Hoefbevangen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nienke86

Hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 01:49

Hallo,

Ik weet niet of het hier goed staat :) verplaats het anders maar..

Ik heb in mei 2011 men 2 pony's aan mensen gegeven die een camping hadden, omdat ze bij mij altijd ontsnapten, en om financiële redenen, ik heb men paard toen de tijd gehouden, en men 2 shetlanders met heel veel pijn in men hart weg gedaan, en aan mensen gegeven, en gevraagd of ze mijn mannetjes een goed plek wouden geven en er goed voor zouden zorgen...
Heb ze gemeld dat Richard de blonde pony erg vatbaar was voor hoef bevangenheid.. dat ze daar wel rekening mee moesten houden..

Nou werd ik vanmiddag gebeld door de vrouw die ze toen heeft gekregen van mij, dat 1 van men 2 pony's toch wel hele erge hoef bevangenheid had gekregen, en dat ze zeiden er is niks meer aan te doen, we gaan hem geven aan mensen die goed voor hem zullen zorgen...
Dus het eerste wat ik zei, was ik wil hem terug... Ja weet je het zeker was haar antwoord.. Waarop mijn antwoord was ja zeker, ik haal hem dan vanmiddag nog op, dus heb hem vanmiddag nog opgehaald :) ben super blij weer met men kleine oog appeltje :D Al is hij nu niet zo mooi als toen ik hem had weg gegeven :) maar ja we gaan nu alles op alles zetten om hem weer de oude te krijgen :D

Ik kwam daar en zag mijn andere shetlander Oscar wel staan, die samen stond met 2 andere shetjes in een box, niks aan de hand, zagen er goed uit, toen riep ik mijn andere shet Richard.... ik hoorde niks, dus liep een andere kan van de stal i, en zag 2 boxen met 2 Haflingers, die gaf ik een aai over hun snuitjes, en riep toen nog es, en toen hoorde ik een schelle hinnik !
En hoorde meteen aan de hinnik dat het kleine Richard was, dus ging op et geluid af, en ja hoor daar zag ik men kleine man staan :( met vreselijke lange hoeven... aan een touwtje in een standbox... aan een kort touwtje met geen eten en op dat moment geen water... hij was in de 'box' aan het touwtje omgedraaid en stond met het touw tussen zen voor pootjes in heel zielig te kijken, heb hem meteen los geklikt, heb hem bij zen halster gepakt, en hem geknuffeld, heb toen de vrouw gebeld, die haar man vervolgens na me toe stuurde, en heb hem gezegd Richard mee te nemen, en gezegd dat ik hoop dat ik hem er weer bovenop kan krijgen.... Want ik vind dat hij dat verdient hij is nog zo jong !

Maar ik heb hem vanmiddag in de stal gezet, en hem een halve kilo bix gegeven, omdat ik hem toch iets wou geven!

Ik ga er morgen vroeg weer heen, en ga hem dan even poetsen, en zen staart wassen, en een lekkere schone stal geven, maar heb wel gelezen dat ik hem nu het beste ruwvoer kan geve...
En hem op goed stro moet zetten, maar dat wist ik al, wat kan ik het beste nog meer doen, om zijn pijn wat te verlichten, de hoefsmid komt dinsdag...

Ik zal morgen even foto's maken van hem..

Alvast bedankt voor de reacties !

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 01:53

Nienke86

Re: Hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 02:05

Daar heb ik zeker wat aan, dank je wel ! ik ga morgen meten met hem aan de slag :)
En zal dan ook wat foto plaatsen :) !

Bedankt!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 02:11

Absoluut geen krachtvoer meer geven! Alleen hooi.
En verder wat ze je in dit topic adviseren.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 08:35

Ow wat erg dat je dit memaakt! Maar wel fijn dat je hem nu wEer terughebt. Sterkte!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 10:49

ik zou om te beginnen geen krachtvoer meer geven en een dierenarts bellen voor pijnstilling.
Hoefbevangenheid is een spoedgeval en moet je dus in het weekend gewoon voor bellen..
Heel veel sterkte.

Nienke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 14:44

Thnx, voor de reacties, ben net bij hem geweest en heb zen staart even gewassen, en hem in zoverre mogelijk was gepoetst..

Zo staat ie er nu bij:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En zo heb ik hem weg gegeven:
Afbeelding

En hoop dat ik hem over een paar maanden weer zo mag zien :)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:47

Ik denk dat je ipv zijn staart wassen beter met spoed een dierenarts had kunnen bellen die hem uit zijn lijden kan verlossen. Dit is imo niet meer op te knappen door een hoefsmid aangezien ook zijn hele stand verandert is. Jammer dat dit soort praktijken nog steeds voorkomen....

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:48

jeetje!!! wat zien die hoeven er slecht uit zeg! En wat zie jij het nog positief in!
Is dit niet een spoedgevalletje hoefsmid??
Ik hoop voor je dat alles snel op z'n pootjes terecht komt. Wat ziet dit er naar uit zeg!

