mogelijkheid van HK

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Memere

mogelijkheid van HK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 19:08

Vorige week zaterdag heb ik me een shetje bijgekocht
met naar mijn kijk zeer goede papieren ,
vader die zich al goed heeft bewezen en in de stamboom veel KEUR licenties bij de namen staan.

ik weet al wat de kosten hiervan zullen zijn en de bijkomende zaken , en moest die dan voor de hk komen
laat ik hem uiteraards keuringklaar maken door iemand met verstand & niet door me zelf.
voor inschrijvingen dit jaar ben ik te laat , dat weet ik en dat is bewust gedaan.
want wil eerst meer info hebben of het wel de moeite waard is zodat er geen verloren geld is als julie mij snappen :)

als het toch niks word dat word hij toch hengst gehouden mits hij er zelf geen problemen van ondervind van omgang met de andere ( jaarlinghengst) en met mensen , anders is het balletjes eraf.

maar laten dekken voor geld te krijgen zonder goedgekeurd te zijn ga ik niet doen.

hij heeft niks van gebreken van schuren of exeem of dergelijke , allemaal gecontroleert door de vearts zelf.

Daan van de molenhoek
84 cm
30-6-10
Vader: Hotze v.d Raven
moeder : Yoni v.d Menger
vm : ceasar v.d Mortel
vv: Donald v.d Belschuur

foto's van hoe hij eruit ziet van bouw ,
kont zit nog een beetje hoger en heeft een beetje een grasbuikje.

[ITP] Het is klein , schattig en een monstertje..

shetlandfan

Re: mogelijkheid van HK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 21:31

Ik denk niet dat het de moeite waard is om voor de hengstenkeuring te gaan met deze afstamming.
Vaderskant is meer dan goed genoeg, moederskant is naar mijn mening niet goed genoeg.

Moeder Yoni heeft voor zover ik kan vinden wel netjes al haar jeugdpremies behaald, vervolgens als 3-jarige een 2e premie, en als 4-jarige een 3e premie en hierna niet meer op de keuring verschenen.
Helaas met die 3e premie als haar laatste keuringsresultaat maak je eigenlijk geen enkele kans op de hengstenkeuring.

Besef je verder ook wat het houden van een dekhengst inhoudt? Hengsten bij het NSPS moeten voldoen aan de eisen van het vastgestelde fokplan. Dit betekend dat je toch wel ieder jaar een aantal merries moet hebben die hij kan dekken. Krijgt je hengst te weinig nakomelingen loop je risico dat die weer afgekeurd wordt. Ook belangrijk dat die nakomelingen vervolgens dan ook wel op de keuring verschijnen (en dan nog leuk presteren). Het goedgekeurd krijgen van een hengst is 1 ding, maar het goedgekeurd houden is nog een heel ander verhaal!!

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 11:18

Shetlandfan : ik wist wel dat er bepaalde eisen waren van het houden van een dekhengst en dat je een bepaald
aantal merries moest gedekt hebben , maar dat die ook voor de keuring moesten dat wist ik niet.
toch bedankt om te zeggen !

ik zal er nog hard over nadenken en aankijken bij de andere reacties , als die niet hoopvolle reacties zijn ,
dan word hij gewoon hengst gehouden mits hij het zelf toelaat van gedrag ,
maargaat dan niet onnodig papierloos dekken.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:09

Zoals hierboven al gezegd word, is het idd niet de moeite waard om met een moeder die een 3e premie behaald heeft te gaan. Hierdoor zal hij geen enkele kans maken helaas.
Ik heb hier ook zo'n hengstje lopen, erg jammer, want qua type en beweging is hij meer dan de moeite waard, hij zal ook puur om zijn papier alleen al niet goedgekeurd worden en zal daarom ook dat geld gewoon besparen. ;)

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 16:17

dan is het indd het beste om hem niet voor de hk te doen.
dus dan blijft meneertje gewoon hengst maar word niet mee gedekt ,
al vragen mensen het me.
heb liever geen geld er aan te verdienen dan wel geld verdienen en onnodig nog meer shetlander veulentjes te laten komen die niks opbrengen.

Bix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 20:31

Waarom dan hengst laten?

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 21:20

moet niet ,
maar als hij er geen problemen van ondervind dan is het niet
noodzakelijk om te ruinen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 11:25

Als je optijd castreer is het goedkoper en minder risicovol. En weet je zeker dat er geen oeps-veulentjes geboren worden :).

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 19:38

oeps veulentjes kan niet , meneer staat samen met mijn jaarlinghengstje :+
ze staan samen op wei met hoge draad voor zekerheid