aanschaf shetlander; vragen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxlotjex

aanschaf shetlander; vragen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 20:12

hee!

na veel praten met mijn ouders is het eindelijk zo ver: ik mag een shetlander!
nee niet om op te rijden, gewoon om mee te knuffelen, mennen, vrijheidsdressuur, wandelen, dat soort dingen!
De aanschaf betaald mijn moeder, de stalling moet ik zelf betalen.

Nou zit ik alleen wel met een paar vragen.. dit is namelijk onze eerste eigen pony ooit, ook al is het maar een kleintje..;

Moet je ook bij een shetlander een paardenverzekering hebben? en zoja, hoe duur is dat ongeveer?
kan je een pony zomaar bij een groep paarden zetten, of moet je hem eerst heel langzaam laten wennen aan de paarden?
heeft iemand enig idee hoeveel geld je gemiddeld kwijt bent aan ziektekosten enzo per jaar?

Ik ben echt super blij natuurlijk, maar aan de andere kant ook wel een klein beetje zenuwachtig, want het is wel een hele verantwoordelijkheid! nou heb ik een moeder en een zus die ook helemaal paardengek zijn, dus qua verzorging en aandacht, zal hij niks te kort komen!

En was was jullie ervaring bij jullie eerste eigen pony ? viel het tegen hoeveel het kostte of hoeveel werk het was ?

Weet iemand toevallig nog een redelijk goedkope stal met weiland in de omgeving van leiden? daar ben ik ook nog naar op zoek..

ik moet alleen nog wel even wachten met aanschaffen, want ik ben nu nog aan het revalideren van een gebroken enkel, bijna 3 maanden geleden.. maar, ik dacht, als ik nou zorg dat ik alles al uitgezocht heb voordat ik weer helemaal goed kan lopen, hoef ik dan niet meer te wachten de deal is namelijk; als ik zelf naar de pony toe zou kunnen, gaan we hem kopen! (en natuurlijk als we alles geregeld hebben)

alvast bedankt!
Groetjes,
Lotje

nellekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:34

xxlotjex schreef:
hee!

nee niet om op te rijden, gewoon om mee te knuffelen, mennen, vrijheidsdressuur, wandelen, dat soort dingen!

Nou zit ik alleen wel met een paar vragen.. dit is namelijk onze eerste eigen pony ooit, ook al is het maar een kleintje..;

Moet je ook bij een shetlander een paardenverzekering hebben? en zoja, hoe duur is dat ongeveer?
kan je een pony zomaar bij een groep paarden zetten, of moet je hem eerst heel langzaam laten wennen aan de paarden?
heeft iemand enig idee hoeveel geld je gemiddeld kwijt bent aan ziektekosten enzo per jaar?

Ik ben echt super blij natuurlijk, maar aan de andere kant ook wel een klein beetje zenuwachtig, want het is wel een hele verantwoordelijkheid! nou heb ik een moeder en een zus die ook helemaal paardengek zijn, dus qua verzorging en aandacht, zal hij niks te kort komen!

En was was jullie ervaring bij jullie eerste eigen pony ? viel het tegen hoeveel het kostte of hoeveel werk het was ?

Weet iemand toevallig nog een redelijk goedkope stal met weiland in de omgeving van leiden? daar ben ik ook nog naar op zoek..

ik moet alleen nog wel even wachten met aanschaffen, want ik ben nu nog aan het revalideren van een gebroken enkel, bijna 3 maanden geleden.. maar, ik dacht, als ik nou zorg dat ik alles al uitgezocht heb voordat ik weer helemaal goed kan lopen, hoef ik dan niet meer te wachten de deal is namelijk; als ik zelf naar de pony toe zou kunnen, gaan we hem kopen! (en natuurlijk als we alles geregeld hebben)

alvast bedankt!
Groetjes,
Lotje

hee ik heb zelfs twee shetlanders die zijn niet verzekerd hoeft ook niet volgens mij en je hem niet zomaar bij en groep paarden neerzetten zal eerst laten wennen :) want je weet niet hoe die is met andere paarden en hoe andere paarden op hem reageren het valt wel mee de kosten vindt ik het enige wat ik koop is hooi ze hebben schuilstal en biks maar dat krijgen ze soms en gebruik ik met vd oefenen :) ziektekosten weet ik niet die van ons zijn nooit ziek geweest of geworden en ze gaan ook niet naar de hoefsmid als de hoeven langer worden goed over stenen heen laten lopen en dan zien ze er bij ons weer mooi uit

veel succes met je shetlander alvast :)

