Hoeveel hooi bijgeven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wisje72

Hoeveel hooi bijgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 14:13

Zondag komen de shetjes hier *\o/* *\o/* *\o/*

Ze hebben de komende tijd nog wel even genoeg gras, maar zal ze wel moeten gaan bijvoeren.

Was van de week met een vriendin bij haar haflingers en ik " schrok" nogal van de hoeveelheid hooi die ze bijgaf.
Ze zei al dat de shetjes niet zoveel hoefden, maar nu vraag ik me af: Hoeveel moet je ze aan hooi per dag bij geven?
Ze krijgen straks ook een handje brokken per dag zonder haver, maar dan, hoeveel hooi????

Polly
Moderator Algemeen

Re: Hoeveel hooi bijgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 14:17

nu ze nog op de wei staan krijgen ze hier 1x daags 1 plakje in een slowfeeder, als het gras strakjes op is gaan we naar 2x daags een plak en als het echt koud word kan dat evt nu verdubbeld worden.

Zijn 2 shets, 1 van 100cm en 1 van 88cm

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 14:18

Leuk dat je shetjes krijgt!
Ik heb een grote maat shet en die krijgt per dag in de winter ongeveer 4 kilo hooi, naast 2 handjes biks wat gemengd wordt met lucerne (ongeveer 1/3 van een bouwemmer).

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 14:19

mijn haflinger en shet krijgen nog niets bij nu ze hebben wel wat liggen maar kijken gewoon er niet naar om dus kijk het eerst even aan voor dat je nu al bij ga voeren shets worden snel te dik !!!!

magdabouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 16:29

Onze shet word niet bijgevoerd, maar we hadden er wel 1. Als het gras zowat op is 2 plakjes hooi. Die van ons was 81 cm.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 16:34

Zorg voor voldoende hooi, kijk goed naar je dieren en laat biks enzovoort achterwege. Het komt er snel aan, maar eraf is veel meer werk!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 19:39

Het ligt eraan in wat voor conditie de pony's verkeren. Biks is bij ons in de winter weldegelijk nodig, pony's staan in de uiterwaarden en hebben dus heel wat meer te verduren dan een shet in een nette wei vlak naast een stel huizen oid.
Ik geef trouwens niet veel biks, 1-2 handjes per pony per dag, afhankelijk van de hoeveelheid werk die ze verrichten.

Hooi krijgen ze in een slowfeeder, 1 plak per pony per dag, verspreid over 3 slowfeeders. Bij barre weersomstandigheden kan dit oplopen tot een baaltje à 25 kg per dag.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 01:08

Ligt aan veel zaken, staan ze op de wei ja of nee, hoe zien ze eruit qua gewicht, wat voor een hooi voer je? Van weidehooi kregen ze hier ieder 2/3 plakjes per dag per shet. Ze werden echter wel dik. Nu lopen die van mij niet op gras en om ze toch bezig te houden voer ik net niet onbeperkt hooi. Maar dit is graszaadhooi dus daar worden ze verder niet dik van. En hun verteringsstelsel blijft dan toch aan de gang, zodat ze iig minder kans hebben op maagzweren.

Ipv biks kun je ook een vitamine supplement geven.