Prijsbepaling shetlander

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LukieBradley

Prijsbepaling shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 23:11

Hoop dat het topic hier goed staat, uiteindelijk zijn hier de meeste shettenmensen te vinden die mij misschien kunnen adviseren.
Ik zal in het onderstaande even uitleggen waar ik mee zit.

Bij mijn paarden horen ook een aantal verzorgpony's waaronder shetlander Pino die deze zomer zo ongeveer 3,5 word.
Ik ben dan 3 jaar aanwezig op die stal en ken haar vanaf bijna begin af aan.
Zij is origineel van de buurman (broer eigenaar stallen) en ik zorg ook al 3 jaar voor haar.
Ze staat emotioneel ook heel dicht bij mij.
Vorig jaar is ze voor het eerst gedekt.
Vorige week is ze opgevoeld door de VA en die zei dat het nog best een maand of anderhalf kon duren.
Ik zat er nog aan te denken om een paar mooie foto's te schieten voor KITP en een topic te maken.
Het mocht niet zo zijn..
Vrijdagavond was ik haar aan het verzorgen en toen viel op dat haar uier al een beetje ging hangen.
Niks bijzonders verder dachten wij dus, nog geen reden om een tentje in de wei te bouwen :') .
Gisterenochtend wou ik gaan rijden en ik zag haar wel maar niks liggen, ze stond op afstand.
Toen een vriendin haar pony ging halen belde ze me terug de wei op want Pino had een veulen.
Ik op mijn hardst er naartoe gerend en bij aankomst was het veulen dood.
We zijn op zoek gegaan naar een nageboorte want Pino leek ook niet goed en zij ging even boven alles.
Uiteindelijk in het midden van de wei gevonden gelukkig en Pino stond rechts in de hoek met haar dode veulen.
Het was ook duidelijk dat het veulen geleefd had, ze was helemaal gaaf en kurkdroog.
Geen zichtbare verwondingen en een mooi merrietje.
HEt blijft dus een raadsel hoe ze gestorven is.
Ik heb haar opgetild en de wei mee uit genomen en weg gelegd.
Daarna Pino bekeken, die was verder op wat ronddwalen in de wei en een overlopende uier na helemaal in orde.
Wij haar meegenomen naar de buurman en het verhaal verteld.
Natuurlijk waren we zichtbaar overstuur.
HIj leek lichtelijk geschokt en vond het wel erg en ik durf met recht te zeggen dat dat is omdat hij een klein hoopje geld mist nu.
Nu vroeg iemand anders van gaan jullie het opnieuw proberen en eerste reactie van de boer was, nee denk dat ik haar dan al verkocht heb.
Tsja tis en blijven handelaren, het is een heel aardige man maar als het om geld gaat...

Om een lang verhaal kort te maken, hij wil haar dus verkopen omdat ze dit jaar geen "geld" voor hem opleverd.
Ik heb ook altijd geroepen dat als ze eruit zou moeten ik haar zou kopen omdat ik juist met haar zoveel op heb.
Toen zou hij dat nog niet doen want als ze drachtig zou worden had hij er nog wat aan.
Ze is de perfecte aanvulling op de wei bij de rest en we zijn er altijd intensief mee bezig.
De handelaar kent mij ook goed en weet maar al te goed dat Pino "heilig" is voor mij en een paar anderen.
Dus als ik daadwerkelijk naar haar vraagprjs ga vragen ben ik bang dat ondanks hij mij goed kent, hij veel gaat vragen.
Teveel voor deze tijden.. laat ik het zo zeggen.
Dus wat zouden jullie geven voor een 3 jarige shetlandermerrie, zonder enig stamboekpapier met alleen een paspoort dus.
Ze is bont, in haar geval 4 witte benen en een grote vlek op haar kont.
Ik heb best wel wat weet van prijzen mar ik heb geen idee hoe ik dit aan moet pakken omdat zowel pony als mens dichtbij staan.
Kunnen jullie adviseren?

