kan mijn shet mij dragen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LaraPluis

kan mijn shet mij dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 14:32

hallo bokkers,
ik heb een shetlander hengst van 95 cm, die vaak voor de kar loopt.
hij is dus ook best wel gespierd.
ik rij en wel eens naar de wei, dit is 100 meter (nog niet eens)
ik ben zelf 17 jaar en 174 cm lang en ik weeg 53 kg, is het erg als ik dan 100 meter op mijn shetje zit?
en kan ik misschien zelfs een half uur rijden? gewoon stappen.
of hou ik het op 3 uur met de kar weg haha :)
alvast bedankt!

future_vet

Re: kan mijn shet mij dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:34

je bent in iedergeval te lang.
te zwaar vind ik eigenlijk ook.
zou het sneu vinden als je op m zou rijden

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:35

Moet je niet doen. Moet je ook niet willen.
Vind dat je dat op je 17 dat toch wel moet zien/weten.

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:36

Nee ik zou t niet doen :).
lekker die 100 meter met hem lopen, toch ook leuk?

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:36

Van die 100 meter naar het land toe zal hij heus niets krijgen, maar ik zou er geen langere ritten op maken.
Zet hem lekker voor de wagen, dat is wel zo eerlijk!

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:38

veeeels te lang. en volgens mij ben je veels te licht voor je lengte (ondergewicht).
Laatst bijgewerkt door Vanilla02 op 30-11-12 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:38

gewoon meelopen als je er op zit. Je benen zijn lang genoeg. Let er wel op dat je met dezelfde takt, impuls en afdruk mee blijft lopen hoor! Anders ben je dressuurmatig niet goed bezig :+

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:40

Aladinnetje schreef:
veeeels te lang. en volgens mij ben je veels te licht voor je lengte (ondergewicht).

Mensen kunnen ook licht gebouwd zijn. Ik ben 172m en rond de 50 kilo, maar dat komt omdat ik heel licht gebouwd ben.

Maar dan alsnog vind ik TS telang voor het shetje, zo breng je hem uit evenwicht door je bovenlijf.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:40

Waarom zou je daar op willen rijden. Niet fijn voor jezelf en ook niet voor de shet. Je bent veel te lang.

Mimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:41

nee, zoiets moet je niet doen maar ook niet willen. 95 cm. is gewoon een klein mannetje en jij
hebt de lengte van een volwassene, daarbij denk ik dat hij zelf niet meer weegt dan 150 kg.
Ook al zijn het 'kleine stukjes': waarom zou je hem zo zwaar willen belasten?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:42

Ik zou het niet doen. Punt 1 je bent sowieso al veel te lang, waardoor je je pony hindert. En te zwaar vind ik eigenlijk ook wel. Er is onderzoek geweest dat een paard ongeveer 20% van zijn gezonde gewicht kan dragen zonder problemen te krijgen (kan ook wat meer of minder zijn, afhankelijk van zijn bouw etc). Jouw shet zal rond de 200 max wegen (hele ruwe schatting, die van mij zijn 96 cm en volgens het meetlint rond de 210 kg. Dan zou hij dus zonder problemen 40 kg inclusief tuig kunnen dragen. Ik zou het dus niet doen, maar het lekker bij mennen houden.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:43

Wat maakt die lengte nou toch uit? Ze zit er toch niet op voor het mooie, om echt te rijden, het gaat om 100 meter naar de wei!!
Qua gewicht kan het nog prima!
Lekker doen hoor meid, zo lang ze pony niet tegenstribbelt of jij het idee hebt dat hij het niet leuk vind om je op zijn rug te dragen, dan moet je het gewoon doen!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:44

Jibbel schreef:
Wat maakt die lengte nou toch uit? Ze zit er toch niet op voor het mooie, om echt te rijden, het gaat om 100 meter naar de wei!!
Qua gewicht kan het iig nog prima!
Lekker doen hoor meid, zo lang ze pony niet tegenstribbelt of jij het idee hebt dat hij het niet leuk vind om je op zijn rug te dragen, dan moet je het gewoon doen!

Lengte maakt wel degelijk uit en niet voor de mooi. Je zit de pony gewoon in de weg met die lange stelten dat snap je toch wel zeker. Waarom kun je die 100 meter niet gewoon lopen. Wat zijn mensen soms toch lui.

Thillydh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:45

kzou het ook lekker bij mennen houden=)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:46

Nou het lijkt mij toch dat een ruiter die veel te lang is veel meer moeite vergt van de pony om in balans te blijven dan een ruiter die wel past. Niet alleen qua balans maar ook qua veel te lange benen.

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:47

capopjekop schreef:
Nou het lijkt mij toch dat een ruiter die veel te lang is veel meer moeite vergt van de pony om in balans te blijven dan een ruiter die wel past. Niet alleen qua balans maar ook qua veel te lange benen.

Precies, t maakt wel degelijk uit..

