Merrie laten 'herkeuren'?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

caroline_max

Merrie laten 'herkeuren'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 17:07

Sinds 1,5 jaar heb ik een shetlandertje, en volgens haar boekje heeft ze ooit een 3e premie gehaald.

Ik vroeg me af of je een hogere primering kunt halen, en hoe je dat het beste aan kunt pakken. Ze staat ingeschreven bij het NSPS, en is geboren in 2001. We hebben een scoreformulier van haar uit 2004 (fokafdeling GR.), maar het zegt mij zo op papier niet zoveel. Zou ze een hogere premie kunnen halen, en is dat uberhaupt zinvol om te proberen.

(we hebben absoluut geen fokplannen met haar)

LadyMadonna

Re: Merrie laten 'herkeuren'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:08

Proberen kan altijd. moet je wel lid zijn van het stamboek en de pony moet op jou naam staan

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:10

stef schreef:
Proberen kan altijd. moet je wel lid zijn van het stamboek en de pony moet op jou naam staan

Precies :)
Kan ook minder gunstig uitvallen natuurlijk, dat ze geen premie krijgt.
Maar ze mogen maar tot een bepaalde leeftijd naar de keuring.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 21:33

Ze mogen t/m hun 12e naar de keuring.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 22:42

Wou net zeggen moet je niet te lang mee wachten maar Dennis was me al voor, omdat ze inderdaad maar tot en met hun 12e naar de keuring mogen.
Dit jaar en volgend jaar zijn dus haar allerlaatste kansen op een hogere premie.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:22

Als je geen fokplannen hebt met haar zou ik het persoonlijk zonde van het geld vinden. Je moet lid worden van het NSPS, lid worden van de fokvereniging, inschrijfgeld, vervoer etc.
Of ze een hogere premie zou kunnen behalen ligt er natuurlijk helemaal aan hoe de pony is. Wellicht was de pony veelste dun/dik toen ze een 3e premie kreeg? Of is ze qua exterieur gewoon niet best?

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 09:33

Voor zover ik er kijk op heb is ze beter dan de meeste shetlanders (maar ik ben natuurlijk niet onbevooroordeeld :D). Ze was idd nogal dik toen ik haar kreeg, en inmiddels mooi slank en met behang. Ze had ook van die vetbulten, die zijn nu helemaal weg, en ze zit veel beter in de vacht. Zal straks wel een foto proberen te maken hoe ze er nu bij loopt anders.

We willen niet fokken met haar, maar een 3e premie klinkt best slecht vindt ik.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 17:07

Persoonlijk zou ik het gewoon doen, zeker als ze nogal dik was toen ze kwam. Ik wacht even de foto af! Maar uitgaande van je posts zal er wellicht een 2e premie in zitten.

Even uit nieuwschierigheid, wat is de officieele naam van je pony, met name de achternaam....Ik zit zelf ook bij fokver. Groningen en wellicht ken ik de fokker/ bloedlijn van je pony.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 20:37

Ze heet op papier Rikie 2-E v. Appelbergen, en er staat als fokker/eigenaar een J.Eggens uit Oude Pekela in haar boekje. Ik heb haar van iemand anders gekregen, dus ik ken deze mensen zelf niet. Ze is in 2004 gekeurd door inspecteur J. Lanting, daar heb ik een papier van met heel veel scores. Op haar stamboom staan heel wat kroon, preferent en superpreferent voorouders, dus ik hoop (te) dat ze dan zelf misschien ook wat meer zou kunnen presteren :P

De foto is mislukt, dus zal morgen even een nieuwe poging wagen :D

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 20:40

Wat voor scores staan er links onderin op het formulier. Zullen twee getallen tussen de 50 en 100 zijn ongeveer.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 20:45

nee dat staat er niet op. Ze is beoordeeld op 28 punten met scores van 1-9.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 21:52

Even snel gezocht naar afstamming via Google.

Dan gaat het om de volgende merrie, en is die 3e premie uit 2005, behaald op de premiekeuring toen in Appingedam.
Rikie 2-e v. Appelbergen, zwart, 96 cm
Vader: Ianthan v. St. Berkness
Moeder: Rikie v. St. Possemis, Kroon-Preferent
Moedersvader: Kenneth v. Bunswaard

Zou dit trouwens dan een dochter van bovenstaande merrie kunnen zijn?
http://www.bokt.nl/markt/ad/25374/zwart ... errie-2005

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 09:43

Meedoen is altijd leuk!

Ik denk ook dat de pony in de link van shetlandfan een dochter is.

Als ik een foto van het vaderdier zie, verwacht ik dat overgewicht een korte croup zal geven, en het behang heeft hij ook niet over. Moeder is daar in tegen kroon -preferent (gezien haar leeftijd heeft ze daar lang over kunnen doen, maar dit is dus minimaal een 2e pr. merrie, die hoogst waarschijnlijk heel aardig fokt)

Probeer een standfoto te maken, met een correct conditie en een goed toilet (kleine tekort komingen kunnen we hier leuk mee verbloemen, denk aan een schrale hals oid.) is het zeker een poging waard, mits de pony een wel correct beweegt. Hoeft echt geen extreme beweger te zijn, maar wel correct en geen franse stand of wijd.

In mijn profiel staat een foto van een merrie (Ruth van Ruitersweide) van dezelfde jaargang en maat, wellicht heb je hier iets aan ter vergelijking in de conditie. Op de foto is deze merrie in optimale keuringsconditie. (is niet te vergelijken met sportconditie, deze merrie heeft zich in haar hele leven niet verder ingespanning dan zo snel mogelijk bij de voerbak te komen :D )

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 09:50

Thanx,
de pony in de link is idd een dochter van mijn Anna. Grappig!

@Fiona; Ik ga vanmiddag even jouw shet bekijken en mijn shet goed op de foto zetten. Mijn hond is aan het bevallen, dus daar ga ik eerst even kijken :D

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:00

Spannend, heeft ze een mooie dag voor uit gekozen! Wat voor ras? Eerste nest, of fanatiek fokker?

Edit; even in je posts gespiekt, voor jou in iedergeval niet de eerste keer, maar blijft toch altijd spannend of alles goed gaat! Qua kleur variaties zal het verschil bij jullie niet zo groot zijn :D

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 12:55

Idd, golden retrievers dit keer. Inmiddels zijn er 3 pups, en we weten dat er 5 inzaten. Nog even wachten op de laatste 2 dus. Een heus jachthondennest dit keer, dus ik ben benieuwd hoeveel aanleg ze straks hebben.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 13:01

Sedert vorige week vrijdag ben ik de gelukkige nieuwe eigenaar van Wieke e.v. appelbergen, een dochter van "Anna" (Rikie 2 e.v. appelbergen), inderdaad die uit de link in een der bovenstaande posts, aangekocht als vriendinnetje voor bij mijn 8-jarige Shet-ruintje Bartje.

Heb ook nog een 7,5 jarige zwartbonte Tinker x Fries kruising: de ruin Bonte Jaopie, en een zwartbonte Fries x KWPN tuiger: de 2,5 jarige merrie Khavanna!

En 3 Dobermanns. Zou graag wat meer contact willen over de familie van Wieke (die ik heb omgedoopt tot "Barbie", hahaha, aangezien zij haar spulletjes in het roze heeft/krijgt).
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 28-03-12 13:06, in het totaal 3 keer bewerkt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 13:03

Misschien moet je daar even een apart topic over openen :) hier gaat het over de keuringen