Gewoon een gedachte..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wisje72

Gewoon een gedachte..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 11:56

Ik lees op het hele forum: eerst een spaarpot voor da kosten, daarna paard/pony aanschaffen.
Soms wordt daar zelfs heel heftig op gereageerd, zoals ook bij mij.

Ik heb het niet breed, maar heb sinds een paar weken 2 shetjes. Ze zijn mijn hele wereld, naast mijn kinderen natuurlijk.
Maar een spaarpot heb ik niet.

Toen wij onze derde poes kregen, heeft niemand commentaar geleverd. Terwijl ze vorig jaar een onverwachte operatie moest ondergaan, die ons dik 600 euro kostte.

Vraag ik me dus af, waarom wel commentaar als je geen spaarpotje hebt voor je paard, maar niet voor een kat...???
Was gewoon een gedachte. Ben benieuwd naar jullie meningen.

GoLizz

Re: Gewoon een gedachte..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 12:02

Ik denk omdat de kosten van een paard hoger liggen dan die van een kat.
Okee je hebt uitzonderingen.
Maar een operatie bij een paard ben je al snel €2000,- euro kwijt. (als het niet meer is)
Heeft je paard koliek dan zit een rekening al snel op de 300 euro. Moet je hem daarna opereren komt er dus nog is €2000,- bovenop.

Ik denk dat daarom er zo op gehamerd word.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 12:51

Ik heb ook geen spaarpot van duizenden euro's liggen speciaal voor de veestapel, ik heb een normale "gezinsspaarpot" en gaat de wasmachine kapot komt dat daaruit en moet de VA komen komt het daar ook uit.

De kosten van een hond of kat hoeven niet lager te liggen als die van een paard of pony. (mijn hond had een wond op de rug en mijn paard aan het been, rek. van de hond was 88,00 bezoek bij de DA en antibiotica, paard 65,00 bezoek zelfde DA parktijk aan huis en antibiotica voor dezelfde periode, dus schiet mij maar lek wat dat betreft.) Gaskoliek bij mijn shet op een zondag, bezoek incl. pijnstillers, injectie en poeders was 155,00.

Het is toch voor ieder voor zich of men een dure behandeling of operatie voor zijn huisdier overheeft, ongeacht welke diersoort het betreft.

Daarnaast is er natuurlijk de mogelijkheid tot verzekeren van je dieren tegen ziektekosten.

cassandra84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:28

Het ligt er echt aan wat heeft je dier paard of hond maakt niet uit. Koliek is een duur geintje ja rond de 5 a 6 duizend, maar als een hond of kat geopereerd moet worden doe je het ook. Als je er geen geld voor hebt moet je het niet doen. En stalling kan je zo duur maken als je wilt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:42

Voor een ander dier moet je net zo goed een spaarpotje achter de hand hebben. Maar je ziet helaas heel vaak dat bij paarden bezuinigd wordt op goede zorg omdat het geld er niet voor is. Bij andere huisdieren zie ik dit gelukkig toch minder vaak. Plus dat de kosten bij een ziek paard sneller stijgen dan bij een kleiner huisdier. De kosten van mijn konijnen bij de dierenarts zijn echt veel minder dan bij mijn pony's. Vooral bij goedkope pony's (en shetten) heb ik het idee dat mensen ze snel aanschaffen, zonder verder goed na te denken dat de kosten snel kunnen oplopen wanneer het dier ziek is.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:53

Ook hier een algemene spaarpot waar zowel reparaties aan de auto uit worden betaald als DA rekeningen.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:22

natuurlijk is het niet slim om zomaar een paard te gaan aanschaffen maar hoe heftig er soms op gereageerd wordt vind ik niet juist in mijn beleving kan ook iemand met een minder grote geldpot prima een paard houden zolang de basis er maar is en ik heb met mijn paarden nog nooit naar de dierenarts gehoeven (alle jaartje van de paarden bij elkaar is dat ong. 7) (behalve entingen en wormenkuur ;) ) dus ligt er ook aan welk paard je koopt!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:25

Maar dat weet je van te voren niet. Je kunt altijd pech hebben dat er iets met je paard gebeurd. Ongeluk zit soms in een klein hoekje.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:40

capopjekop schreef:
Maar dat weet je van te voren niet. Je kunt altijd pech hebben dat er iets met je paard gebeurd. Ongeluk zit soms in een klein hoekje.