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:43

Nee, dat hoeft niet per se. Wij hebben zelf onze paarden niet verzekerd
kan je een pony zomaar bij een groep paarden zetten, of moet je hem eerst heel langzaam laten wennen aan de paarden?Het is het handigst om de paarden eerst achter een hek of draad aan elkaar te laten wennen dan zie je hoe dat gaat. Daarna kan je ze samen zetten, maar daar zal op de stal wel mee geholpen worden.
heeft iemand enig idee hoeveel geld je gemiddeld kwijt bent aan ziektekosten enzo per jaar?Hier staat een indicatie: http://www.bokt.nl/wiki/Onderhoudskosten Je moet denken aan inenting (1x per jaar), hoefsmid (om de 8-10 weken), en wormenkuren

Ik had al ervaring met verzorgpony's, maar toch is het meer werk als je denkt. Ik ben nu na school ongeveer 2 uur ermee bezig.

Succes!

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:43

Allereerst wat ontzettend leuk dat je een shetlander mag ;) Altijd leuk een eerste eigen pony!

Paardenverzekering: hoeft niet, het is net wat je zelf wilt.. ik heb geen van mijn paarden verzekerd.
Paarden/pony's moet je altijd even laten wennen aan elkaar, zeker als je een shet bij alleen maar grote paarden wilt zetten, dan heb je snel kans dat jou kleine shet het pispaaltje word.
Hoeveel geld je kwijt bent ligt eraan waar je hem zet (eigen stukje of pension), wat je ermee doet etc.
Houd er rekening mee dat je 1x per jaar een inenting geeft (is niet verplicht maar op een pensionstal meestal wel), hoefsmid wanneer nodig (bij shetten valt dit meestal wel mee, die hoeven niet zo veel als grotere pony's en paarden)
En de wormenkuren. Verder is het de bedoeling dat je shet gezond blijft dus mocht hij ziek worden heb ik geen idee wat de kosten zijn, mijne zijn nooit ziek geweest.

Mijn eerste ervaring met mijn eerste eigen pony, super natuurlijk! Het viel me hartstikke mee, maar dit komt omdat ik al jaren bij die mensen hun shetten verzorgde tot er een fjord kwam, eerst een jaar verzorgd en
daarna overgekocht, hij bleef daar staan en stond er gratis dus scheelde wel een hoop. Daarna een eigen stuk weiland gehuurd dus kwa kosten met stalling ben ik nooit veel kwijt geweest. Heb inmiddels een veel groter stuk weiland wat ik huur.

In de buurt van leiden kan ik je niet mee helpen, daar woon ik niet in de buurt. Misschien eens rondkijken of op internet zoeken naar stalling?

Sterkte met het revalideren van je enkel en alvast veel plezier met je shetlander!!

xxlotjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 20:46

nellekelover schreef:
xxlotjex schreef:
hee!

alvast bedankt!
Groetjes,
Lotje

hee ik heb zelfs twee shetlanders die zijn niet verzekerd hoeft ook niet volgens mij en je hem niet zomaar bij en groep paarden neerzetten zal eerst laten wennen :) want je weet niet hoe die is met andere paarden en hoe andere paarden op hem reageren het valt wel mee de kosten vindt ik het enige wat ik koop is hooi ze hebben schuilstal en biks maar dat krijgen ze soms en gebruik ik met vd oefenen :) ziektekosten weet ik niet die van ons zijn nooit ziek geweest of geworden en ze gaan ook niet naar de hoefsmid als de hoeven langer worden goed over stenen heen laten lopen en dan zien ze er bij ons weer mooi uit

veel succes met je shetlander alvast :)

okee dankjewel!

