Welke omheining?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mayasfrenk

Welke omheining?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 14:08

Je zou ze toch achter het behang plakken....

Onze twee kleine dames. Ze hebben afgelopen 5 dagen 4x het lint gesloopt om in hoger gras te kunnen lopen. Wat blijkt?
KLein draadje niet goed doorverbonden. Alleen op dat kleine stukje. En daar gingen ze dus door omdat net op die 3 meter geen stroom zat.

Ik vanmorgen met vriend lief dus druk bezig draad met kunstof omhulsel onder de grond door van stuk naar stuk maken. ( ze hebben 4 stukjes land
naast elkaar waar we dan ook nog eens aan strook begrazing doen.) Daarvoor hadden we dus het stroom er af gedaan. Komen we na 30 minuten koffie drinken terug. Wouden even het laatste stukje nog afmaken... HEBBEN ZE EEN COMPLEET ANDER STUK VERNIELD!!

Heel bijzonder hoe ze gewoon precies weten waar wel en geen stroom zit. Gelukkig hebben we lint dat makkelijk knapt omdat ik met draad etc. bang
ben dat ze er gewond door raken... Maar toen ze ons zo onschuldig aankeken in dat hoge gras van "nou jullie waren toch weg???" had ik echt even gemengde gevoelens. Op zich natuurlijk wel humor dat ze zo slim zijn... Aan de andere kant. Die omheiding zit er niet voor niks... Ze waren deze zomer beide hoefbevangen omdat een buurvrouw ongevraagd vanalles zat bij te voeren ( het was toch zoooo zielig dat ze op zon kaal stukje stonden, en wij ons maar afvragen waarom ze niet afvallen). Ze zijn nu nogsteeds te dik. Dus het is voor hun gezondheid wel heel belangrijk dat ze daar staan waar wij ze neerzetten en om de drie dagen krijgen ze er dan 30m2 bij ( de stukjes weide zijn 10m breed en we verzetten telkens 3 meter).

De laagste rij lint is 25cm van de grond. De hoogste 1.20m. Ze duiken er gewoon tussendoor.... We hebben er een weide klok op staan met een NIEUWE batterij. De buitenkant van de weide is trouwens omheind met dik gaas ( waar de hoefjes niet door kunnen) tussen gegalvaniseerde palen en 1.50m hoog dus hier komen ze echt niet uit. Alleen is dit te duur om ook het land mee in stukken te verdelen.

Nou is mijn vraag aan jullie: Hoe ziet jullie omheining er uit?? En waarom is er voor dat systeem/ voor die manier gekozen? Want die van ons die vinden telkens weer wat uit om zelf naar een vetter stuk land te komen.

Shirley

Re: Welke omheining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 14:12

Als het maar om een klein stukje gaat, zou je kunnen overwegen om als noodafzetting een schapennet te kopen :)

En als het te doen is, een apparaat op het lichtnet, misschien dat de batterij toch te zwakke tikken geeft ...

En nu ga ik eerst de koffie van mijn beeldscherm poetsen :D :D :D

Chokoxbrowny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 21:43

Ik heb 3 houten planken per paal wat erg handig is...
Eentje ong. 10 cn van grond.. Da, eentje 20 cm hoger en dan nog eentje 30 cm hoger ongeveer...
Als ik zie dat ze uitbreken zou ik eer nog een draad bovenspannen met nogal vrij hoge elektriciteit zodat ze het een keer aanraken en nogal verschieten ( niet erg hoog hoor gewoon dat ze het voelen)
Daarna netjes stroom afsluiten en niet meer opzetten...
Gewoon lint laten hangen of desnoots weghalen :) succes verzekerd!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:20

Aan de straatkant heb ik een houten hek met twee stroomdraden ervoor, tussen mijn kale wei en de wei met gras heb ik 4 stroomdraden, de laagste op ongeveer 30 cm, daarna 50 cm, een meter en 1,40 (dit omdat mijn welsh erover heen sprong). Verder heb ik Hans heel vaak uit de andere wei moeten plukken, toen heb ik alle stroomdraad nagelopen op vals contact en op sommige plekken de draad vervangen. Toen heeft hij een keer een flinke stroomtik gehad en toen was het over. Dus ik zou toch even kijken of er wel echt genoeg stroom op de draad staat. Kan hij nergens wegstromen de grond in, zijn de draden mss op sommige punten verzwakt, maakt hij ergens contact? En heb je voldoende aardpennen/lang genoeg?

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:31

Teletubbie-halsters maken. Dwz: aan je halsters een "frontriem" maken van dik ijzerdraad, waabij je de beide uiteinden als een soort "hoorns" aan weerskanten langs de oren naar boven laat steken (een cm of 30 is mooi). Wel ff een krul aan de beide uiteindes maken, zodat ze elkaar er de ogen niet mee kunnen uitsteken. Als ze daarmee een paar keer een flinke optater van het draad krijgen, is het gelazer met uitbreken zo afgelopen.