Ja het is een lang verhaal dat weet ik, en uiteindelijk moest ik het ook een beetje kwijt dus dank voor het lezen.
Maar ik kon zo zelf het beste beeld geven hoe het in elkaar steekt.
Hieronder een foto van Pino, niet de allerbeste maar deze was degene uit de reeks waarop je haar aftekening het beste kon zien.

Afbeelding

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 23:15

max. 50 euro.. dat is de prijs die ze op de markt ook zou opbrengen. (er worden er genoeg op bokt "weggegeven" voor een goed tehuis. )

Neem aan dat ze niets kan/geleerd heeft.. dus dan is ze ook (bijna) niets waard.

Batlow

Re: Prijsbepaling shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 23:19

Ja 50 tot 100 euro. Hoeveel heb je er zelf voor over?

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 23:24

Er word momenteel door de kleintjes op gereden en we slepen haar overal mee naartoe.
Deze zomer wouden we ook voor een karretje gaan kijken.
Langzaamaan zijn we ook een begin met VD aan het maken

Wat ik er zelf voor over heb is een goeie, ik vind het een lastige kwestie.
Als ik veel geld had zou ik er materialistisch gezien veel voor over hebben maar realistisch bekeken weet ik ook dat het idd zon lage marktwaarde is.
Mijn max is 200 maar ik vind dat eigenlijk al teveel als ik zo eens rondkijk.
En ik weet dat ze 3 jaar terug veel meer gekost heeft en in hun begrippen "een dure pony" is.
Al vind ik persoonlijk dat dat niet mee zou mogen gaan spelen.

Wat vinden jullie?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 23:26

Ik zou 50 bieden, is het een nee dan zeg je max 100... Voor meer zal hij het echt niet kwijt raken.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 23:29

Dat is ook zo, mijn hengstje komt ook van hem af en toen wist ik dat ze voor weinig de deur uitgingen.
Ik ben uiteindelijk met 30 euro (hoe zielig is het eigenlijk) naar hem toe gestapt en gezegd dat hij aan mij verkocht was.
Hij was overdonderd en wou er achteraf meer voor hebben (kon hij toch niet krijgen) omdat het een stamboekshetlander was maar is toen wel akkoord gegaan.
Dus eigenlijk zou ik iets soortgelijks moeten gaan spelen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 23:52

Ja precies. Merries zijn iets duurder van hengsten aangezien die meestal geruind moeten worden. Dus 50 euro zou ik als start bod doen. Misschien doet hij het en had hij het bij 40 ook gedaan, maar 50 euro is niks en er zit emotionele waarde aan en dat is natuurlijk onbetaalbaar en dan voor die paar tientallen euro's, dat zou ik het wel waard vinden. Maar 200 zou wel te ver gaan :=

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 23:55

Hmm moeilijk omdat ze emotioneel dichtbij je staat en hij dat weet. En er dus misbruik van kan gaan maken. En zoals ik jouw verhaal lees, dus ook zal doen. Ik vind het op het eerste geziht niet een heel bijzondere pony. Geen bijzonder kleurtje oid. Wil niet zeggen dat ze niet leuk is want wat een eigenwijs koppue zit erop haha. Ik zal idd, en dan alleen om t feit dat je dr echt graag wilt, met 30 a 50 beginnen en dan max tot de 150 gaan, in jouw geval dus de 200 die je als max hebt.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 06:56

waar ik me een beetje over verbaas is de manier waarop je schrijft over de eigenaar van je verzorgpony.

Ik heb ook veulentjes gefokt en pony's verkocht, en ja dan zijn er weleens pony's bij waar je iets minder mee hebt (of niks) en pony's die je heel dierbaar zijn. Ook ik heb verzorgsters gehad voor mijn pony's en die keken er op een andere manier naar en helaas heb ik ook hun lievelingspony weleens verkocht, heel zonde maar als ze ze niet kwijt wilden mochten ze ze van mij kopen.
Ik denk dat je moet proberen om niet in het openbaar zo negatief te praten over de eigenaar van je verzorgpony's, als ik dit van mijn verzorgster zou lezen zou ze per direct kunnen opdonderen en dan kreeg ze niet eens meer de kans om die pony te kopen.