xxlotjex

Re: aanschaf shetlander; vragen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 20:48

@brechtje122 dankjewel! hebben jullie veel kosten als ze ziek zijn? of zijn ze nooit ziek?

xxlotjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 20:51

@BianCatjee hihi jaa ik ben echt zo blij! :D
okee. ja ik twijfel een beetje, want je loopt dan natuurlijk wel het risico dat als ie een keer iets heeft, dat de kosten heel hoog oplopen...

oh super leuk!

dankjewel! jij ook nog veel plezier! :)

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:53

xxlotjex schreef:
@brechtje122 dankjewel! hebben jullie veel kosten als ze ziek zijn? of zijn ze nooit ziek?

Ze zijn gelukkig nog nooit ziek geworden ;) *even afkloppen* Shetlanders kunnen gelukkig wel tegen een stootje. Pas had er alleen een last van zijn tanden en moest de tandarts komen, dat kostte wel €120. Maar het is wel handig om wat extra geld achter de hand te houden mocht er toch iets gebeuren. Of dat je ouders dan bij kunnen springen.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:57

xxlotjex schreef:
@BianCatjee hihi jaa ik ben echt zo blij! :D
okee. ja ik twijfel een beetje, want je loopt dan natuurlijk wel het risico dat als ie een keer iets heeft, dat de kosten heel hoog oplopen...

oh super leuk!

dankjewel! jij ook nog veel plezier! :)

Ja als ze iets gebeurd of ze worden flink ziek lopen de kosten inderdaad snel op..

Dankjewel ;)

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:00

Voor de DA kosten moet je toch wel een spaarpotje achter de hand hebben, een operatie voor een shetlander is ook duur. Een koliekoperatie gaat al snel naar de 3000euro.

Ik had 3000euro als spaarpot apart gelegd, ik was het eerste jaar al 1600euro kwijt aan DA kosten. Godzijdank had ik die spaarpot, weet niet hoe ik het anders had kunnen betalen.

Dus TS koop niet zomaar een een shetlander omdat je denkt dat het goedkoper is. Ze zijn even duur als een paard. Zorg dat jij of je ouders een flinke spaarpot achter de hand hebben

xxlotjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 21:03

brechtje122 schreef:
xxlotjex schreef:

Ze zijn gelukkig nog nooit ziek geworden ;) *even afkloppen* Shetlanders kunnen gelukkig wel tegen een stootje. Pas had er alleen een last van zijn tanden en moest de tandarts komen, dat kostte wel €120. Maar het is wel handig om wat extra geld achter de hand te houden mocht er toch iets gebeuren. Of dat je ouders dan bij kunnen springen.

gelukkig maar dat ze nog nooit ziek zijn geweest! ja klopt, ik ga daar ook zeker wel voor zorgen, maar denk niet dat ik zelf veel hoger kom dan de 200 euro... maaaar, als ik mijn zus lief aankijk, wil ze waarschijnlijk ook wel wat meebetalen aan alle kosten, als ik zeg dat hij dan ook een klein beetje van haar is hahaha!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:06

200euro apart is hoogstwaarschijnlijk zelfs te weinig om de eerste rekening van te betalen. Ik denk dat je nog even moet wachten met de aanschaf van een shetlander, dus lekker door sparen. Of je ouders moeten echt 100% zeker bij willen springen met het betalen van de kosten.

xxlotjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 21:07

Douraque schreef:
Voor de DA kosten moet je toch wel een spaarpotje achter de hand hebben, een operatie voor een shetlander is ook duur. Een koliekoperatie gaat al snel naar de 3000euro.

Ik had 3000euro als spaarpot apart gelegd, ik was het eerste jaar al 1600euro kwijt aan DA kosten. Godzijdank had ik die spaarpot, weet niet hoe ik het anders had kunnen betalen.

