nmprs premies hoe zit dat nou precies

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nijland

nmprs premies hoe zit dat nou precies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 13:49

ik heb een nmprs-merrietje op stal staan die in 2006 geboren is en ik weet dat deze in 2008 een 1a premie heeft gehad en reserve kampioen is geworden
en in 2010 heeft zij ook een 1a premie gehad, is zij nu ook een stermerrie?
en hoe zit het nou precies met die premies, ik zie 1a, 2a maar ook 2b ,wat houden de cijfers en letter precies in.

en wat vinden jullie meer waard, een 1a premie of een goedgekeurd dekhengstje

Dennis

Re: nmprs premies hoe zit dat nou precies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:07

Het cijfer staat voor de premie, de letter voor de plaatsing. 1A is dus een 1e premie en 1e geplaatst van de 1e premies.
Een 2A is de eerst van de 2e premies, 2B is 1e van de 2e premies enz. Geld ook voor de 3e premies natuurlijk.

In 2010 was ze 4, en ze kunnen volgens mij vanaf hun 3e ster worden met een 1e premie, dus dan zou ze ster zijn. Dit staat dan ook in haar paspoort als het goed is.

Wat meer waard is? Hangt ook van afstamming, kleur, type en maat af. Een 1a merrie zal vast meer waard zijn dan een goedgekeurde hengst zonder premie (ook weer afhankelijk van afstamming, kleur, type en maat).

Maydine

Re: nmprs premies hoe zit dat nou precies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 13:37

Jou merrietje is dan inderdaad een stermerrie. Vanaf 3 jaar kunnen ze stamboek opgenomen worden, wanneer ze dan meteen een 1A premie lopen zijn ze gelijk ster. Zoals bij jou merrie dus.

De letters zijn net zoals Dennis al zei, de plaatsingen. A = 1e plek, B = 2e plek enz.

Mag ik vragen hoe je merrietje heet en wat haar afstamming is? :)