hoe scheren zonder deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Klaaswoeba

hoe scheren zonder deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 22:55

Hallo allemaal :)

Er is al een soortgelijke vraag geweest omtrent scheren van een shetlandpony, maar mijn situatie is ietsjes anders dus leek me beter een nieuw topic daarover te openen.

Ik heb een pony van 13 jaar die ik nu elke dag kan trainen (eerder alleen in het weekend, maar zit wegens omstandigheden thuis). Ze heeft, zoals alle shetlanders rond deze tijd van het jaar, een mooie dikke vacht gemaakt. Ik merk echter dat ze hier last van heeft tijdens het werk. Na tien minuten stappen en 10 minuten draven (aan de hand) heeft ze haar borst al bezweet en de rest van de rit wordt dat steeds meer. De afgelopen dagen was ze ook ontzettend lusteloos (nou waren dat ook wel uitzonderlijk warme dagen) en merk ook dat ze naarmate de rit vordert ze steeds minder blij wordt en vreselijk loopt te hijgen. Nou moeten we wel wat conditie nog opbouwen, maar ze kan ook gewoon moeilijk haar warmte kwijt.
Ik heb haar nog nooit geschoren, maar het leek me nou, nu we elke dag toch wel aardig druk bezig zijn, wel een optie omdat ik denk dat ze dan meer plezier in het werk houd.

Het werk wat we doen: voornamelijk aan de hand of de fiets stappen, draven en galopperen voor elke dag zo'n twee uur. Daarnaast aangespannen werk voor een of twee uur, tenzij ze al aan de fiets heeft gelopen dan maar een klein rondje van een kwartier (maar dat is maar zelden dat ze twee keer per dag werkt). Neem altijd goed de tijd voor in en uitstappen, maar als we om 5 uur thuis komen is ze om 10 uur nog nat bij haar borst..

Huisvesting: Weiland en grote inloopstal die grotendeels gesloten is. Dus in principe altijd buiten.

Van een vriendin die ijslanders rijd kreeg ik de tip alleen haar borst te scheren, zodat ze wel haar warmte kwijt kan maar je niet met dekens in de weer hoeft. Hier zou ik graag jullie mening over hebben en ook eventuele andere suggesties (bijvoorbeeld toch meer scheren en dan wel met dekens, of juist niet scheren omdat... ).

Bij voorbaat dank!

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 23:01

Je kunt enkele delen van het lichaam scheren om de warmte vrij te laten komen. Scheer je echter een groot deel van het lichaam, of je hele pony moet je echt een deken gebruiken.

Klaaswoeba

Re: hoe scheren zonder deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 23:07

Maar tot waar en hoe kan je scheren tot je met dekens aan de slag moet? Mijn pony is geen kouwkleum, maar weet niet hoe ze zich houd als ik haar (gedeeltelijk) van haar wolhaar beroof. Is daar een indicatie voor?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 01:34

Ik vind dat je een paard kunt scheren en zonder deken kunt houden (Met schuilstal) tot het bovenste plaatje in het midden;

Afbeelding

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 01:37

Je kan er ook voor kiezen om alleen de hals en borst te scheren. Dit helpt bij mijn shetlander goed :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 09:13

Heb ik ook goede ervaring mee

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 09:16

Ik scheer mijn fjord ook deels.
Hij kan anders zijn warmte niet kwijt, maar ik wil geen dekens gebruiken.
Dus dit is een prima oplossing.

Afbeelding

Klaaswoeba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 14:54

Bedankt voor de reacties iedereen! Denk dat ik dan inderdaad zo ga scheren als Silence (of plaatje 9 of 10 van de foto van Daphne__). Dan wel even een scheermachine (en hulp) regelen... :P

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 14:55

Ik scheer mijn pony zoals plaatje 10 of 11 :j
Werkt echt Perfect +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 15:10

Buik zou ik laten zitten, lijkt mij niet fijn met liggen zo'n kale buik

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 15:13

Alsbik scheer is het zoals op 4,maar met het bovenste van de hals ook nog behaard. Paard heeft deken en inloopstal.

lisenpip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 23:25

ik vind zoiezo als ie geen conditie heeft 2 uur achter elkaar rennen wel veel hoor zoiets moet je opbouwen!!! verder de borst of 1 kant van de nek scheren!

MiniEqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:29

Wat handig die plaatjes!!

Eigenlijk best stom, maar dacht er nooit overna om bv. enkel de borst te scheren.
ik zat al te denken als ik nog fanatieker word, dan moet er een deken op en benen behaard laten, maar dit is ook een optie... hoewel een kale buik me niets lijkt..