Prijs is moeilijk te zeggen, ik zou ook beginnen met €50,- bieden en evt wat omhoog gaan en horen wat hij ervoor wil hebben. Overleg het thuis ook even met je ouders.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 07:08

@Polly ik vind het mee vallen hoe negatief ze is hoor. Het enige wat ze zegt is dat hij geschokt was omdat hij geld mis loopt. Als jij je pony's hebt om geld voor te krijgen kan ik me voorstellen dat je zo denkt. Maar die man kan zich ook wel voorstellen dat TS het er iets moeilijker mee heeft dan hij zelf.

@TS ik vind het een lastig verhaal. Je wil natuurlijk heel graag die pony hebben. Wat ik zou doen in jou geval is even afwachten. Weet je hoe hij normaal handelt? Zet hij pony's op mp of gaat het via via? In het eerste geval kan je wachten tot ze op marktplaats staat, en dan pas zou ik gaan bieden. Zo lang hij nog niet echt wil verkopen heb jij verder ook nog geen kosten eraan. En daarna zou ik ook bij ongeveer 50 euro beginnen met bieden.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 07:10

@ymor . ik zou dan toch wel aangeven aan de eigenaar dat ze wel intresse heeft mocht hij haar echt willen verkopen. anders zou de pony zo onder haar neus verkocht kunnen worden en heeft zij geen kans gehad om een aanbod te doen

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 07:31

Aprils_joke schreef:
@ymor . ik zou dan toch wel aangeven aan de eigenaar dat ze wel intresse heeft mocht hij haar echt willen verkopen. anders zou de pony zo onder haar neus verkocht kunnen worden en heeft zij geen kans gehad om een aanbod te doen

Kan ook maar ik denk dat als je aan gaat geven dat je de pony heel graag wil hebben dat hij de prijs dan een stuk omhoog gaat doen. Je kan natuurlijk wel zeggen als je haar toch niet wil verkoop haar dan maar aan mij voor een symbolisch bedrag. Dan lijkt het net alsof het jou ook niet zo veel uitmaakt wat er met de pony gebeurt.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 08:01

@ Batlow. ja dat dacht ik dus ook. Een jaar of 2 geleden zou 200 nog normaal zijn. Nu dus niet.

@ Inney, dat klopt uiterlijk niet heel bijzonder maar zij is hét gewoon:P soms heb je dat wel eens.

@ Polly, ik zie er niks negatiefs in. Ik mag hem erg graag en vertel ook dat het een aardige man is maar ik probeer de denkwijze te verduidelijken van een handelaar. Want geef toe, echte handelaren gaat het gewoon om geld nietwaar?:) Nee hoor, openbaarlijk zou ik nooit iets slechts over hem zeggen. En hoe bedoel je die keken er op een andere manier na? Ik ben niet een penny van lievelingspony hier of daar maar ik geef net zoals ieder ander wel eens doet, gewoon ontzettend veel om die pony. Dat is niet verkeerd lijkt me. Natuurlijk worden er bij mij genoeg pony's die ik heb verzorgd etc verkocht maar daar heb ik geen moeite mee hoor. Het is alleen juist deze ene pony waar het om gaat.

@ Ymor en aprils_joke: Normaal gaat het via mond op mond en markten en zomaar nu gelijk al verkopen zou die niet doen maar ik ga het wel even in de gaten houden. Meestal weet ik wanneer er iets is. En hij snapt ook echt wel dat wij het er moeilijker mee hebben (ook al zullen ze dat nooit helemaal begrijpen). Het laatste advies van Ymor vind ik ook nog wel wat inderdaad.

