Schuur probleem..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kasiderambo

Schuur probleem..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 10:56

Hoi bokkers,

Ik heb twee verzorgshettn, ééntje daarvan schuurt veel .. welke oplossing kan ik mijn shetter bieden? :(:)
[ Sorry als dit verkeerd staat .. ]

Batlow

Re: Schuur probleem..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 11:00

Dat zal wel zomereczeem zijn.... Valt helaas moeilijk iets aan te doen, gebruik de zoekfunctie met het woord zomereczeem, moet je zeker verder kunnen helpen!

kasiderambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 11:05

Batlow schreef:
Dat zal wel zomereczeem zijn.... Valt helaas moeilijk iets aan te doen, gebruik de zoekfunctie met het woord zomereczeem, moet je zeker verder kunnen helpen!

Zomereczeem? Hoe krijgen ze dit dan?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 11:07

kasiderambo schreef:
Batlow schreef:

Het zijn hele kleine mugjes die de paarden steken en bloed op zuigen, overgevoelige paarden krijgen hier heel erg jeuk van...
lees dit maar: http://www.bokt.nl/wiki/Zomereczeem

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 11:08

Dat komt door een mugje, sommige paarden kunnen er niet goed tegen een stofje wat deze mug in het bloed spuit geloof ik.

Maar kijk ook eens naar de voeding van de shet, mss kan hij niet goed tegen suiker, daar gaan ze ook van schuren. Gebruik de zoekfunctie maar, er zijn heel veel topics over zomer eczeem en schuren.

kasiderambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 11:43

capopjekop schreef:
Dat komt door een mugje, sommige paarden kunnen er niet goed tegen een stofje wat deze mug in het bloed spuit geloof ik.

Maar kijk ook eens naar de voeding van de shet, mss kan hij niet goed tegen suiker, daar gaan ze ook van schuren. Gebruik de zoekfunctie maar, er zijn heel veel topics over zomer eczeem en schuren.

Gras, sla, tomaten, komkommer, koffie [ voor de vacht ] ..etc.
Dus vooral groenten en fruit. (-:

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 13:35

In fruit zit veel onnodige suiker.
Gras/hooi en een liksteen of vitamine korrel is genoeg voor shetties.
Het is een heel sober ras wat weinig nodig heeft.
Als ik mijn shet toch wat lekkers wil geven, geef ik een komkommer. Dat is voornamelijk vocht.

kasiderambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 21:03

xSCWx schreef:
In fruit zit veel onnodige suiker.
Gras/hooi en een liksteen of vitamine korrel is genoeg voor shetties.
Het is een heel sober ras wat weinig nodig heeft.
Als ik mijn shet toch wat lekkers wil geven, geef ik een komkommer. Dat is voornamelijk vocht.

Ik heb jammer genoeg niet over hun eten te beslissen.. ik ben niet de eigenaar (=

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 23:16

Je kunt het wellicht met de eigenaren bespreken.
Van een worteltje hebben ze een minuut plezier, van het jeuken enkele dagen tot weken.
En jeuk is veel erger dan geen worteltjes geven

kasiderambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 08:26

xSCWx schreef:
Je kunt het wellicht met de eigenaren bespreken.
Van een worteltje hebben ze een minuut plezier, van het jeuken enkele dagen tot weken.
En jeuk is veel erger dan geen worteltjes geven

Dat is een feit. :j

Mandy66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 20:39

kasiderambo schreef:
Batlow schreef:

Dat word veroorzaakt door kleine mugjes die speeksel achter laten en dat veroorzaakt het schuur probleem ;)
Die alleen maar in de zomer blijkbaar zijn, dus in de winter heeft je pony dan niet veel jeuk i.v.m. de mugjes.

Mijn pony heeft zelf ook zomereczeem en hem poets ik gewoon elke dag. Ook is het belangrijk even een
eczeem deken te kopen. Stel dat het echt heel erg is.

irene_sarah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 15:29

Schuren hoeft niet altijd zomerexceem te betekenen! Ik heb 2 shetten die ook érg veel schuurde. Ze hebben eerst allebei een tijd een exceemdeken gehad, maar niets hielp. Uiteindelijk bleek dat ze geen exceem hadden, maar eiwit te veel. Nu krijgen ze allebei meer beperkt eiwitten binnen en hebben ze geen last meer van jeuk!

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 11:57

Is het opeens of deden ze dit de jaren ervoor ook al?

Mijn shetlander heeft geen zomer eczeem maar stress eczeem gehad. Het viel me op dat hij plekjes op zijn schouder had en toen opeens een hele lok manen weg was ging ik hem maar eens bespioneren :o Want hij deed nooit wat als ik in de buurt was. En ja hoor toen hij dacht dat ik weg fietse hing hij zowat aan het hek. Dus ik maar even na vragen aan de dierenarts. Bang dat het zomer eczeem was.
Wat bleek nou de stress van steeds nieuwe maatjes op wei was mijn ventje teveel geworden en omdat hij niet wou kennis maken met de nieuwe maatjes (vermoedelijk omdat hij bang was dat ze toch weer weg gingen) werd hij zeg maar een soort van eenzaam.

Stress kan dus ook voor schuren zorgen. Het is dus in het geval van mijn shetlander geen echte eczeem maar een reactie van op standigheden.

Maar ja opzich meeste voorkomende oorzaak van schuren is of een vervelende gewoonte of zomer eczeem zoals al eerder genoemt.