Drachtige merrie kopen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tal1977

Drachtige merrie kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 14:56

Mijn 10-jarige dochter krijgt een pony van ons.
De keuze tussen 2 shetjes of een shetlander en een B/C-pony hebben we nog niet 100% gemaakt, maar zelf neigt ze naar 2 shetlanders. Ze wil toch voornamelijk verzorgen, tutten, VD, grondwerk etc. doen.
Nu hebben we een drachtige merrie gezien. Is dat een verstandige keuze?
Het gaat onze eerste pony worden.
Is het lastig om een veulen te hebben? Natuurlijk willen we er veel tijd en energie in steken.

Het lijkt mijn dochter heel leuk om het veulen vanaf de geboorte te zien opgroeien en opvoeden...

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 15:00

Tja, een veulen opvoeden is een enorme taak, en als je het niet goed doet kan dat hele nare situaties opleveren. Om een paard correct op te voeden is een hele consequente hand nodig, daarnaast moet er sprake zijn van voldoende inzicht in de gevolgen van acties en in mijn ervaring hebben kinderen dat niet. Een simpel voorbeeld: een kind ziet vaak niet in dat een veulen dat op schoot kruipt of tegen je aan steigert niet zo leuk meer is als die volwassen is. Ze zien alleen een heel schattig en aanhalig veulentje. De taak van het opvoeden van het veulen zal dus op jouw schouders (en die van je man) komen, en dat moet je maar net zien zitten. Dat betekend namelijk ook dat je je dochter consequent onder supervisie moet houden als ze aan het werk is met de pony's.

Je zal je ook moeten bedenken dat een veulen echt heel vervelend kan zijn, zeker wanneer het niet goed leert respect te hebben voor een mens. Hij kan hij gaan slaan schoppen tegen je op steigeren, bijten, noem maar op. Dan is de lol er voor zo'n kind echt heel snel vanaf! Leiderschap voor liefde en ook dat is voor een kind die een pony vaak ziet als een grote knuffel niet altijd makkelijk.

Tal1977

Re: Drachtige merrie kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 15:34

Natuurlijk ligt de opvoedtaak bij ons.
Zij zal meer de verantwoording krijgen over het mest opruimen en voeren etc.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 23:32

ik zou je eerst verder in gaan verdiepen in het houden en goed opvoeden van veulens.
en dan een veulen nemen ;)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:50

Mocht je dan kiezen inderdaad die merrie te kopen, is het aan te raden tijdens de dracht je goed te verdiepen in het opvoeden van een veulen. Eens moet de eerste keer zijn, en het is natuurlijk erg leuk voor je dochtertje om zo'n hummeltje te zien opgroeien. Noodzakelijk blijft een evenwichtige opvoeding.

Een aantal boeken die ik kan aanraden:
http://www.bol.com/nl/p/van-veulen-tot- ... 002502350/
Dit boek is welliswaar gericht op het opvoeden van een paard dat moet werken, maar de boodschap is wel prima. Je zal er zeker nuttige tips uit halen!
http://www.bol.com/nl/p/van-veulen-tot- ... 002501959/
Deze is wat algemener, en echt een heel mooi geschreven boek :) Het boek besteed ook voldoende aandacht aan de drachtige merrie, wat zeker een prettige visie is bij de eerste keer dat je een dracht meemaakt.
http://www.bol.com/nl/p/de-training-van ... escription
Deze is erg gericht op particulieren die één of enkele veulens houden.

Tal1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 22:04

Bedankt voor de boekentips!
Maar... wij gaan niet voor de drachtige merrie.
Wij zijn vandaag wezen kijken bij een andere pony en we hebben vanavond de knoop doorgehakt dat dat onze pony gaat worden!
Het gaan dus 2 shetjes worden. De eerste is uitgezocht. Een échte lieverd!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 13:53

Gefeliciteerd met je aankoop! Ik hoop dat jullie er veel plezier van mogen hebben :)

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:26

Ik zou dan als 2e pony een iets grotere erbij nemen.
Nu wil je dochter misschien alleen tutten,maar als de pony's er eenmaal zijn wil ze waarschijnlijk wel rijden en dan is ze snel te groot voor een shetlander.