Manen van Shet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Quir

Manen van Shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 10:06

Mijn Shet heeft een ENORME bos manen, ontzettend dik. Alleen lijken de manen niet langer te worden, maar alleen (veel) dikker. Ik vind het echt niet mooi meer zoals het nu is.

Hoe zorg je er voor dat zijn manen ook langer gaan worden?

Ook wil de manen over 2 kanten verdelen, gewoon door de midden verdelen en dan een tijdje in vlechtjes laten zitten?

En ik twijfel heel erg of ik achter de oren (plek van het halster) niet een stukje moet weg knippen. Hoe doen jullie dat? Zijn manen lijken helemaal kapot te gaan op het plek van het halster en te klitten.

loisbr96

Re: Manen van Shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 10:46

Bij ons knippen we altijd een stukje weg voor het halster.
één van de shetten heeft echt dik kroeshaar. Heb vanalles geprobeert maar geloof me het helpt niet :D
Misschien wat uitdunnen

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 21:42

Maangroei verschild per paard, de een heeft er aanleg voor de ander niet.
Wel is de juiste verzorging betreft voeding en maanverzorging een meespelende factoor.

Naar twee kanten laten hangen door middel van vlechten helpt volgens mij ook niet, ik heb het drie weken geprobeerd met vlechtjes en vervolgens staartjes en dan los, na een dag hing alles weer naar een kant
.
Langer laten groeien wilt invlechten nog wel eens helpen, doen ze bij bv friezen paarden.
Hierdoor beschadigd het haar ook minder
Laatst bijgewerkt door MiniLoe op 21-07-12 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 21:44

Mijn shet heeft ook vreselijk dikke manen,er lijkt qua lengte weinig bij te komen,maar als ik ga vergelijken met foto's is er toch wel heel wat bij aan.
Ik knip/scheer het derde oor ook altijd weg,vind ik zelf prettiger met het omdoen van halster/hoofdstel. :j

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 21:59

Tja het is erfelijk bepaald hoe dik/dun lang/kort manen worden. Dus tot op zekere hoogte zul je er niet veel aan kunnen doen. Naar 2 kanten laten hangen kan helpen om het in elk geval niet meer zo dik te laten lijken. Maar wat miniloe al zegt, niet elke manenbos is het daar mee eens, je hebt kans dat het gewoon weer terugschiet in het oude model als je de vlechten er weer uithaalt.

Je kunt het derde oor inderdaad wegscheren/knippen. Ik zelf doe het nooit omdat we ook voor het stamboek dingen doen met de pony's en dan is het niet toegestaan. Maar om die manen en voorpluk op die plek een beetje uit de knoop te houden kan het zeker helpen :j

Een wat rigoreuzere methode is inderdaad om de manen uit de dunnen met zo'n uitdunmesje. Al weet ik niet hoe goed en handig dat gaat bij langere manen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 22:05

Hmm, ik ga van de week zijn manen is goed uit kammen en dan eens in tweeën delen en in vlechtjes knopen. Eens kijken of ik zijn manen verdeeld kan krijgen over 2 kanten. Zou ik het dan beter eerst een keer zijn manen heel goed kunnen wassen en dan nat in vlechtjes doen?

Ik denk dat het ook wel komt, omdat ie veel echt in de busch busch staat. Dat zijn manen daar achter blijven hangen. Uitdunnen vind ik eigenlijk ook weer zonde, hoop dat ze wat langer gaan worden. Zij voorpluk is namelijk wel langer dan zijn manen.

Denk dat ik dan toch maar een stukje weg knip, ene kant vind ik het zonde en aan de andere kant gaan de manen nu daar ook kapot. Aangezien ik zijn halster op de wei echt niet af kan doen (hij ontsnapt continue..) en hij wel veel buiten staat (van 08.00 tot 22.00/23.00), op stal heeft ie natuurlijk geen halster om. Naar de keuring hoeft hij niet meer.

Ik ben echt hopeloos met lange manen. :+
Ben meer van de sport paarden met sport coupe, maar dat zal ik de stoere Shet maar niet aan doen! Hihi.

Edit: Heeft iemand een voorbeeld hoe het er uit ziet stukje achter de oren weg geknipt bij een dikke haarbos?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 22:08

Zit allemaal onder het halster,zie je dus niets van :n
Afbeelding

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 22:24

Quir schreef:
Hmm, ik ga van de week zijn manen is goed uit kammen en dan eens in tweeën delen en in vlechtjes knopen. Eens kijken of ik zijn manen verdeeld kan krijgen over 2 kanten. Zou ik het dan beter eerst een keer zijn manen heel goed kunnen wassen en dan nat in vlechtjes doen?

Het kan zeker helpen en het maakt het vlechten en de scheiding aanbrengen in elk geval een stuk makkelijker :j Tis wel even een klusje hoor ;) Ik heb het van de week toevallig ook weer moeten doen, en ik ben niet zo geduldig.

