met je pony op het ijs...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lucaa2

met je pony op het ijs...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 19:57

hallo
ik heb een vraag: kan je met je pony/shetlander 's winters op het ijs? :o
ben benieuwd naar jullie reacties :P
luca

dancer_

Re: met je pony op het ijs...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 19:59

Ik zou het persoonlijk niet doen.. Wat als het ijs doorzakt? Een pony is sowieso al zwaarder als een paar mensen, en dan moet het ijs op een plek wel heel dik zijn.

Donkerblauw

Waarom zou je het willen?

Meraki

Ik zou het sowieso gewoon per definitie niet doen... zou doodsbang zijn er doorheen te gaan. :=

Ingrid_92

Dat is vragen om problemen. Een shetlander weegt al snel 200 kg. Je hoeft maar op een zwakke plek te komen en je zakt er door. En wat doe je dan? Denk aan alle ellende die er dan kan gebeuren, je pony die onder het ijs schiet bijvoorbeeld. Gatsie, nee hoor, geen denken aan! Ik vraag me zelfs af hoe je op het idee komt en hoop met mijn hele hart dat je geen poging gaat doen...
Laatst bijgewerkt door Ingrid_92 op 22-09-12 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 20:00

Uhh alles kan. Het lijkt me niet echt slim in ieder geval :)

welmoedz

Waarom zou je het überhaupt willen?

tamary

Geen beslag, dus geen stiften en dus geen grip genoeg (denk bambi op het ijs). Daarnaast is het lastig inschatten of het ijs dat gewicht kan dragen (meestal vriest het niet streng genoeg en lang genoeg daarvoor). En als je pony's sloten als omheining hebben wil je ze niet leren uitbreken over het ijs.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 20:01

Waarom zou je dat willen?

De kans dat je er door heen zakt is echt wel 95%. En daarnaast, je weet zelf waarschijnlijk wel hoe glad een stuk ijs is. De kans dat je pony zijn benen breekt is ook nog eens heel erg groot. Niet doen dus.

Anoniem

... Is dit serieus?
Een shetlander weegt 200 kilo,met jou erbij 250 ongeveer.
Dan sta je nét bij een zwak stuk en ga je door het ijs. Daar komt je pony neverdenooitniet meer uit hoor...

Paris_

Lijkt me niet zo heel verstandig. :=
Ten eerste zul je dan van die speciale ijzers moeten hebben, die IJslanders ook dragen als ze meedoen aan die 'schaats' shows. (Die bestaan toch? :o ) Dan glijden ze niet zo snel uit.
En ten tweede, tegenwoordig is het ijs in nederland niet zo dik meer. Persoonlijk zou ik het dus niet doen. En waarom zou je het idd eigenlijk willen?

Douraque

Ik zelf zou het nooit proberen

Maar in Thialf bij de huldiging van de schaatsers zie je dat de paarden op ijs gaan met speciale ijzers. Maar dat water daar is een dun laagje wat constant bevroren wordt gehouden door machines. In het echt heb je geen machines die garanderen dat het ijs bevroren blijft, dus nee niet met je pony op het ijs gaan.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 20:02

Mijn pony blijft daar heeeeeel ver uit de buurt, die wil ik absoluut niet bij het ijs hebben!

Estrellas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 20:07

Laatst bijgewerkt door Estrellas op 22-09-12 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 20:09

@ Estrellas : 2x zelfde filmpje?

Estrellas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 20:11

maartje97

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 20:28

woow, dat zal je maar overkomen..

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 20:33

Dat kan best, als je weet dat het ijs dik genoeg is en het paard op scherp hebt staan. Toen de laatste Elfstedentocht werd verreden, waren wij met onze Fjord op het ijs, arrenslee erachter, onwijs gaaf!!!!

Estrellas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 20:52

Onwijs gaaf ja, zou ik ook wel eens willen doen..
Maar goed,
Ijs uit het filmpje is een 'parcours' dat vaker getest is door machines.

Een reactie op het filmpje:
Before they did this preformence, they traveled around with big machines to make sure that the ice wouldn't brake. Unfortunately the ice did brake, but they did every thing they could to help the horses up. They are, as you see, holding the horses heads up so they could breath and then jumped inte the lake and put the hoses hoof on their legs to help the horses to get up. No horse where hurt in the accident, but they where a bit could.

Voordat ze deze show/actie deden, zijn er zware machines over het ijs heen gereden om zeker te weten dat het ijs niet zou breken.
Toch, is het ijs gebroken. Ze hebben er alles aan gedaan de paarden uit het ijs te halen. Hun hoofden werden, zoals je ziet, omhoog
gehouden zodat ze gewoon konden ademen. Ze zijn zelfs het water in gesprongen om een 'voetje' te geven met hun been voor de paarden. Geen enkel paard heeft zich beschadigt bij het incident.

Het is de verantwoordelijkheid van de eigenaar zelf,
de kans dat je een ongeluk krijgt op straat met je paard is net zo groot,
Iemand gaat niet de weg op als hij niet zeker weet dat het veilig is , zo ook bij ijs (dat hoop ik voor het paard!)
Maar van ijs krijg ik zelf al de rillingen (ik ben er eens door heen gezakt)
en iemand die bang is voor verkeer gaat al helemaal niet de weg op met zijn paard ;)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 20:56

Het kan maar je moet wel super voorbereid zijn. Speciaal beslag, kalkoenen/spikes en een bulldozer die het ijs getest heeft.
Persoonlijk zou ik het nooit maar dan ook nooit doen. Ik heb het gezien hoor, paarden die op hun bek gingen op het ijs, en dan zat er nog niet eens iemand op. Een paardenbeen kan nu eenmaal alleen maar naar voren en naar achteren, als het zijwaarts wegglijd is het hele gewricht en de banden naar de knoppen. Dat wil je echt niet....

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 21:01

Estrellas schreef:

Ik krijg gewoon kippenvel bij het zien van dat filmpje.
Dit zou toch al de doorslag moeten geven om vooral niet met je paardje op natuur ijs te gaan, lijkt mij...

Laura__xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 21:04

Wooow die filmpjes van eStralles! das echt je grootste nachtmerrie! Baaah ! Not done pfff tzou je pony maar zijn.. :\

Estrellas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 21:05

Paris_ schreef:
Estrellas schreef:

Ik krijg gewoon kippenvel bij het zien van dat filmpje.
Dit zou toch al de doorslag moeten geven om vooral niet met je paardje op natuur ijs te gaan, lijkt mij...

En dit ijs is nog wel meerdere keren getest door zware machines!
Los daarvan. Wat hierboven gezegd wordt; als je er niet doorheen zakt kan je ook nog andere lelijke blessure's mee krijgen.

Lachen, iemand op z'n gat zien gaan op het ijs..
een vriend van mij heeft er zijn lies mee gescheurd.

Op schaatsen doe ik de gekste dingen,
maar met schoenen zul je mij niet op het ijs zien, doodeng vind ik het.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 21:14

Wij hebben een paard gehad die over het ijs wandelde vanaf het weiland.
Gelukkig was dit een ondiep slootje en een dikke laag ijs maar gelukkig werden we er niet van.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 22:26

Je weet echt niet wat je mist!!!!!!!! Dus komt de kans weer, jazeker dan gaan we!