ik heb een super lieve verzorg shetlander, vlak na de zomer was er een hengst in het weiland gekomen en heeft haar gedekt, nou wil ik dus heel graag weten of jullie denken dat ze zwanger is: ze geeft melk maar dat komt doordat ze al eerder veulens heeft gehad, vlak voor haar tepels zit een ronde bol maar die zit niet bij de tepel zelf maar vlak ervoor, haat tepels zijn wel wat opgezet, haar buik is niet normaal rond maar er zit een hele rare vorm in, er komt voordurend in haar buik een zichtbare bobbel en als je erin druk is het hard dus is geen vetknobbel, ze is sneller moe en zweet al na 1 rondje galopperen,
maar het is wel zo dat ze altijd de dikste is van alle pony,s die daar staan.
Dat weet je alleen zeker als ze gescand wordt. Ze kan ook gewoon dik zijn, daar gaat de conditie ook vaak van achteruit. De kans dat ze drachtig is is wel aanwezig, maar zeker zeggen kan niet.
Als er na de zomer een hengst bij heeft gelopen en nu is het half juli dan zal ze ook bijna uitgerekend zijn. Ik denk dat de kans heel groot is dat ze zwanger is, als het veulen al zo groot is kun je het vaak zien bewegen in de buik of als je tegen de bobbel druk met je vlakke hand je onder je hand iets voelt bewegen.
De eigenaren vinden het te duur om een shetlander te laten scannen. Maar het rare is dat ze hetzelfde eert als vorig jaar maar nu wordt ze bijna dagelijks gereden dus ze zou juist moeten afvalledenn inplaats aankomen. 1 en een halve maand gelden heeft ze op buitenrit uit zichzelf een rengalop gedaan en kon na afloop van dat stuk nog wel uren kunnen draven dus het is zo raar dat ze nu een simpel galopje niet vol kan houden ; s
jolandje
Geplaatst: 14-07-12 23:17
scannen duur? wij betalen 15 euro voor een scan, is dat het paardje niet waard? is de uier voller? als ze melk geeft zou ze best al heel ver in de dracht kunnen zijn, en kun je haar beter goed in de gaten houden
ik vind het ook heel slecht dat er nog van alles zo fanatiek mee gedaan wordt ga zelf eens met 8 a 9 maanden nog de marathon lopen:-s en vind het ook belachelijk van die scan het kost max 50 euro een scan laten doen als de veearts aan huis komt zou ik er dus dubbel en dwars voor over hebben voordat er dus compicatie's door komen maarja sommige mensen vinden alles te duur:-s
jolandje
Geplaatst: 15-07-12 12:48
dit is duidelijk een "fokmaarraak" fokker, vast ook papierloos, ik vind dat toch heel jammer , er word alleen maar gedacht oh leuk, even de hengst bij de merries en dan een veulentje, maar het gaat natuurlijk lang niet altijd goed, hoe vaak gebeuren er dingen tijdens een bevallingdie zowel moeder als veulens het leven kunnen kosten , en dan?........
vaak maakt zulke dat niet zoveel uit krijg ik steeds meer het idee van als het goed gaat is het goed als het fout gaat jammer dan:-s erg beknopt maarja
Zoals jij het beschrijft is de kans heel groot dat de pony drachtig is en dat ze zelfs al heel snel zal bevallen. De uier is vol, tepels gezwollen en ze geeft melk. De "bobbel" die je af en toe voelt, zou zomaar eens het veulen kunnen zijn, hou je hand eens een poosje rustig er op om te voelen of er iets beweegt Als ik jou was zou ik de merrie niet meer rijden en bij de eigenaar aangeven dat je toch echt sterk het vermoeden hebt dat ze drachtig is. Ze zullen haar even goed in de gaten moeten houden, een bevalling gaat niet altijd vanzelf goed..
Ik denk dat het goed zou kunnen dat ze drachtig is. Ik heb verder geen verstand van hoeveel een scan kost, maar ik denk niet dat je daar heel veel voor neerlegt. Als jij aangeeft dat ze al meer veulens heeft gehad, weten de eigenaren dan niet hoe ze er toen uit zag, toen ze drachtig was? Misschien een idee om dat eens te vragen?
Ze hebben wel genoeg geld voor een scan maar ze houden alles netjes bij wanneer de hengst was ontsnapt enzo. Ze hebben elk jaar veulentjes dus ze weten ook wel wat ze moeten doen en als het echt verkeerd gaat zijn ze ook wel bereid om de dierenarts erbij te halen hoe duur het ook is. Ze hebben vorig jaar voor een shetlander ruim 500 euro betaalt omdat die een hersenbloeding had dus geld zat