Aanschaf zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wisje72

Aanschaf zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 14:38

Ik ben aan het rondkijken voor hoofdstel en zadel voor Tos.
Maar ik zie veel zadels zonder beugels. En dat wil ik wel graag, zodat mijn jongste dochter wat steviger zit.

Ook zou ik graag weten hoe ik de maat moet bepalen van zowel zadel als hoofdstel.

Hoop jullie tips hebben...

HTM

Re: Aanschaf zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 14:40

Veel zadels worden zonder toebehoren, dus beugels en beugelriemen verkocht.
De normale standaard zadels kun je deze dus wel gewoon aan zetten als je ze er los bijkoopt.

En voor de maat is het handig als je weet of het om een pony of paard gaat.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 14:43

Als je een zadelmaker laat komen dan kan die kijken welk zadel geschikt is voor de rug van je paard/pony.
Het wordt dan gewoon netjes opgemeten.
Je kan onmogelijk zelf zien of een zadel echt goed past, een slecht passend zadel leid tot medische problemen en vervelend gedrag.
Die gok zou ik zeker niet nemen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 14:44

wisje72 schreef:
Ik ben aan het rondkijken voor hoofdstel en zadel voor Tos.
Maar ik zie veel zadels zonder beugels. En dat wil ik wel graag, zodat mijn jongste dochter wat steviger zit.

Ook zou ik graag weten hoe ik de maat moet bepalen van zowel zadel als hoofdstel.

Hoop jullie tips hebben...

Uiteraard horen er beugels aan een zadel. Maar zadels worden vaak kaal verkocht.
Laat je goed informeren en laat iemand komen die het zadel aanmeet op de pony. Die levert er dan meteen een passende singel en beugels bij. Hoofdstel is er in 3 maten: Pony, cob en Paard. Dat is vaak iets minder maatwerk omdat het ruim verstelbaar is. Laat je wel helpen bij het op maat maken van het hoofdstel en de maat van het bit.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 12:28

Je hebt ook nog minishet en shet in hoofdstellen. Het beste is om een zadelpasser met verschillende zadels te laten komen, die hebben er verstand van als het goed is. Je kunt ook een boomlooszadel kopen, die kun je vaak een week uitproberen.