Omdat mensen het in me topic zeiden.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bulkl_kieta

Omdat mensen het in me topic zeiden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 14:30

Hallo
omdat een aantal bokkers zeiden in me topic dat ik hem moet laten casteren en dat dit zielig is dat ik hem hengst hou, wil ik toch even meer meningen over horen,
kalisto is een shetlander hengst van 5 a 6 jaar .
heeft vanaf zijn ander half altijd tussen merries gestaan zins 4 juli 2012.
HIj staat nu samen met een andere hengst die zelf nog nooit gedekt heeft.
Kalisto lijkt erg gelukkig waar hij staat, k heb aan Da gevraagt.
Aan de baas van me werk die vangt mishandelde paarden op.,
En die zegt zolang hij lekker met andere paard kan kroelen en niet druk in zijn hoofd word en gewoon lief blijft lekker hengst houden.
Andere zeggen er bij zet hem op marktplaats ter dekking.
Maar meneer heeft geen papieren nou hij heeft ze wel maar die zijn niet mee verhuist. kalisto is geboren op een stal metr papieren toen is ie naar een meisje gegaan, en toen nog geeen 2 maanden later naar andere mensen waar ik hem verzorgde hun hebben nooit de papieren gekregen. EN nu is hij van mij en heb ik dus ook geen papieren. Maar los daar van wil ik niet met hem dekken omdat ik hoor dat gewoon al teveel shetlanders te koop staan. Dus ik zit toch te twijfelen om hem te casteren. Maar ik ben zo bang dat zijn gedrag negatief gaat veranderen. Dat kalisto kalisto niet meer is.
Hij is al zo rustig van zichzelf.
Hoop graag wat posistieve reacties te krijgen.

Brittneyx

Re: Omdat mensen het in me topic zeiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 14:34

de Da kan toch niet zien of het paard gelukkig is ?
als hij rustig is zou ik heb niet laten castreren, maar als je hem laat dekken kan zijn gedrag ook veranderen
als je hem castreert kan hij rustiger en minder dominant worden maar bij sommige paarden maakt dit geen verschil
veel succes met het maken van de juiste keuze

Bulkl_kieta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 14:37

Brittneyx schreef:
de Da kan toch niet zien of het paard gelukkig is ?
als hij rustig is zou ik heb niet laten castreren, maar als je hem laat dekken kan zijn gedrag ook veranderen
als je hem castreert kan hij rustiger en minder dominant worden maar bij sommige paarden maakt dit geen verschil
veel succes met het maken van de juiste keuze

hij is vader van 5 veulens!!

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 14:38

dus zijn gedrag is niet verandert door het dekken? gewoon hengst laten dan !

Bulkl_kieta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 14:39

Brittneyx schreef:
dus zijn gedrag is niet verandert door het dekken? gewoon hengst laten dan !

Is het dan niet sneu dat hij nu niet meer mag dekken?

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 14:42

tja als hij gecastreerd is zal hij ook niet meer dekken é
het is sneu voor hem maar het is nog sneuer voor de veulentjes die geen goede thuis krijgen en van
hier naar daar gaan

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 15:02

Ik zie de meerwaarde van het hengst laten niet zo. Als je het sneu vind voor hem dat hij het dekken moet missen moet je hem gewoon castreren.. Dan verander je zijn hormoonhuishouding dusdanig dat die drang (merendeels) verdwijnt. Als ruin kun je hem ook eenvoudiger in een grotere kudde plaatsen en dus meer "vriendjes" geven.

yaylavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 15:05

Als hij happy is zeg ik ook lekker hengst laten.
Er worden al zo veel geruind

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 15:06

Ik snap niet zo goed waarom het sneu is voor een hengst om niet te dekken. In de natuur dekt het merendeel van de hengsten nooit, die zijn toch ook niet sneu? En al die merries dan die maar hengstig blijven worden en ook nooit sex mogen, dan moet dat minstens zo zielig zijn toch?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 15:09

yaylavb schreef:

Goddank wel ja, de grootste ongelukken zouden gebeuren als sommige hengsten hengst zouden blijven.

TS, als je shetje geen hengstenkuren krijgt en goed te hanteren is, kun je hem hengst laten. Maar als hij stout is, gaat bijten en ´het mannetje´ gaat spelen, is castreren toch de beste en vriendelijkste oplossing, voor jouw veiligheid maar óók voor hemzelf.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 15:18

als hij niet lastig wordt, laat hem dan hengst. Ik heb meegemaakt dat er een shetlander stierf tijdens de castratie en nu wil ik mijn hengst niet laten castreren.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 15:23

yaylavb schreef:

Kun je toelichten waarom je zo tegen ruinen bent... Gelukkig wordt er veel geruind!. Ik werk dagelijks met hengsten maar zie het nut er niet in om een paard niet te laten ruinen als hij geen dekhengst is..

