hoe een hengstje goed laten keuren??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

steefian

hoe een hengstje goed laten keuren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 02:45

Haai bokkers,,

Ik had een vraagje??

K beschik over een super lief nmrps'je van nu ongeveer 2,5 jaar.
Hij heeft een 1e B-premie.
Stamboom weet ik op dit moment alleen zn vader, paspoort ligt in de kluis en ik in bed hahaha

Zijn vader is de Bergman hengst Presco, waar de vader Bergman,s Boli is (75 cm), en zijn moeder Appaloosa Bergman,s Bella.
In 2010 is Presco nogmaals bekroont met een 1A premie en is nu Superster geworden.

Nu ben ik er verder niet bekend mee, maar er zijn in mijn woonomgeving veel vragen naar een nakomeling van mijn an's macho!! (Die zouden wel een veulen van hem willen)
Nu ben ik absoluut tegen, het fokken voor de centen hoor, maar ze willen ze stuk voor stuk zelf houden, willen ze ook zwart op wit zetten, heb ik trouwens ook gevraagd..(Je weet maar nooit)

Maar ik was dus nieuwsgierig hoe het in zn werking gaat..
Wil hem wel een x laten dekken voor t hakkie takkie weg zakkie gebeurd :)hahaah

Ben benieuwd,, thankss

X

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 07:49

Ik weet niets van het nmrps, maar wel hoe het bij het kwpn gaat.

Als jou buren een veulentje van jouw hengstje willen voor zichzelf dan mag je die merries gewoon laten dekken. Er zitten dan alleen geen papieren bij de veulentjes, ze komen niet in het stamboek.

Wil je een officieele dekhengst hebben, dan zal je hem moeten aanbieden aan een keuringscommissie. Bij het kwpn is dat een lang en duur traject waar maar weinig hengsten doorkomen. Er zijn ook wel stamboeken waar dit makkelijker gaat. Het lijkt me dat bij het nmrps geen verrichtingenonderzoek nodig is.

Nicole288

Re: hoe een hengstje goed laten keuren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 10:55

F-AM -> SMP

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 11:15

NMPRS werkt anders dan KWPN ;)

Tip van de dag: open de zoekfunctie -> typ in zoekvlak 'NMPRS hengstenkeuring -> tadaa een heleboel antwoorden. ;)

Mini_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 12:19

steefian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 23:20

Oke dan weet ik even genoeg, ik wil er zelf nl heel goed over nadenken of
Ik het indd wel wil doen, er zijn al zoveel shettebakkies die een goed tehuis zoeken
En k wil t niet om mn geweten hebben dat als ze hem\haar toch weg willen doen, de klep op moet ofzo
Dus k zit een beetje in een dilemma....
En k heb er al zat hahaha
Wat zouden jullie doen??

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 00:15

Weet wel dat het een hoop tijd,training en geld gaat kosten.. Voor het alleen laten goedgekeuren van onze hengstjes waren wij ik geloof 250,- per paardje kwijt.. En dan heb ik het niet over het trainingsmateriaal, showhalstertje enzo. Je moet ook DNA van de moeder van het paardje hebben en de moeder moet veterinear goedgekeurd zijn bij een stamboek of door een prok arts(of terwel opgenomen in een stamboek).

Jolene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:52

hai hai, Als je hengstje al zoveel goede premies heeft en zn stamboom is verder correct ben je niet veel geld verder kwijt. Alleen nog op eigen naam zetten en dekbonnen halen van het NMPRS stamboek; als het goed is zijn ouders ook al veterinair goedgekeurd; zou in zn paspoort moeten staan.
Mijn NMPRS hengst is nog heel en opgenomen in het stamboek en goedgekeurd voor het leven; als iemand hem wil gebruiken betaal ik alleen voor de dekbon verder niks.
Een mooi showhalster heb je al voor zo'n 50 euro... :j

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 01:23

jolene, de regels zijn aangepast.
Ggk krijgen kost geld, als je een ggk dier koopt is het idd een kwestie van op naam zetten en dekbonnen bestellen.
gezien het hier om een 2,5 jarig dier gaat is dat dus niet het geval.