Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
beetje kortzichtig.Evelli schreef:Lekker vooroordeel over shetlanders zegbeetje kortzichtig.
Elke pony heeft opvoeding nodig, ook shetlanders. Alleen omdat ze door sommige gehouden worden als grasmaaier krijgen ze geen opvoeding = brutaal gedrag.
Ik heb twee stamboekmerries die ongelovelijk lief zijn, niet bijten en voorzichtig zijn met kinderen.
Denk dus dat je een héél verkeerd beeld hebt van shetlanders!
Prisca schreef:Evelli schreef:Lekker vooroordeel over shetlanders zegbeetje kortzichtig.
Elke pony heeft opvoeding nodig, ook shetlanders. Alleen omdat ze door sommige gehouden worden als grasmaaier krijgen ze geen opvoeding = brutaal gedrag.
Ik heb twee stamboekmerries die ongelovelijk lief zijn, niet bijten en voorzichtig zijn met kinderen.
Ik heb er maar 1 van de vele gekend die niet beet maar toch het karakter is toch vaak erg eigenzinnig helaas heb ik na 33 jaar wel die ervaring dat er vaak een stuk onbetrouwbaarheid bij zit. Zelfs een shetlander die super wat opgevoed en shows liep werd ik voor gewaarschuwd dat die beet. Dus mijn opmerking is niet zo raar.
Nu vroeg ik mij af of dat erg verschilt met een minipaard.
Prisca schreef:Sorry dan is mijn ervaring anders dat kan toch?. Heb de nodige al meegemaakt in 33 jaar.
Ik vroeg mij dit af de meiden vinden het erg leuk maar nog te jong voor een pony en een shetlander pff durf ik dat aan en hoe weet je dat die betrouwbaar is enz.. Wat is handig een oude of een jonge enz..
. Een shet is koel in het hoofd, als er wat gebeurd zal hij eerst denken en dan pas doen ipv meteen vluchten.
Evelli schreef:Lekker vooroordeel over shetlanders zegbeetje kortzichtig.
Dennis schreef:Bij een minipaardje hangt het er helemaal vanaf wat er in gefokt is. Het NMPRS is een type fokkerij, daar kan je volle shetten treffen, maar ook amerikaantjes, kleine welshjes, kruizingen daar tussen en nog veel meer.
Hier niets anders voor een kind dan een shet. Een goed opgevoede shet is goud waard. Een shet is koel in het hoofd, als er wat gebeurd zal hij eerst denken en dan pas doen ipv meteen vluchten.
Probeer of een oudere pony met veel kinder/bixie ervaring te vinden (deze zijn hun gewicht in goud waard en komen zelden te koop). Of koop een jonge pony die je zelf op voed (moet lukken als je 33 jaar ervaring heb zou ik denken). De eerste optie is kant en klaar en niet de goedkoopste (brave kinderpony's blijven waarde houden), de 2e optie is een stuk goedkoper, maar gaat veel tijd kosten.
Ik heb 10 shetten lopen, allemaal braaf en eerlijk. Het blijven dieren dus zal er met kinderen altijd bij zijn, maar kleine kinderen kunnen er zo tussendoor rommelen zonder gekkigheid. Ze lopen braaf wat kinderlesjes. Maar lopen ook nog leuk in de sport (t/m ZZ nivo voor de wagen).
Er is er hier 1 die heel soms 'bijt' (lees: een jas vast pakt, hij heeft nog nooit een velletje gepakt of een echte hap uit gedeeld), dat is een jaarling hengst waar niet veel mee gedaan word.

Balou_k schreef:Voor de leeftijd van jouw kinderen zou ik zeggen niet doen, zeker hoe zij gestald zullen zijn tenminste ik neem aan bij jouw paard. Jouw kinderen zullen niet dagelijks kunnen rijden en ze staan niet veel buiten paarden en ook shetlanders worden erg vervelend als ze veel binnen staan.
Prisca schreef:Balou_k schreef:Voor de leeftijd van jouw kinderen zou ik zeggen niet doen, zeker hoe zij gestald zullen zijn tenminste ik neem aan bij jouw paard. Jouw kinderen zullen niet dagelijks kunnen rijden en ze staan niet veel buiten paarden en ook shetlanders worden erg vervelend als ze veel binnen staan.
Beter kijken zou ik zegen de shetten bij ons op stal staan het hele jaar buiten alleen bij slecht en nat weer binnen (ivm voeten). Deze zijn 19 en 21 jaar oud en staan hun hele leven al daar. Zijn alleen niet geschrikt voor kinderen of goed zadelmak.
Verder doet de inhoudelijk verhaal over stalling niet ter zake in dit topic.