dit? :o?

Als het helpt, hier is een foto van die van mij:
http://imageshack.us/a/img820/8052/img8491qa.jpg
Afbeelding

Vader:
Afbeelding

Moeders vader:
Afbeelding

JoyCiej007

Re: Is het wel een echte shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 22:21

Appaloosa = dus ook een ras.

Jou pony is misschien helemaal effen van kleur (bruin), met geen of slechts minimale kenmerken van een appie, maar aangezien vaders + moeders volledig appie zijn (en waarschijnlijk dus ook opgenomen in het NAS stamboek?) Dan is jou pony ook NAS-stamboek.

Volgens mij hadden ze voor op keuring bij het NAS ook een klasse met effen gekleurde pony's zonder appie kenmerken, maar die wel uit volledige NAS-dieren zijn geboren. Weet 't niet zeker, maar staat me wel iets van bij.

Officieel gezien kan het dus ook geen Shetlander (NSPS) zijn, die nemen alle kleuren aan behalve appaloosa's. Jou pony is welliswaar geen appie qua kleur/kenmerken, maar komt wel uit NAS ouders.
En die NAS ouders kunnen dus geen NSPS zijn (vanwege 't appie zijn) en bij het NSPS kunnen ze alleen maar in stamboek worden opgenomen als vader + moeder bij het NSPS stamboek op papier staan en zijn opgenomen.

rosslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 22:22

huh? ik heb geen idee, maar tis wel apart.

xChiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 22:24

Het is een undercover appaloosa <<)

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 22:25

100% Appaloosa!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 22:25

Hoe heet de vader? Ik weet dat er iemand is die rustig een partij shetlandmerries bij zijn ggk appie hengsten in gooit en kijkt wat er uit komt. Dus deze kan daar zomaar een product van zijn, het is wel een scheetje.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 22:26

Jij hebt gewoon een appaloosa zonder stippen :D

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 22:27

Dit is inderdaad een eenkleurige appaloosa en geen shetlander. Omdat de genen die voor de stippels zorgen dominant zijn, heb je met twee gestipte ouders een kans van 25% dat er een niet gestipt veulen uit komt. Deze behoren toch tot het ras en hebben vaak nog andere kenmerken, zoals gestreepte hoeven, een mensenoog of gemarmerde neus of geslachtsdelen. Waarschijnlijk heeft je pony ook een paspoort uitgegeven door het NAS, het Nederlands Appaloosa Stamboek.

anniekasaur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 22:34

xChiva schreef:
Het is een undercover appaloosa <<)

Dat is het! _O-

Hij staat inderdaad ingeschreven in het NAS, vond het al zo raar, een appaloosa zonder stippen, maar het kan dus echt!
Zijn vaders naam weet ik zo 1 2 3 niet, moet ik in het paspoort kijken en die heb ik hier niet liggen, zijn moeder is Confetti.

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 22:36

De vader is Bayern's Raki aan de foto te zien. Moeders vader is Rocky vd Hoeve, als ik het goed heb.

anniekasaur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 22:38

Klopt helemaal! Was de namen even kwijt

Didoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 22:50

Waow Owkeej :P Het lijkt ENORM op een Shet kan hij niet gemixt zijn hoe heet dat ook al weer ? :P Owjaaah Gekruist :P

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 23:06

gemixt whahahahaha. men nemen een beslagkom, gooien wat bloem in de kom, voegen hier water bij, voegen hier hagelslag bij, en we krijgen een appaloosa. Voegen wij teveel hagel bij en verwarmen wij het mengsel, dan krijgen wij een eenkleurige appaloosa... Dus jah, mixen kan vast ook wel :D

anniekasaur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 23:40

Arvanti_haf schreef:
gemixt whahahahaha. men nemen een beslagkom, gooien wat bloem in de kom, voegen hier water bij, voegen hier hagelslag bij, en we krijgen een appaloosa. Voegen wij teveel hagel bij en verwarmen wij het mengsel, dan krijgen wij een eenkleurige appaloosa... Dus jah, mixen kan vast ook wel :D

:') _/-\o_

Maar als je hem dan weer ontwarmt, wordt ie dan ook een echte appaloosa? En dus niet een undercover appaloosa? :Y)

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 23:47

Nee want gesmolten hageltjes worden geen hageltjes meer als je ze in de koelkast zet.