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 15:28

Fennadev schreef:
Ik heb meegemaakt dat er een shetlander stierf tijdens de castratie en nu wil ik mijn hengst niet laten castreren.

Bij iedere ingreep heb je een risico daar heb je gelijk in... Procentueel gezien is de kans op overlijden na castratie heel klein.
Mijn merrie brak haar been op de weide na een bokpartij.. Dat zou dus betekenen dat ik mijn andere paarden geen weigang meer gun omdat ik haar heb moeten laten inslapen... Aan alles kleven risico's :j

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 15:35

het was wel mijn pony's broertje.

Malakay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 15:37

Merries worden toch ook niet gesteriliseerd als ze niet voor de fok worden gebruik. Terwijl er genoeg merries zijn die tijdens de hengstigheid alles behalve leuk en of veilig zijn.

Ik denk dat er naar elke hengst apart gekeken moet worden of hij wel of niet gecastreerd moet worden. Is hij handelbaar en breekt hij niet uit op zoek naar de vrouwtjes, dan zie ik niet in waarom je hem zou moeten laten castreren. Veiligheid boven alles, dat snap ik maar deze hengst kent het dekken en naar wat ik uit het verhaal van TS haal gewoon handelbaar en rustig. Waarom dan hakkie takkie uitvoeren?

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 15:42

Ik heb de vorige topic niet helemaal gelezen, dus sorry als je hier al antwoord op had gegeven.

Is deze pony voor de verkoop? In dat geval zou ik hem laten castreren, ruinen verkopen makkelijker en is voor de nieuwe eigenaar makkelijker een plekje te vinden.

Blijft hij waar hij is, zie ik ook geen problemen om hengst te laten blijven.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 15:43

Fennadev schreef:
het was wel mijn pony's broertje.

Dat is natuurlijk heel erg dat zoiets gebeurt is en je hoopt dat het nooit gebeurt. Maar omdat het een broertje van jou pony betreft wil niet zeggen dat dit bij jou pony ook gebeurt...
Of je pony moet, net als die pony ,bv een erfelijke afwijking hebben waardoor het onverstandig is om te ruinen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 15:45

Malakay schreef:
Merries worden toch ook niet gesteriliseerd als ze niet voor de fok worden gebruik. Terwijl er genoeg merries zijn die tijdens de hengstigheid alles behalve leuk en of veilig zijn.

Misschien omdat ongesteriliseerde merries gewoon in kudde verband gehouden kunnen worden... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 15:54

Lekker castreren. Een shetlander is in de meeste gevallen een kinderpony, zeker als ze papierloos zijn. Ik zou er niet aan willen denken dat er een ongeluk gebeurt met mijn hengst en een klein kind.

Wij hebben thuis 2 mini's staan, 2 hengstjes. Hoe lief ze nu zijn, die worden volgend jaar gecastreerd. Ik ken de risico's maar ben van mening dat als je geen risico wil lopen je geen paard moet kopen. Overal zitten wel risico's aan gebonden, so what? Je moet een beetje geluk hebben in je leven. Ik ben het wel met jullie eens dat je dingen kan vermijden, maar de kans dat er met een hengst wat gebeurt is groter dan met een castratie.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 16:03

Aukelizzy schreef:
Malakay schreef:

Misschien omdat ongesteriliseerde merries gewoon in kudde verband gehouden kunnen worden... ;)

En hengsten ook! Kwestie van goed laten opgroeien.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 16:08

Op een doorsnee pensionstal is het vrij lastig om een hengst in kudde verband te houden. Hoe goed je ze ook laat opgroeien...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 16:20

troi schreef:
Aukelizzy schreef:

En hengsten ook! Kwestie van goed laten opgroeien.

en een hengst hebben met een HEEL braaf karakter. Als er iets of wat pit in zit kan dat al niet.

Wij hebben een veulen gehad die toen die 1 week oud was al volop op de merries sprong. En ja, toen al serieus dekken (details bespaar ik maar :') de da kon het namelijk niet geloven tot hij het echt zag) . En in 1 week tijd kan je een veulen niet zo "opvoeden" dat die braaf is als dat erin zit. Paard hebben we tot hij gespeend moest worden in een groep gehouden met merries, daarna is hij de kudde in gegaan met hengsten omdat hij te veel last kreeg van zijn hormonen. Inmiddels is hij 4, vroeg geruint en hij heeft nog streken hier en daar maar het is niet meer gevaarlijk. Een ander veulen uit die merrie is inmiddels 2 en is een sul. Die is nog hengst maar die snapt het spelletje niet. Als die thuis komt gaat hij nog niet de wei in bij de merries, straks gebeurt er eens wat en zitten we met een veulen wat niet is wat de gemiddelde mens wilt..

