Doet het stamboek dit en zoja, zou mijn pony welkom zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Doet het stamboek dit en zoja, zou mijn pony welkom zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 00:32

Hoihoi,

Ik heb altijd New forest pony's gereden en deed altijd mee aan de sportdag van het stamboek. Nou vraag ik me af of het shetlandstamboek dit ook doet? Iets van een sportdag waar alleen shetlandpony's aan mee doen?

Heb al op de site gekeken, maar kan niet echt andwoord vinden, maar mischien kijk ik ook wel verkeerd :o

En als ze hier aan doen... Ik heb een shetlandmerrie van 14 jaar, heeft veulenboek (Vader; Bram van de Gathe), maar met een ernstige onderbeet. Zou zij aan dit soort dingen mee mogen doen dan? Of mogen het alleen goede shetlanders zijn?

Groetjes!

JoyCiej007

Re: Doet het stamboek dit en zoja, zou mijn pony welkom zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 00:49

Volgens mij is het NSPS er vrij 'streng' op en is het alleen bedoeld voor Shetlanders met papier van NSPS. Gezien jou pony in bezit is van een (welliswaar) veulenboekpapier, vormt dat volgens mij geen probleem. Die onderbeet zou uiteraard wel een stamboekopname in de weg kunnen staan.

Als je ook met je pony voor de wagen rijdt, dan moet je echt naar de Shetlandmendag in Voorst komen. Daar is alles welkom, wel/geen papier, zelfs mini-appaloosa's en NMPRS pony's. Alles, zolang het maar in 'shetlandformaat' is. Wedstrijd is compleet aangepast aan de Shetlanders, er zijn hobbyklasses en van alles doet er mee, van wedstrijdmenner tot recreatieve menners. Sfeer is erg leuk en informeel, en er zijn allerlei onderdelen. Dressuur, vaardigheid, marathon (SGMW dus volledig, maar ook dressuur/vaardigheid alleen, zonder marathon) speel-uw-spel, en het NK Ringsteken voor Shetlanders. :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 01:13

Dank voor je reactie! Die shetlandmendag ''klinkt'' leuk! :j

Heb nog geen ervaring met mennen, maar mijn pony wel. Heb een tuig voor haar en doe wat langelijnen om een beetje te kunnen oefenen zonder m'n pony te verpesten of ongelukken te veroorzaken, maar verder niet :Y) Als het wat beter weer is dan gaat de eigenaar van de wei haar in dubbelspan zetten met één van zijn ervaren shetlanders en daana weer in enkelspan. Zodat ze weer een beetje een opfrislesje krijgt en daarna gaat hij het mij leren :)

Zal dus nog wel een poos duren voor ik het goed genoeg kan om naar de mendag te gaan, maar wanneer we het kunnen en het veilig is, dan gaan we zeker! :j

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 01:21

Verstandig besluit +:)+

Dan zal het idd dit jaar niets worden voor jullie denk ik, de Shetlandmendag Voorst, want dat is vaak al de 2e zaterdag van augustus.
Maar dan moet je er volgend jaar zeer zeker bij zijn!
En op tijd inschrijven, want het is inmiddels een zeer bekende en geliefde wedstrijd onder de shetmenners, er komen tegenwoordig zelfs mensen speciaal uit belgie en duitsland er voor :j

Edit: dit jaar is het zaterdag 11 augustus. Je zou natuurlijk altijd kunnen komen kijken, want ook voor de toeschouwers is het erg leuk en mooi om te zien :j

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 09:22

Een vriendin van mij gaat ook mennen met haar shet. :) Ik zal haar hierover eens gaan vertellen!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 10:20

Je hebt de shetland mendag in Voorst, zoals JoyCiej007 al zegt.

Je heb in het voor en na jaar ook de shetland indoor in Maren-Kessel. Alle takken van shetlandsport komen hier samen. Onder het zadel, voor de wagen, leid rein, aan de hand en aan de lange teugel. Wel voor echte shetlanders (die niet perce papier hoeven te hebben), dus pony's tot max 110 en stippels zijn niet welkom.

En normaal heb je in de zomer de wedstrijd dag in Heteren. Het zelfde als de indoors, maar dan een buiten wedstrijd. Ivm het EK dit jaar word hij dit jaar over geslagen.