Hulp bij voorbereiding keuring NSPS

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

Hulp bij voorbereiding keuring NSPS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 17:44

Naar aanleiding van een ander topic, weet even niet meer welke, heb ik besloten om dit topic te openen.

Het is de bedoeling dat mensen elkaar hier om steun en raad vragen bij de voorbereidingen voor de premiekeuringen van het NSPS.

Ik heb zelf wel wat hulp nodig, maar heb momenteel geen foto's bij de hand. Zal proberen of ik die vrijdag kan maken.

DeSa

Re: Hulp bij voorbereiding keuring NSPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 08:53

Goed initiatief dit.
Heb momenteel zelf geen tips nodig, weet de minpunten van mijn huidige pony's en hengstenkeuze is ook al gemaakt.
Ben benieuwd naar jouw pony's :)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 11:24

Enkelvoud, ik heb maar 1 volle NSPS'er lopen ;)
Ik zal proberen vandaag foto's te maken.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 15:10

Ik heb eindelijk een foto kunnen maken. Punette is behoorlijk vet, daar wordt aan gewerkt (ze loopt al 3x per week, staat op schraal land, krijgt niks bijgevoerd en dan ziet ze er alsnog zo uit..).

Afbeelding

De bovenlijn is niet erg mooi, precies op haar lendenen zit een vetbult. Heerlijke plek...

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 09:31

Dit is idd. Punette haar probleem, haar bovenlijn. Als de veltbult op haar lendenen weggaat zal haar rug wel langer en beter worden maar haar bips/kruis zal puntiger en steiler worden..... front, en romp/rompdiepte zijn prima.

Ben heel nieuwschierig hoe andere "keuringsgangers" dit op zouden lossen, ik vindt het een lastig probleem. Je kunt bij deze merrie wel de manen minder over de rug kunnen leggen, zodat de rug langer toont, wij gebruiken de manen om de overgang hals - rug en de lengte van de hals of rug te sturen. En ik denk dat de rug opzicht goed is maar je probleem in de croup/kruis zit.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 09:39

Bedankt voor je duidelijke reactie.
Twee jaar geleden, toen Punette voor het laatst op de keuring was, werd ons aangeraden de manen juist veel over de rug te gooien om haar rug korter te doen lijken. Dat zal wel per persoon verschillen. Ook is het zo dat Punette door haar IR op haar schouders flinke vetophopingen heeft zitten. Daarom kunnen haar manen ook niet te ver naar voren komen.
We gaan nog even kijken of het bijvoeren van magnesium nog iets doet. Keuring is pas eind september dus we hebben gelukkig nog tijd om dingen te proberen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 09:41

Dit is trouwens nog een foto uit 2010, de dag voor de keuring.
Afbeelding

Welke foto zou de voorkeur hebben? Deze of die van afgelopen week?

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 10:44

Moeilijk, 2e foto geen vet op de rug, en imo een mooie ruglijn maar een te sterk aflopend kruis, wat heb je in 2010 gekregen? een 2e premie?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 12:14

Een derde premie kreeg ze toen.

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 12:24

Inderdaad zeg, bijna een andere pony ;-)
Ik zou haar ten eerste niet verder af laten slanken. Ik snap dat je die bolle lendenen liever anders ziet, maar probeer dat dmv goed opstellen een beetje te verdoezelen. Gewoon thuis op verschillende manieren neerzetten en kijken hoe het het minst opvalt. En gooi die dag bijv. een tijdje een handdoek over haar lendenen zodat die haren daar net effe wat platter liggen dan de rest, tot vlak voor ze de ring in moet. Als ze nog verder afvalt is ze niet meer in keuringsconditie. En als ze dan een tijdje op de keuring vast staan, gaan ze vaak wat optrekken. Als je deze conditie nu bijhoudt met brok, wordt ze ook harder in het lichaam en zal ze minder snel optrekken.
Ik zou ook de manen maar een klein stukje naar achteren leggen, zeker niet helemaal over de rug gooien. Probeer ook achter haar oren wat meer 'kap' te maken door bijv. een vlechtje onderlangs te leggen (bijv. met wat manen en een stro-draadje). En dan het koppie er mooi op zetten bij het opstellen.
Het halster lijkt iets strak bij de kaken te zitten, of misschien lijkt dat op de foto alleen maar zo. Ik ken juryleden die daar erg op letten; kan het hoofd net effe iets beter of juist slechter uit doen komen. En aan Punette's koppie ligt het niet; die is mooi zat :D
Een derde premie zie ik er zo aan de laatste foto zeker niet vanaf!!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 21:00

Mooi om te horen dat jullie geen van beiden een derde premie verwachtten. Dat biedt perspectief! Ons doel is ook om een 2e te halen.

Het koppie erop krijgen wij eigenlijk nooit voor elkaar. Mijn zusje hield haar hier vast, ik stuiterde als een gek door het land erachter, wapperend met plastic, rammelend met sleutels, madam keek nergens van op.
Daarom hebben we ook besloten om haar door iemand anders voor te laten brengen, dan wordt ze een stuk attenter en actiever.

We gaan met de tips aan de slag, meer tips zijn altijd welkom!

iris1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 11:28

Mijn pony is 4 jaar oud ik heb haar gekregen toen ze 2 was en ze is ook gekeurd (weet niet precies wanneer). Alleen moet je eens in de zoveel jaar dan weer opnieuw naar de keuring gaan? Ik zou het namelijk wel leuk vinden om haar te laten dekken door een hengst met stamboekpapieren en dan natuurlijk het veulen ook stamboekpapieren te krijgen. Van keuringen weet ik helemaal niets af.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-12 12:56

Is ze als driejarige al naar een stamboekopname geweest?
Als je met haar nog niks hebt gedaan sinds ze van jou is, heeft ze namelijk alleen veulenboekpapier. Die kun je omzetten in stamboekpapier (blauw inlegvel) als je met haar naar een stamboekopname gaat, en dan moet ze natuurlijk wel goed genoeg scoren en geen gebreken hebben.

iris1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 18:38

Oke dus dan zou ik haar een keer voor een stamboekopname moeten laten doen. Mag ik wel even aan iemand vragen of die haar wil showen xD want ik zou niet weten hoe dat moet. Als driejarige is ze niet naar keuring geweest dus dan denk ik dat ze echt alleen het veulenpapiertje heeft. Volgens mij heeft ze geen gebreken of zo. Maar is het niet erg als ze ouder als drie is voor zo'n stamboekopname?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 19:00

Ik heb eens een pony van 20+ voor gebracht op de stamboekopname (ze kunnen wel maar tot nu 12 voor de premiekeuring, stamboek opname zit geen leeftijd aan gebonden), deze pony kon dus niet meer voor een premie maar wel voor stamboek opname.

BenWLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 21:46

Ik heb een shetje die is 4 jaar, hij is 3 jaar naar de keuring gegaan. Hij heeft daar een veulenpremie, geen enterpremie, twenterpremie behaald.
Het laatste jaar voor zijn twenter premie ook de kampioenschappen mogen lopen maar door mijn fout ivm onervarenheid geen kampioen geworden.
Op zijn derde is hij niet geweest, nu hij 4 is wil ik weer gaan maar hij is nog niet in het stamboek opgenomen. Dit wilde ik dit jaar doen maar helaas door rhino ging dit niet door.

Kan ik nu met hem naar de keuring gaan?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 08:30

Je kan in oktober naar de nakeuring. Kan je meteen voor stamboekopname en voor een premie.
Anders word het volgend voorjaar voor stamboekopname en volgende zomer voor de keuring.