Kan dit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

adatje

Kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 15:38

Voor mijn nichtje willen ze een shet kopen van ongeveer 1.08 vrij breed en stevig (8 jaar). Helaas is deze wel beleerd onder het zadel maar nog niet echt "door" gereden.
Nu hebben ze bedacht dat ik er wel op kan ik ben 1.60 en weeg ongeveer 46 kg. (als hij vervelend is)
Mijn vraag Kan dat? graag met reden waarom wel of niet.

Borisje

Re: Kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 17:54

Nee, dat kan niet. Daar ben je echt te lang voor. :j
Ook als hij vervelend is. Een pony hoort gewoon goed opgevoed te worden en goed doorgereden.
Niet door iemand die te groot is. :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:26

Ik vrees dat je echt te lang bent voor die shet. Je gaat hem dan onbewust toch hinderen vrees ik. Heeft je nichtje zelf wel al wat rijervaring? Want anders kun je vanaf de grond de shet goed beleren (lange lijnen, longeren enz, zodat de stuur en de rem er goed op zit) en dan gewoon je nichtje erop aan de longe en dan de beenhulpen enz leren? Anders een kindje zoeken die niet zo groot is voor haar leeftijd en die leuk kan rijden. Die zijn lastig te vinden, maar het is niet onmogelijk. Het is mij tot nu toe ook nog steeds gelukt terwijl mijn shetten nog een stukkie kleiner zijn :)

adatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 14:50

Nee ze kan nog niet echt rijden. Ik had zelf aangegeven dat we beter op zoek kunnen naar een andere shet.
Maarja ik geloof dat ze hun zinnen op deze hebben gezet.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 15:01

Dan zou het wel slim zijn als ze vast gaat lessen, een beetje de basis is toch wel fijn als je een eigen pony krijgt. Helemaal groen en groen gaat niet goed samen is mijn ervaring, ik had een beginner op mijn groene shet laten rijden, hij was wel braaf, maar ze kon nog niet goed de draf uitzitten. Op een manege leren ze vaak de houding vast aan op verschillende pony's. Daarna is de pony doorgereden door een 11 jarige en nu rijd er een 10 jarig meisje zo met hem weg. Hij heeft de basis enz aan de dubbele longe en de lange lijnen geleerd, dus de belangrijkste knoppen zaten er wel al op. Dan zou je de shet eventueel in de tussentijd door kunnen laten rijden door een meer ervaren kindje dat er wel oppast. Moet te vinden zijn voor een shet van die grootte lijkt mij.

adatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 15:19

Ja dat is wel een goed idee. alleen hier in de omgeving heb je voor kinderen van haar leeftijd(5) alleen maar stap lesjes.
Dat doet ze prima en der eerste bokje heeft ze ook al gehad. maar ze wil meer ze wil draven en met de tijd galloperen. Hier in de les moeten ze dan minimaal 8 a 9 zijn vandaar dat we naar een eigen pony aan het kijken zijn.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 15:28

Dan zou je de pony een paar weken kunnen laten doorrijden door een kindje, zodat hij iig gewend is om te stappen, draven en galopperen en als dat dan goed gaat dat daarna je nichtje het rustig aan gaat leren met goede begeleiding?

adatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 15:36

We hebben in ieder geval wel al een instuctrice die wel wil les geven. Hmm ben nu al druk aan het denken of ik een kind ken die dit zou aan kunnen. ken er 1 van 11 ze is denk ik 1.30 en zo'n 30 kg. Zou dat een optie zijn?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 15:37

Dat moet wel kunnen, mijn ruitertje zal ook rond de 130 zijn en die past nu nog goed op mijn shet van 96 cm :j

adatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 15:40

Oke dan zal ik het eens aan der vragen of ze dit aandurft. en ga zelf dan maar eens in de leer om met die lijnen te gaan werken. Dat heb ik dan weer nog nooit gedaan

megasuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 19:33

ik ben zelf 1.60 maar iets zwaarder dan jij bent en ik verzorg een shet van 1.05 m.
tot op heden heb ik daar altijd op gereden, maar nu zoeken we toch iemand
anders voor het rijden en ga ik haar trainen met de lange lijnen.
maar deze shet heeft een heel eigenwijs karakter, en tot nu toe lukt het niet
heel veel mensen dat te bedwingen dus we moeten nog zien hoe dat loopt.
Ik rijd haar nu af en toe nog wel omdat we nog niemand hebben gevonden.
en als we wel iemand vinden zal ik haar inderdaad in het begin nog wel rijden omdat ze zich
bij mij wel gedraagd (behalve in de galop, maar die vind ze moeilijk)
ik vind dat bokkers over het algemeen wel snel hun mening klaar hebben qua te groot zijn.
het hangt ook een beetje van de pony af, of die aangeeft dat je te groot bent of niet, dat soort dingen.
verder zijn er wel regels waardoor je weet of je te groot bent.
je mag bijvoorbeeld niet met je benen onder de knieën van de pony komen, en je moet er ook niet te veel boven uitsteken.
Maar dit kan je op internet wel terug vinden hoe dit precies zit.
maar ik denk dat het voorlopig opzich best moet kunnen als je er alleen heeeeel af en toe op rijd om te laten zien wie de baas is.