Bulkl_kieta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 20:11

Wat ik merk is dat hij de nieuwe mensen op zijn nieuwe stal vreslijk aan het uit proberen is.
Ik ken hem totaal niet terug hoe ik hem altijd heb gekent.
Hij rent naar eigenaar van stal en trapt... hij kreeg paar flinken trappen terug en is nu gewoon bang geworden..
mij heeft hij nog nooit getrapt of gebeten niet op die manier gebeten soms hapt hij maar meer als hij denkt dat er wat lekkers is dus niet echt gericht bijten.
Hij is dol op kinderen maar wil het zoontje van stal hem laten rennen gaan die oren in de nek, hij doet niks hoor maar merk dat hij dat niet accepteert, ik ken hem zo niet terug want toen hij tussen de dames stond kon iedereen alles met hem doen... en zins hij bij de dames weg is niet meer. maar misschien is het uit proberen en natuurlijk wennen. hij staat er nog maar ander halve week.
ik ben bang dat er toch ongelukken gebeuren maar vind het zo jammer hem te casteren omdat ik echt bang bent dat zijn karakter veranderd. en misschien alleen maar erger maakt.. ergressie zit er echt niet in.
maar meer uitdagen en kijken hoever die kan gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 23:53

Dat uitdagen is juist iets wat een hengst heeft in eerste instantie, word hij dan niet op zijn plek gezet word het agressie. Een kind is gewoon nog niet dominant maar ook rechtvaardig genoeg daarvoor. Ik heb nog nooit een hengst minder braaf of juist zelfs agressief zien worden na een castratie.

Dibbes (dat veulen die met 1 week oud al dekte) is super lief en braaf tegen mensen mits je hem goed behandelde, ook als hengst. Hij trapte niet en beet niet gericht. Maar hij testte wel wie hem vast heeft, iemand die niet streng en rechtvaardig genoeg is loopt hij te pesten. Dit bedoelde hij absoluut niet fout, maar die hormonen kan hij wel tegen mensen gaan gebruiken. Dit is sinds zijn castratie zoveel minder geworden! En zoals ik je verhaal nu lees klinkt hij mij gewoon al wat te veel vertroetelt te zijn geweest als hengst. Een paard hoort niet te trappen, ook niet naar vreemde mensen. En ik geef ze gelijk dat ze hem dan op zijn plek zetten, maar het komt me over dat dat paard dat niet gewend is. Die is nu misschien wel overdondert, iemand is opeens de baas van hem, een vreemd persoon nog wel. En je moet er ook nog aan denken dat het ene paard enkele weken nodig heeft om te wennen. Word hij ook wel helemaal in de groep in de wei opgenomen? Dit kan als er in een groep ruinen/hengsten een nieuwe bij komt lang duren. Ik blijf erbij, ik zou hem lekker castreren...

Ik vraag mezelf wel af waarom je hier nog een topic over maakt gezien je pony dus verkocht is

Bulkl_kieta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 23:57

__Marloes schreef:
Dat uitdagen is juist iets wat een hengst heeft in eerste instantie, word hij dan niet op zijn plek gezet word het agressie. Een kind is gewoon nog niet dominant maar ook rechtvaardig genoeg daarvoor. Ik heb nog nooit een hengst minder braaf of juist zelfs agressief zien worden na een castratie.

Dibbes (dat veulen die met 1 week oud al dekte) is super lief en braaf tegen mensen mits je hem goed behandelde, ook als hengst. Hij trapte niet en beet niet gericht. Maar hij testte wel wie hem vast heeft, iemand die niet streng en rechtvaardig genoeg is loopt hij te pesten. Dit bedoelde hij absoluut niet fout, maar die hormonen kan hij wel tegen mensen gaan gebruiken. Dit is sinds zijn castratie zoveel minder geworden! En zoals ik je verhaal nu lees klinkt hij mij gewoon al wat te veel vertroetelt te zijn geweest als hengst. Een paard hoort niet te trappen, ook niet naar vreemde mensen. En ik geef ze gelijk dat ze hem dan op zijn plek zetten, maar het komt me over dat dat paard dat niet gewend is. Die is nu misschien wel overdondert, iemand is opeens de baas van hem, een vreemd persoon nog wel. En je moet er ook nog aan denken dat het ene paard enkele weken nodig heeft om te wennen. Word hij ook wel helemaal in de groep in de wei opgenomen? Dit kan als er in een groep ruinen/hengsten een nieuwe bij komt lang duren. Ik blijf erbij, ik zou hem lekker castreren...

Ik vraag mezelf wel af waarom je hier nog een topic over maakt gezien je pony dus verkocht is

waarom denk je dat m epony verkocht is?