Misschien sowieso in vlechten houden als ie zoveel in de struiken terecht komt (zomers?). Dat kan al een hoop schelen in lengte.

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 22:29

Quir schreef:
Mijn Shet heeft een ENORME bos manen, ontzettend dik. Alleen lijken de manen niet langer te worden, maar alleen (veel) dikker. Ik vind het echt niet mooi meer zoals het nu is.

Hoe zorg je er voor dat zijn manen ook langer gaan worden?

Ook wil de manen over 2 kanten verdelen, gewoon door de midden verdelen en dan een tijdje in vlechtjes laten zitten?

En ik twijfel heel erg of ik achter de oren (plek van het halster) niet een stukje moet weg knippen. Hoe doen jullie dat? Zijn manen lijken helemaal kapot te gaan op het plek van het halster en te klitten.

Heef mijn shet ook! Die heeft ook dikke manen, en in lengte groeit er niks bij!
Misschien wel wat, maar als ik de manen van andere pony's zie, die groeien echt veel harder dan die van mijn shet!

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 11:12

Mijn shetters hebben ook een dikke bos maar geen probleem met manen onder het halster.
tis gewoon ff rustig en met beleid halster en hoofdstel omdoen zodat alles er netjes onder zit

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 11:19

Dan zal ik zijn manen eens goed gaan wassen (vind ie vast heeel leuk, haha) en dan eens goed invlechten/verdelen. Knip denk ik ook een stukje op het halster weg, kan het halster nog zo netjes om doen na een paar uur zitten zijn manen toch weer overal. Aangezien ik het halster eigenlijk altijd netjes om doe en de manen goed recht er onder uit trek. Het werkt alleen niet.

Zijn manen gaan voorlopig eens in vlechten, kijken of dat scheelt.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 13:09

Ik heb het 3e oor ook weg geknipt. Mijn shet heeft zo'n enorme bos... Dat is echt geen doen!

Romeetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:26

xJitskee schreef:
[ Afbeelding ]

even iets anders is dat het penny halster =3?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:27

Romeetjuhh schreef:
xJitskee schreef:
[ Afbeelding ]

even iets anders is dat het penny halster =3?

Penny halster? hahah ik heb hem gewonnen via excellent ruitersport.

Romeetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 22:31

O haha ik heb zo'n halster ooit eens bij het penny tijdschrift gewonnen :P

xSietske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 20:42

Mijn shetlander had altijd hele dikke manen, echt heeeel dik, ik kon ze niet doorkammen echt niet normaal. Toen heeft iemand ze voor me uitgedund, dat werkte niet, want zijn manen waren helemaal dood toen hij kwam, en toen heb ik er een fjordenboog van gemaakt, met dikke manen is dat heel leuk, staat alle kanten in, alleen je moet het zelf weten.. vlechten misschien of uitdunnen indd. of een keer als het gaat regenen vlechten in doen, niet te veel anders is het nog erger als eerst :P

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 15:04

Je kan ze uitdunnen, dan langs 2 kanten leggen en dan invlechten en dan is't afwachten, 't zit een beetje in't bloed hoe dik de manen zijn en of ze lang worden..
Ik heb hier een zwarte shet met lange manen en een redelijke lange frou, ik knipte alles altijd vlak voor de winter een beetje bij ( gewoon dat ze er wat deftiger uitziet en om alles nog langer te laten worden).
Maar tevergeefs, haar manen en frou groeien altijd maar tot een bepaalde lengte.

Mijn andere Shet heeft ook heel lange manen en redelijke frou ( nu 2 jaar).
Haar zus en ouders hebben ook enorme manen en enorme lange frou, dus ik hoop dat de mijne ook zo wordt :-)

Teats

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 22:45

Mijn shet heeft ook nogal een bos manen en het helpt bij mij wel als ik een stukje weg knip, anders klit het inderdaad nogal.

erwin22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 15:31

wat ik ook hoorde dat je kan kijken nar de kuif van je pony.. als die lang is hebben ze ook grote kans dat ze lange manen krijgen.

weet niet of dat klopt maar bij die van mij wel hahah

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 20:23

Afbeelding
Dit is hij nu. Ik heb de manen door de midden gedeeld en in vlechten gedaan. Een dag of 4 laten zitten en blijft prima zitten!
Dit is dus de helft van de dikte. Zijn voorpluk hangt tot op zijn neus/net over het halster (hier valt ie wat naar de zijkant). Vrij lang dus, maar net zo lang als zijn manen nu zijn.

Hij heeft dus een flink bos manen, maar de lengte valt best tegen vind ik.
Even afwachten wat het nu gaat doen, zijn manenkam zelf begint nu tenminste weer recht te hangen. Hing helemaal naar de rechterkant, waar de manen ook hingen.