_rocco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 14:27

Voor een keertje kan het best

majeletjetom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 10:26

Het is op een forum moeilijk te ze orgiegen of het paardje het aankan. Shets kunnen meer dragen gaan je verwacht. Ik zou zeggen jestap er een keer op. sheten zijn wel zo eigenwijs dat als je niet past ze dat wel aangeven. Ze noemen paarden niks voor niks mini trekpaarden dus daar moet je je niet in vergissen ze zijn gemaakt voor zwaar werk ;)

Luxor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 21:57

Over het algemeen kun je er best op rijden. Geen ellenlange stukken natuurlijk, maar gewoon even rijden is geen probleem. Mensen doen vaak zo pietluttig. Ik heb als tiener van 1,66m en om en nabij de 55 kilo nog op shetlanders gereden. Die hadden er echt geen moeite mee, hoor.

Miichelle90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 09:07

Valt reuze mee met je gewicht. Je zou er gewoon nog op kunnen gaan als die vervelend is.

Ik heb zelf een shetlander van net iets over een meter en soms ga ik daar ook gewoon nog op. (57 kilo)
Even wat hobbelen in de bak, of een rondje naar buiten. Niet elke dag ofz, hij kan het makkelijk aan en doet alles gewoon goed.
Shetlanders kunnen heel wat hebben! Als ik ermee naar buiten ga (erop) loopt die de hele tijd met zijn oortjes naar voren en wilt die haantje de voorste zijn! :)

horse180698

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 09:17

heel af en toe maar je bent te lang voor echt rijden

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 10:33

Een pony laat ook echt niet zo snel merken dat hij er moeite mee heeft. Ik vind mezelf te zwaar voor mijn pony, maar als ik er toch op zou stappen dan zou ik ook niets aan haar merken. Paarden zijn hard voor zichzelf, als het zichtbaar wordt hebben ze er waarschijnlijk al langere tijd last van.

Voor mijn shetten van 96 cm houd ik de max lengte van 140 cm aan en 40 kg inclusief zadel.

Miichelle90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 10:51

Van een keertje gaan ze niet dood hoor xD

Zolang er niet elke dag intensief mee gereden word.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 10:53

Maar blijft het bij een keertje?

Uiteindelijk moet ieder het voor zich weten, maar ik doe het niet. Mis het rijden enorm, maar ik vind de gezondheid van mijn pony belangrijker. Mss zou de schade wel meevallen, maar dat weet je van te voren niet. Ik neem het risico niet en ga lekker met haar mennen.

Miichelle90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 10:57

Ik heb er 3x opgezeten in 4 maanden tijd.

Is ook ieder voor zich, zo blijf je altijd wel iets houden waardoor je eindeloze discussies kan hebben

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:01

Als je hem nou verder beleerd aan de lange lijnen en er alleen af en toe even 10 minuutjes of zo op gaat om wat been hulpen te leren zal het vast wel gaan. Zeker als het een breed en stevig gebouwde shet is zal je lengte nog wel kunnen. Verder je nichtje veel begeleiding geven en laten lessen, dan komt het vast wel goed.

Mandy66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 18:53

Als bij 1 keertje blijft.

Namelijk vind ik je wel iets te zwaar. Zoals meerdere hier zeiden: Mij gaat het om de gezondheid van
je pony. Ook al beschadigd een keertje het niet. Als je eenmaal er weer en weer op gaat zitten kan
dat wel iets beschadigen. ;)

Altijd kan je nog longeren en dat soort spul doen. Lekker poetsen, wandelen, mennen ect.

Mandy66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 18:55

Miichelle90 schreef:
Van een keertje gaan ze niet dood hoor xD

Zolang er niet elke dag intensief mee gereden word.

Voor een keertje gaan ze idd niet dood nee.
Maar met meerder keren kan wel bijvoorbeeld iets beschadigen.
Ook al laat een pony dat niet snel merken.

lies1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 15:59

heey ik ben ong. 1,50 lang en ik weeg 41.5kg ik weeg een beetje te veel voor mijn lengte vind ik zelf en ik vind mij zelf aardig stevig kan ik op shets(van ong. 90 tot 110) cm rijden en springen? wat vinden jully?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:39

Lastig in te schatten, die van 1,10 zou mss nog kunnen, maar die kleinere niet meer. Heb je een foto?