Dus TS koop niet zomaar een een shetlander omdat je denkt dat het goedkoper is. Ze zijn even duur als een paard. Zorg dat jij of je ouders een flinke spaarpot achter de hand hebben

ja dat is zeker waar!
nee we kopen geen shetlander omdat we denken dat het onderhouden veel goedkoper is! het is meer, dat we het onderhoud en zo prima kunnen betalen, maar dat mijn zus aan het einde van dit schooljaar uit huis gaat, en ver weg gaat wonen, en dan zitten we dus met het probleem; wie krijgt het paard!? want we willen hem dan natuurlijk allemaal niet kwijt!
daarom gaan we nu voor een shetlander voor mij :D want ik zit momenteel nog wel thuis hahaha!

xxlotjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 21:09

Douraque schreef:
200euro apart is hoogstwaarschijnlijk zelfs te weinig om de eerste rekening van te betalen. Ik denk dat je nog even moet wachten met de aanschaf van een shetlander, dus lekker door sparen. Of je ouders moeten echt 100% zeker bij willen springen met het betalen van de kosten.

ik moet zeker nog even wachten, want voordat ik weer redelijk kan lopen ben ik al weer 2 of 3 maanden verder... :( maar goed dat je het zegt, ik ga mn best doen om zoveel mogelijk geld te sparen!
en ik weet wel dat mijn ouders wat bij willen betalen, maar die gaan geen 3000 euro betalen...

LisanneFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:10

Oei, de stalling rond Leiden is duur hoor! En sowieso een spaarpot achter de hand hebben,, je kan het beste eerst sparen, en daarna pas een pony kopen!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:11

Douraque schreef:

Je hoeft echt geen 3000 euro spaargeld achter de hand te hebben :n
Ik denk dat als je rond de 500 euro gespaard hebt, of je ouders daar garant voor kunnen staan, je de meeste nare ongelukjes/ behandelingen wel kan dekken.
Tuurlijk.... Kliniekwerk daargelaten, maar er bestaan betalings regelingen voor, en zowiezo zou ik mij toch achter de oren krabben om een shetlander voor ruim 3000 euro ergens voor te laten behandelen :=

Fleur1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:12

Ik denk dat het ook niet gauw zal gebeuren dat je 3000 euro kwijt zal zijn hoor. Ik heb al jaren een hele kudde pony's en er is nog nooit iets heel geks gebeurd. En als het zou gebeuren, dan komt er altijd wel een oplossing voor op dat moment. Ik heb ook echt geen 3000 euro achter de hand eerlijk gezegd.

xxlotjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 21:13

LisanneFloor schreef:
Oei, de stalling rond Leiden is duur hoor! En sowieso een spaarpot achter de hand hebben,, je kan het beste eerst sparen, en daarna pas een pony kopen!

ja klopt.. helaas wel.. ik heb ondertussen trouwens wel viavia een stal gevonden! en nog redelijk goedkoop ook! niet chique of wat dan ook, maar ze hebben redelijke stallen, 's zomers weidegang en 's winters in de padocks. verder is er alleen een buitenbak, gevuld met zand, maar wel heel dicht bij Cronesteijn en de Vlietlanden!
ja dat ga ik zeker doen, want ik zou voor geen goud willen dat we het dan uiteindelijk toch niet kunnen betalen en zo'n schatje weer weg moeten doen!

LisanneFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:14

Oooh, Vlietlanden kan je lekker rijden! (:,, beter dat je al een stalling hebt! Nu nog zorgen dat je die stalling blijft houden zegmaar, want er kan in de tussentijd al iemand anders zijn he ;p

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:15

Als je maar 200 euro achter de hand hebt is het niet verstandig. Dat is er zo door als je een keer een dierenarts nodig hebt. En dan maakt het niet uit of je een Shetje of een Shire hebt, ze hanteren hetzelfde tarief (afgezien van het feit dat een Shire een hogere dosis medicatie nodig heeft, maar dat zijn meestal de kosten niet).
Heb je al bedacht dat een Shetje ook regelmatig naar de hoefsmid moet? Dat tuig en andere spullen ook geld kosten? En heb je al stalling? Want dat is meestal ook niet gratis. Net zoals voer.