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:48

Ik snap wel dat je soms op hem wil zitten, maar: Het is niet verstandig. Jij bent te groot, toch wel te zwaar voor hem en die twee maakt dat het voor zijn lichaam schadelijk kan zijn. Lekker mee wandelen en voor de kar zetten dus :)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:48

Tigra_ schreef:
Jibbel schreef:
Qua gewicht kan het iig nog prima!

Lengte maakt wel degelijk uit en niet voor de mooi. Je zit de pony gewoon in de weg met die lange stelten dat snap je toch wel zeker. Waarom kun je die 100 meter niet gewoon lopen. Wat zijn mensen soms toch lui.

Nou, dan loop jij toch gewoon die 100 meter en TS gaat lekker op haar pony zitten. Probleem opgelost. Jammer dat je er een waardeoordeel aan hangt dat mensen die dat doen dus maar 'lui' zijn..

LaraPluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 14:51

ik zit met mijn voeten aan de grond, dus balans is geen probleem hoor :)
pluis vind het rijden altijd heel erg leuk heb ik het idee, zijn oortjes staan naar voren en hij loopt lekker door.
als ik ga lopen loopt hij heel sloom en wordt hij chagarijnig haha.

en voor degene die zegt dat ik lui ben: ik heb een van mijn knieën ooit gekneust, dus eigenlijk mag ik niet meer lopen en al zeker niet over zand, dus op de pony belast ok mijn knieën minder heftig dan wanneer ik loop. denk niet dat je het vervelend bedoelde hoor :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:52

Mss loopt hij wel harder omdat hij dan makkelijker balans kan houden met jou erop? Hij zal er niet dood aan gaan als je er een keer opzit, maar ik zou het persoonlijk gewoon niet doen. Gewoon lekker karretje erachter hangen, dan hoeft je ook niet te lopen en hinder je hem zeker niet.

LaraPluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 14:55

daar heb je gelijk in ja, ik doe het ook niet altijd hoor haha.
alleen als hij eigenlijk niks heeft gedaan.
en aangezien het een hengst is moet hij van mij altijd iets doen al is het maar een pootje geven haha.
mijn nichtje rijd altijd op hem, ze heeft ook lange benen ze is 150 en weegt 30 kilo ofzo.
ik ga er nu weer heen lekker met de kar weg hihi :)

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:57

mischien gewoon je gevoel volgen...je geeft aan dat je het wel eens wilt doen, zou er niet een dagelijkse bezigheid van maken maar een keertje jeetje gaat ie echt niet dood van hoor.
*wel gewaagd van je dat je het op bokt zet: je krijgt heel bokt denk ik over je heen*

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 15:11

LaraPluis schreef:
en voor degene die zegt dat ik lui ben: ik heb een van mijn knieën ooit gekneust, dus eigenlijk mag ik niet meer lopen en al zeker niet over zand, dus op de pony belast ok mijn knieën minder heftig dan wanneer ik loop. denk niet dat je het vervelend bedoelde hoor :)

Ja en dan mag je niet over zand lopen? Dat heb ik serieus nog nooit gehoord. Plus daarbij daar heeft je pony geen boodschap aan. Die heeft er alleen maar last van en als je wil rijden koop je een passende of zoek je een verzorgpony.
Geen enkel paard heeft er een boodschap aan dat iemand medische mankementen heeft om dan maar op een shet te gaan zitten. Ja vindt egoïstisch.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 15:19

Tigra_ schreef:
LaraPluis schreef:

Ja en dan mag je niet over zand lopen? Dat heb ik serieus nog nooit gehoord. Plus daarbij daar heeft je pony geen boodschap aan. Die heeft er alleen maar last van en als je wil rijden koop je een passende of zoek je een verzorgpony.

Ooit een keer knie gekneusd = nooit meer lopen?! :o?
Wat doe jij dan bij de paarden? Ga eens snel in een rolstoel zitten!

Van af en toe 100 meter erop zitten zal hij niet doodvallen, maar het is ook zeker niet bevorderlijk voor zijn welzijn. Zand is niet alleen zwaar voor jou, maar maakt het ook nog eens een extra zware belasting voor de pony. Mul zand + een grote en te zware ruiter, poe dat is nogal wat dat je van hem vraagt, braaf dat hij niet gaat protesteren & staken!
Ik zou het gewoon niet doen.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 15:20

licht gebouwd is volgens mij gewoon onzin..
Net als zware botten etc.

Meende dat de huisarts ooit tegen mij zei dat het een fabel is..
174 en 54 kg is hoe je het went of keert gewoon te licht met een te laag BMI

Ikzelf ben 168 en weeg 50 KG en ben dus gewoon ook te licht en heb ook een te laag BMI

Maar over de shet..
Snap sowieso niet hoe je het bedenkt er op te gaan..
Heb hiervoor een shet van 85 cm gehad en nu een welsh van 110 ondank mijn lichte gewicht is er geen 1 hersencel er op gekomen om er op te gaan zitten :P
Heb niks op zijn rug te zoeken ben daar gewoon te lang voor..
Daar heb je de grotere paarden voor en de kids heb je voor de pony's