pietiedecy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 23:50

mijn welshpony stond ook ingeschreven bij het appaloosa stamboek :} fokkers hebben een grote appaloosa kudde, en er zit ook appaloosa in, maar ook welsh! alleen ze schreven alle pony's bij het zelfde stamboek in :+

xcynth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 23:52

Ik denk dat het een Appazonderstiploosa is!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 00:04

NAS is een stamboek, maar de nederlandse appaloosa is geen ras. Het is een kleurenfokkerij..Ik heb vroeger ook een NAS appaloosa merrie gehad. Zij was gewoon een schimmel.
Nu heb ik een apart dier...vader amerikaans Appaloosa(dat isdan weer wel een ras) moeder is Haflinger. Dit paard heeft heel veel appaloosa kenmerken.
Erfelijkheid is een leuk onderwerp
Over kleurvererving is wel wat te vinden op bokt.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 00:05

Het is in ieder geval een ontzettend schattige pony.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 00:07

Chuckie!
Ja jij had het er al over, over zn officiële naam. Weet niet of ik die mag noemen van jou.
Maar goed het is een undercover appaloosa die nu in een shettie vachtje zit en waar je straks een verdomd mooie dunne pony onder ziet weg komen (a)

anniekasaur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 00:18

Arvanti_haf schreef:
Nee want gesmolten hageltjes worden geen hageltjes meer als je ze in de koelkast zet.

xcynth schreef:
Ik denk dat het een Appazonderstiploosa is!

_O-

xDaantjxx schreef:
Chuckie!
Ja jij had het er al over, over zn officiële naam. Weet niet of ik die mag noemen van jou.
Maar goed het is een undercover appaloosa die nu in een shettie vachtje zit en waar je straks een verdomd mooie dunne pony onder ziet weg komen (a)

Mag van mij best hoor, denk alleen niet dat je er zo veel aan hebt, zijn echte naam is Springbreak.

Jetta schreef:
Het is in ieder geval een ontzettend schattige pony.

Dank je :))

Jetta schreef:
NAS is een stamboek, maar de nederlandse appaloosa is geen ras. Het is een kleurenfokkerij..Ik heb vroeger ook een NAS appaloosa merrie gehad. Zij was gewoon een schimmel.
Nu heb ik een apart dier...vader amerikaans Appaloosa(dat isdan weer wel een ras) moeder is Haflinger. Dit paard heeft heel veel appaloosa kenmerken.
Erfelijkheid is een leuk onderwerp
Over kleurvererving is wel wat te vinden op bokt.

Volgens jou is het dus geen appaloosa?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 10:48

Er zit appaloosa (kleur) in zijn voorouders en dus ook in hem. Maar er zal ongetwijfeld ook ergens iets van shetlander inzitten. De shetlander is gebruikt om die kleine appaloosa ponies te fokken bij de NAS. Op papier is jouw pony een NAS appaloosa. Je ziet het alleen niet aan de uiterlijke kenmerken. Misschien zie je wel wat anders als hij in zomervacht is? Weet je dat misschien? Uiterlijke kenmerken zie je behalve aan de vacht, ook aan de ogen( het zg. mensenoog), de hoeven( verticale strepen), rondom de ogen(kleine roze vlekjes), op de neus( kleine roze vlekjes), de geslachtsdelen/ bilspleet(roze vlekjes). Heeft jouw pony die ook niet?

Aukje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 10:57

Jouw pony is een wannabe shetlander :p
Maar is wel echt lief!!

Didoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 14:59

Nouu.. Ik wist het woord gewoon even niett :P
Maar als dat echt zou kunnen zou ik het zo doenn !

anniekasaur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 15:58

Jetta schreef:
Er zit appaloosa (kleur) in zijn voorouders en dus ook in hem. Maar er zal ongetwijfeld ook ergens iets van shetlander inzitten. De shetlander is gebruikt om die kleine appaloosa ponies te fokken bij de NAS. Op papier is jouw pony een NAS appaloosa. Je ziet het alleen niet aan de uiterlijke kenmerken. Misschien zie je wel wat anders als hij in zomervacht is? Weet je dat misschien? Uiterlijke kenmerken zie je behalve aan de vacht, ook aan de ogen( het zg. mensenoog), de hoeven( verticale strepen), rondom de ogen(kleine roze vlekjes), op de neus( kleine roze vlekjes), de geslachtsdelen/ bilspleet(roze vlekjes). Heeft jouw pony die ook niet?

Hmnn interresant, daar zal ik vanmiddag eens naar kijken en misschien even foto's maken als het lukt.
Zijn zomervacht weet ik niet, heb hem pas net, en nog nooit in zijn zomervachtje gezien helaas