Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Brittneyx schreef:de Da kan toch niet zien of het paard gelukkig is ?
als hij rustig is zou ik heb niet laten castreren, maar als je hem laat dekken kan zijn gedrag ook veranderen
als je hem castreert kan hij rustiger en minder dominant worden maar bij sommige paarden maakt dit geen verschil
veel succes met het maken van de juiste keuze
yaylavb schreef:Als hij happy is zeg ik ook lekker hengst laten.
Er worden al zo veel geruind
Fennadev schreef:Ik heb meegemaakt dat er een shetlander stierf tijdens de castratie en nu wil ik mijn hengst niet laten castreren.
Fennadev schreef:het was wel mijn pony's broertje.
Aukelizzy schreef:Malakay schreef:Merries worden toch ook niet gesteriliseerd als ze niet voor de fok worden gebruik. Terwijl er genoeg merries zijn die tijdens de hengstigheid alles behalve leuk en of veilig zijn.
Misschien omdat ongesteriliseerde merries gewoon in kudde verband gehouden kunnen worden...
troi schreef:Aukelizzy schreef:Misschien omdat ongesteriliseerde merries gewoon in kudde verband gehouden kunnen worden...
En hengsten ook! Kwestie van goed laten opgroeien.
de da kon het namelijk niet geloven tot hij het echt zag) . En in 1 week tijd kan je een veulen niet zo "opvoeden" dat die braaf is als dat erin zit. Paard hebben we tot hij gespeend moest worden in een groep gehouden met merries, daarna is hij de kudde in gegaan met hengsten omdat hij te veel last kreeg van zijn hormonen. Inmiddels is hij 4, vroeg geruint en hij heeft nog streken hier en daar maar het is niet meer gevaarlijk. Een ander veulen uit die merrie is inmiddels 2 en is een sul. Die is nog hengst maar die snapt het spelletje niet. Als die thuis komt gaat hij nog niet de wei in bij de merries, straks gebeurt er eens wat en zitten we met een veulen wat niet is wat de gemiddelde mens wilt.. __Marloes schreef:Dat uitdagen is juist iets wat een hengst heeft in eerste instantie, word hij dan niet op zijn plek gezet word het agressie. Een kind is gewoon nog niet dominant maar ook rechtvaardig genoeg daarvoor. Ik heb nog nooit een hengst minder braaf of juist zelfs agressief zien worden na een castratie.
Dibbes (dat veulen die met 1 week oud al dekte) is super lief en braaf tegen mensen mits je hem goed behandelde, ook als hengst. Hij trapte niet en beet niet gericht. Maar hij testte wel wie hem vast heeft, iemand die niet streng en rechtvaardig genoeg is loopt hij te pesten. Dit bedoelde hij absoluut niet fout, maar die hormonen kan hij wel tegen mensen gaan gebruiken. Dit is sinds zijn castratie zoveel minder geworden! En zoals ik je verhaal nu lees klinkt hij mij gewoon al wat te veel vertroetelt te zijn geweest als hengst. Een paard hoort niet te trappen, ook niet naar vreemde mensen. En ik geef ze gelijk dat ze hem dan op zijn plek zetten, maar het komt me over dat dat paard dat niet gewend is. Die is nu misschien wel overdondert, iemand is opeens de baas van hem, een vreemd persoon nog wel. En je moet er ook nog aan denken dat het ene paard enkele weken nodig heeft om te wennen. Word hij ook wel helemaal in de groep in de wei opgenomen? Dit kan als er in een groep ruinen/hengsten een nieuwe bij komt lang duren. Ik blijf erbij, ik zou hem lekker castreren...
Ik vraag mezelf wel af waarom je hier nog een topic over maakt gezien je pony dus verkocht is