Wat me ook opvalt is dat uit alle reacties de bedragen zo dicht op elkaar zitten. Ik dacht al dat ik er zelf naast zat maar gelukkig denken mensen een beetje hetzelfde. Ik dacht al dat het verschrikkelijk was om zo "weinig" te bieden omdat we zoveel om haar geven.
Hoe dan ook, de jackpot wil ik er niet voor geven, daar zou de rest het ook niet mee eens zijn.
Hij zou geen misbruik van mij mogen maken eventueel.
Zal vanavond eens vragen wat zijn definitieve plannen er mee zijn.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 08:12

Als ze echt speciaal voor je is dan zou je er misschien nog wel 300 euro voor willen geven, maar dat is gewoon niet reëel als je kijkt naar de markt op dit moment. Het scheelt inderdaad dat het een merrie is en niet een hengst want die levert helemaal niks op.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 11:47

Zoals gezegt, max 50 euro.

Let wel, zolang dit soort pony's verkocht worden hou je het vermeerderen in stand en komt er bij een boer/handelaar gewoon weer een nieuwe voor in de plaats.

Prijzen van 300 euro voor zo'n merrie? Dat is wat mij laatst geboden is voor een kroon-prestatie-elite merrie(met goed stamboek papier dus) die ZZ dresuur en ZZ vaardigheid loopt!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:12

@dennis: verkocht wordt het toch wel...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:46

Maar als mensen eens zorgen dat het niet verkocht word gaat het te veel geld kosten en sterft het vanzelf uit.

Door dit soort vermeerderaars kunnen serieuze fokkers hun pony's niet meer op een redelijke manier kwijt (redelijke prijs hebben we het dan nog niet eens over). Omdat die ze vaak alleen naar een fijn huis verkopen (en niet met een handelaar mee geven) blijven die er langer mee zitten en fokken dan maar een paar jaar niet of minder.
Maar nu dwaal ik af van de openingspost.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:48

Dennis schreef:
Maar als mensen eens zorgen dat het niet verkocht word gaat het te veel geld kosten en sterft het vanzelf uit.

Door dit soort vermeerderaars kunnen serieuze fokkers hun pony's niet meer op een redelijke manier kwijt (redelijke prijs hebben we het dan nog niet eens over). Omdat die ze vaak alleen naar een fijn huis verkopen (en niet met een handelaar mee geven) blijven die er langer mee zitten en fokken dan maar een paar jaar niet of minder.
Maar nu dwaal ik af van de openingspost.

Dat zal toch nooit lukken, altijd wel iemand die dat koopt. Diegene zal daar niet eens over na denken

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:52

Ach meid.
Dat hij geschokt is omdat hij geld miste is echt niet zo, dat kan ik je nu wel vast zeggen.
Shetlanders heb je omdat ze leuk zijn, omdat het schattig is enz. Een papierloos veulen brengt niets op, de kosten die hij heeft gehad zijn vele malen hoger.
Dus laat je vooroordeel even los, hij was waarschijnlijk gewoon geschrokken omdat jullie het veulen hebben gevonden.

Maar goed, heb jij wel plek om de shet neer te zetten? Kun je de verzorging wel betalen?
Dan zou ik het gewoon eens met hem overleggen, wie weet geeft hij je wel gewoon geluk en is het zo'n kwade niet.
Uiteindelijk maakt het voor hem ook niet uit of hij ze voor 50 euro aan jou verkoopt of voor 70 op de markt, dan zal hij liever voor jou gaan, al is het alleen omdat het hem een hoop tijd scheelt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:54

Die is 50 euro waard, of eigenlijk niks, want de markt loopt over van schetten en deze schet heeft geen papieren en is niets bijzonders zoals mooie aparte kleur en of graad van africhting en papieren enz. enz.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:08

Ragdollcat schreef:
Die is 50 euro waard, of eigenlijk niks, want de markt loopt over van schetten en deze schet heeft geen papieren en is niets bijzonders zoals mooie aparte kleur en of graad van africhting en papieren enz. enz.