Dat klopt maar je kan wel eens sterker ras kiezen vaak zijn paarden zoals fjorden sterker dan een welsh. En een paard van 8 is vitaler dan een paard van 17 ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:43

Maar een ras als een fjord heb je weer meer risico op bevangenheid bijvoorbeeld, dus ik denk dat dat lastig in te schatten is. Het is gewoon geluk hebben dat je schadevrij blijft. Ieder ras kan met het uit zijn plaat gaan in de wei een blessure oplopen of ergens achter blijven hangen. Sommige dingen kun je nu eenmaal niet voorkomen.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 20:57

capopjekop schreef:
Maar een ras als een fjord heb je weer meer risico op bevangenheid bijvoorbeeld, dus ik denk dat dat lastig in te schatten is. Het is gewoon geluk hebben dat je schadevrij blijft. Ieder ras kan met het uit zijn plaat gaan in de wei een blessure oplopen of ergens achter blijven hangen. Sommige dingen kun je nu eenmaal niet voorkomen.

ik zeg ook niet dat je een fjord MOET nemen maar gewoon een voorbeeld ik had vroeger een konik staan die zijn sterk, kunnen goed tegen kou enz. daar kun je al je eerste voordeel uit halen. en ja... je kan altijd wat tegen komen maar ik vind dat het begint met de juiste eisen te stellen en kijken welke rassen/paarden je dan overhoud

wisje72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 23:35

Dat is ook waarom wij wél de keus hebben gemaakt zonder spaarpotje de 2 shets te nemen.
Zijn in principe sterk, hebben weinig.
Onze wei is klein, schraal, dus zeer kleine kans op hoefbevangenheid...

Ik weet heus dat ik nu geen fries kan onderhouden, qua voer, tuigage en verder verzorging.
Shets hebben dat minder nodig, dus vandaar de keus...
En ja, da is net zo duur, maar daar hebben ze betalingsregelingen voor uitgevonden;)

En het bouwen van de schuilstal heeft me 50 euro gekost... heb bij de verbouwing van het bedrijf hier aan de overkant heleboel gebietst :o :D
En het is een mooie stal geworden!!!!

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 23:42

Toch vind ik het niet eerlijk tegen over de pony's.
Geen potje en als de shetters dan wat verkeerds binnen krijgen en beide koliek krijgen? Dus met spoed DA moet komen?
Ik heb ook geen potje met duizenden euro's hoor, maar heb wel een potjr. Ik zou hoogst waarschijnlijk vanwege de kosten en risico's geen koliek operatie o.i.d. laten doen aan mijn pony's.
Maar als er iets met ze is kan ik wel de DA bellen zonder te hoeven denken waar betaal ik het dan van?

Ik heb trouwens twee welsh pony's en in die 5 jaar geen DA voor gekke dingen gehad. (een keer voor koliek en hoefbevangenheid)
Samen met mijn moeder hebben we een ander half jaar oud lusitano hengstje en die heeft dus wel in de kliniek gestaan en dat heeft voor DA bezoek en dag en nacht kliniek etc. bijna duizend euro gekost ;)
Dus zo kan het ook gaan..
Om je even een idee te geven.

wisje72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 09:57

Ik weet zeker wel dat dat ook zo kan gaan. Dat is met alle dieren zo, kijk maar naar onze poes toen...

Maar ik heb ze nu, we genieten vreselijk van ze, vooral mijn jongste dochter.
Moet ik ze dat dan ontzeggen, want het kán heel veel geld kosten? Maar het hóeft niet...
Dus wij hebben de keus gemaakt om deze kans te grijpen.
En de pony’s komen niks te kort, krijgen superveel aandacht, hebben een mooie stal en goed te eten. Hun basisbehoeften kunnen we in voorzien.
Wat eventueel kan komen, maar helemaal niet hoeft, daar gaan we dus maar nog niet van uit...
Daar zorgen we tegen die tijd dan wel voor, of niet, want het hoeft niet....

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 10:48

wisje72 schreef:
Dat is ook waarom wij wél de keus hebben gemaakt zonder spaarpotje de 2 shets te nemen.
Zijn in principe sterk, hebben weinig.
Onze wei is klein, schraal, dus zeer kleine kans op hoefbevangenheid...