Als je maar zo'n klein budget hebt voor het onderhoud, is het gewoon niet verstandig. De aanschaf is tegenwoordig het probleem niet meer. Ik kan een fiets kopen voor 150 euro (nieuw) maar een pony voor 50. Echter zal mijn fiets niet lijden als ik hem niet goed onderhoud, maar een pony wel.

Mij lijkt het verstandiger om te wachten tot je meer financiele zekerheid hebt.

xxlotjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 21:15

nee 3000 euro lijkt me ook wel veel, en dat gaat me toch niet lukken, tenzij ik nog 20 jaar wacht...

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:20

ik heb het wel, maar in 22 jaar paarden nog nooit nodig gehad. Koliek operatie zou ik zowiezo niet gauw uitvoeren, maar dat terzijde.
Een 500-750 eur aan reserve is wel handig. Een paar keer da achter elkaar en dan heb je nog wat over.
Desnoods dat je ouders hierin bij kunnen springen.

mijn ene pony heeft in het verleden ongeveer 1000 gulden aan da gekost in korte tijd, de ander 10 jaar later ook rond de 1200 euro en nu is mijn nummer 3 de klos geweest, een paar onderzoeken en medicatie a 900 eur inmiddels.

Maar dit zijn dus 3 verschillende paarden, uitgesmeerd over 20 jaar.

xxlotjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 21:20

eilleen333 schreef:
Als je maar 200 euro achter de hand hebt is het niet verstandig. Dat is er zo door als je een keer een dierenarts nodig hebt. En dan maakt het niet uit of je een Shetje of een Shire hebt, ze hanteren hetzelfde tarief (afgezien van het feit dat een Shire een hogere dosis medicatie nodig heeft, maar dat zijn meestal de kosten niet).
Heb je al bedacht dat een Shetje ook regelmatig naar de hoefsmid moet? Dat tuig en andere spullen ook geld kosten? En heb je al stalling? Want dat is meestal ook niet gratis. Net zoals voer.

Als je maar zo'n klein budget hebt voor het onderhoud, is het gewoon niet verstandig. De aanschaf is tegenwoordig het probleem niet meer. Ik kan een fiets kopen voor 150 euro (nieuw) maar een pony voor 50. Echter zal mijn fiets niet lijden als ik hem niet goed onderhoud, maar een pony wel.

Mij lijkt het verstandiger om te wachten tot je meer financiele zekerheid hebt.

ik begrijp je twijfels, maar volgens mij zie jij sommige dingen anders;
het is echt niet zo dat we maar 200 euro maximaal achter de hand hebben, tuurlijk hebben we meer, alleen ikzelf heb dat niet. maar mn moeder en zus gaan ook echt wel wat meebetalen.
ja dat had ik bedacht, maar andere mensen zeiden dat het opzich wel meeviel hoe vaak dat is.
helemaal waar dat dat ook allemaal geld kost, maar het feit wil dat ik al heel veel spullen heb. vroeger heb ik shetlanders verzorgd, en ik rij gewoon op een manege. dus ik heb hoofdstellen, halsters, halstertouwen, poetsspullen, dekjes, longeerlijnen, en ga zo maar door.

ik ga zeker geen shetlander kopen als ik geen zekerheid heb dat ik hem goed kan onderhouden en kan geven wat hij nodig heeft!

xxlotjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 21:23

LisanneFloor schreef:
Oooh, Vlietlanden kan je lekker rijden! (:,, beter dat je al een stalling hebt! Nu nog zorgen dat je die stalling blijft houden zegmaar, want er kan in de tussentijd al iemand anders zijn he ;p

ja klopt! nja, ik heb over de stal gehoord, nu nog kijken of er plek is...!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:30

Ik zeg ook niet dat het diertje dingen tekort gaat komen, maar het valt mij soms vies tegen hoeveel mijn paardje me kost.
Hoeveel heb je maandelijks te besteden aan je paardje dan?