Shetlander :o
Komt van de Shetlandeilanden en niet van de Schetlandeilanden Y;(

Verity

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 16:45

De vraagprijs zou in deze tijd niet meer dan tussen de 50/100 euro liggen. Vooral als het beestje nog niet veel kan, jong is, en geen stamboek papieren heeft. Je bent waarschijnlijk veel meer geld kwijt aan de verzorging dan aan het aankoop bedrag van het paardje zelf.

Nog een klein vraagje: is de pony nagekeken door een dierenarts na de bevalling? Stel je zou het beestje overkopen is ze dan wel gezond? Dat zou een bijkomende zorg zijn om over na te denken.

Ik wens je nog veel succes!

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 21:45

anneliesdj: Ik zit niet verkeerd met mijn gedachten. Het is een handelaar en ik ben 110% zeker dat het wel zo is. Zit nu een aantal jaar bij in het wereldje en dit is waar het altijd om gaat. En hij is niet geschrokken omdat wij het hebben gevonden hoor, zijn reactie was: breng maar naar de gemeente ik hoef niet meer te kijken. (dat vroegen we). Wie of wat het vind doet er niet toe.
Geld en plek doet er hier niet toe. Het ging even om de waardebepaling van de pony en ik ben blij dat medebokkers meedenken in dezelfde richting.

Dennis, in zekere zin heb je absoluut gelijk maar ik heb er ook eentje puur voor mijn hobby dus heb ik liever een goedkope papierloze die gezond is dan een duurdere die gezond is met goede papieren. Oke die van mij heeft toevallig papieren en komt van een officiele fokkerij af maar in tussentijd is ook op hem verdiend (als zal het enkele euro's zijn) en ik heb hem voor 30 euro (+5 winst voor eigenaar). heeft voor mij nog 2 eigenaren gehad. Dwz dat de fokker hem ook voor (bijna) niets zal hebben weg gegeven, ik zal in deze geen namen noemen maar het is een goede fokker.

v33ri3, ja dat is ze. Toevallig was hij ter plaatse en heeft even een checkup gedaan en ze is verder gewoon in orde behalve dat we haar uiers bij moeten houden ivm vliegen en beesten die er met dit weer op gaan zitten ivm infecties.

Heb de eigenaar vanavond helaas niet gezien anders was ik er vast op af gegaan:)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 21:51

Als hij wel verdienen zoekt hij wel wat anders dan handelen in shetlanders.
Wat denk jij wat dat bezoekje DA hem heeft gekost? Alleen dat al meer dan de hele shet waard is!
En dan heb je het niet eens over het opvoelen wat hij ook heeft laten doen (wat ik heel wat vind voor een handelaar!).
Kosten voor voer ed zijn in een jaar vele malen hoger dan wat de pony waard is.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 21:56

Ik vind je oordeel niet correct. JIj weet niet hoe het er bij ons aan toe gaat. De veearts was toen ook ter plaatse voor koeien en heeft even snel gekeken omdat ik het vroeg, en dat was GRATIS.
Zo ook dat hij nu even gecontroleerd heeft was ook grátis.
Dat komt allemaal van mij af en niet van de eigenaar zelf.
We staan in goede relatie met de man dus kleine dingetjes als hij er toch is doet hij zo als ik het netjes aan hem vraag.
En nee, het zijn niet alleen shetlanders maar er zijn nog veel meer paarden.
Als je het ook perse wilt weten, ze loopt 24/7 buiten op gras, bij de buurman en kost nagenoeg niks aan voer.
Swinters alleen wat hooi en nee dat kost hem níks.
Van mij krijgt ze soms wat brokken bij en extra's.
Dus het klinkt heel bot met wat ik nu ga zeggen, ik weet het absoluut maar ben je nu werkelijk tevreden met wat ik verteld en uitgelegd heb?
Ik vind niet dat je zomaar over iets kan oordelen als je niet weet hoe de situatie is en hoe het er aan toe gaat.