Ik weet heus dat ik nu geen fries kan onderhouden, qua voer, tuigage en verder verzorging.
Shets hebben dat minder nodig, dus vandaar de keus...
En ja, da is net zo duur, maar daar hebben ze betalingsregelingen voor uitgevonden;)

En het bouwen van de schuilstal heeft me 50 euro gekost... heb bij de verbouwing van het bedrijf hier aan de overkant heleboel gebietst :o :D
En het is een mooie stal geworden!!!!

Daarom dat bedoel ik! :D

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 10:50

Sanniej_ schreef:
Toch vind ik het niet eerlijk tegen over de pony's.
Geen potje en als de shetters dan wat verkeerds binnen krijgen en beide koliek krijgen? Dus met spoed DA moet komen?
Ik heb ook geen potje met duizenden euro's hoor, maar heb wel een potjr. Ik zou hoogst waarschijnlijk vanwege de kosten en risico's geen koliek operatie o.i.d. laten doen aan mijn pony's.
Maar als er iets met ze is kan ik wel de DA bellen zonder te hoeven denken waar betaal ik het dan van?

Ik heb trouwens twee welsh pony's en in die 5 jaar geen DA voor gekke dingen gehad. (een keer voor koliek en hoefbevangenheid)
Samen met mijn moeder hebben we een ander half jaar oud lusitano hengstje en die heeft dus wel in de kliniek gestaan en dat heeft voor DA bezoek en dag en nacht kliniek etc. bijna duizend euro gekost ;)
Dus zo kan het ook gaan..
Om je even een idee te geven.

Ik ben het met ts eens het kan gebeuren ik kan nu ook een ongeluk krijgen ik kan,, ik kan,, ik kan,, vaak met de juiste verzorging gebeurt er niet zo veel en een klein potje van een paar honderd euro is wel makkelijk (heb ik iig wel) maar ik weet zeker dat het ook zonder kan!!!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 15:55

Zolang je ze geen medische zorg ontziet vind ik het niet zo erg. Maar ik zou het wel kwalijk vinden als er straks geen dierenarts komt omdat je daar geen geld voor hebt. Dan vind ik persoonlijk dat je beter een verzorgpony kunt nemen. Je kunt uiteraard niet overal rekening mee houden, maar een beetje een doorsnee behandeling moet je wel kunnen betalen vind ik.

wisje72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 21:02

Ik zou zelf een boterham minder nemen om de pony’s hun medische zorg te geven. Daar is geen twijfel over..

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 21:14

wisje72 schreef:
Ik zou zelf een boterham minder nemen om de pony’s hun medische zorg te geven. Daar is geen twijfel over..

_/-\o_
Ik heb ook niets noppes nada in mijn spaarpotje zitten..Maar als er plotselinge hoge kosten zijn krijg ik het geld wel bijeen :+
En de dierenarts komt hier ook niet alleen als het hoognodig is.. Zowiso 2Xper jaar checkup, ook voor tanden, zadelconsult en osteopaat.. En jah.. Als er echt een onvoorziene grote kost is ga ik wel lenen of afbetalen, en 2de job erbij.
Belachelijk om van de paardensport de mythe van 'rijkeluis' sport in stand te houden..
Het is maar wat je er voor over hebt.. Mijn eigen huisvestiging kost minder dan die van mijn paard :') Ik heb gewoon meer over voor mijn paard dan voor mezelf :Y)

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 21:25

ik heb wel een potje, maar ik vind niet dat je een potje van 3000 moet hebben omdat er een kans is dat je pony een koliekoperatie oid nodig heeft.

wisje72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 22:20

Denk ook: als nou het paard van iemand een dure operatie moet, dan is toch ook het potje op...???
Hebben ze dan nog een potje, voor als het potje op is???
Want anders zitten ze dan toch in dezelfde situatie als wij nu????

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 22:33

dat klopt ja, misschien is het pas goed als je 10 potjes hebt :D ik heb een potje mocht er iets gebeuren, en moest m'n pony nou echt een dure operatie hebben dan zou ik er eerst 10 x goed over nadenken of ik het waard vindt en of de overlevingskans wel groot genoeg is. is de overlevingskans tussen de 80 en 100 % dan heb ik zeker veel geld over voor een dure operatie en neem ik de komende maand(en) gewoon een bijbaantje ;)