Nienke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 14:52

@ Wildgirl: Makkelijk gezegd, ik wacht sws de hoefsmid af..

@ ingeborg86 : Ja altijd proberen positief te blijven, hoe rot het er ook uitziet..
En idd hoop ook echt dat het nog gered kan worden hij is ook nog zo jong..
Heb nu zo vreselijk veel spijt dat ik hem heb weg gedaan toen, hij was ook nog ma 10 maanden weg :?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:55

Makkelijk? Je zou potverdorie NU een hoefsmid bij die pony moeten laten komen ipv staart wassen,op bokt zitten en weet ik het wat....Positief blijven is goed, maar niet te koste van het dier!

Nienke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 15:01

Ja als er nou ook een hoefsmid was die het aan tijd had was dat ook geen probleem, hij kon niet eerder dan dinsdag, dus kan ik nu het beste de pony wat verwennen, dan helemaal niks doen, lijkt mij

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 15:08

Dan bel je wat mij betreft nog 10 andere hoefsmeden, je laat de pony toch niet tot dinsdag zo rondlopen?
Ik heb wel eens een loszittend ijzer gehad waarbij de nagel verkeerd in de hoef kwam te zitten en ik hem er niet zelf uitkreeg, mijn HS had ook ''geen tijd'' toen heb ik 3 andere hoefsmeden gebeld waarvan er wél 1 direct kon komen.....

Nienke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 15:19

Ben men best al aan het doen !

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 15:32

Dit is wel heel erg, probeer alstjeblieft eerder een hoefsmid te pakken te krijgen. Wel eentje met verstand van zaken, want al te rigoreus ingrijpen kan ook verkeerd werken. Zal met kleine stapjes moeten, maar een goede smid kan dat beoordelen.

Vraag me wel af: is hij op dit moment acuut bevangen, of is dit een nooit behandelde oude bevangenheid. Dit is wel dierenmishandeling hoor, die andere pony's horen daar ook niet.

En idd: GEEN biks, alleen hooi en water.

Nienke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 15:37

Thnx mysa.. Ik heb de pony 8 jaar gehad, en toen is hij ook al eens bevangen geweest, maar waren we er op tijd bij, en was alles nog te redden :)
En ik heb hem in mei 2011 zo weg gegeven... En denk idd dat dit gewoon een niet behandelde bevangenheid is geweest..
En hij staat ook alleen op hooi en water nu :)

Bedankt voor je reactie

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 15:57

Heb je al verschillende smeden gebeld en uitgelegd wat het probleem is?
Ik zou hem zeker niet zo laten staan tot dinsdag, arm ding.
Je kan ook de dierenarts vragen om een verwijzing naar de kliniek, daar loopt vaak ook een smid rond, wat zei de DA er eigenlijk van of is die ook nog niet geweest?

cassandra84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 18:04

Arme pony. Dit is echt dierenmishandeling zou ze wel wat kunnen doen. Heel veel sterkte met je pony en hopelijk komt het weer helemaal in orde.

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 18:13

nikkiej_86 schreef:
Thnx, voor de reacties, ben net bij hem geweest en heb zen staart even gewassen, en hem in zoverre mogelijk was gepoetst..

Zo staat ie er nu bij:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En zo heb ik hem weg gegeven:
Afbeelding

En hoop dat ik hem over een paar maanden weer zo mag zien :)

Ik had 144 gebeld mijn hemel wat ziet dat dier eruit

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 18:41

Pak het telefoonboek en bel alle smeden in de buurt af voor dit spoed geval.
Daarbij de VA bellen voor pijnstillers en ontstekings remmers. En de VA eventueel vragen naar een hoefsmid, voor spoedgevallen zijn er altijd smeden ie samen werken met VA's voor dit soort gevallen.
Hoe eerder er ingegrepen word, hoe meer kans op herstel. Al word er nu natuurlijk eigenlijk al te laat ingegrepen als je naar de lengte van zijn voeten kijk.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 11:58

Mensenlief, wat vreselijk! Je zou je pony zo maar terug vinden :n

Zoals gezegd, direct een hoefsmid én DA regelen. Dit is echt onvoorstelbaar.. Hoe moet dat beest zich wel niet voelen? Lijkt me voor hem fijner om nu geholpen te worden ipv pas dinsdag...

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 12:05

Hoe lang waren zijn hoeven toen je 'm weg gaf? Want ik vind ze er op de 'oude' foto er ook al niet heilig uit zien. Kan het er alleen niet heel erg goed vanaf beoordelen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 12:05

TS hoe is het nu? Wat zeiden de DA en de smid?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 12:10

och jee....wat vreselijk!
Waarom kun je ze nu wel houden dan en heb je ze toen weggegeven?
Ik snap dat niet hoor....vaak krijgen juist shets het echt niet beter,helemaal niet met een verleden van hoefbevangenheid.Mensen beseffen niet hoe je met een ex bevanger moet omgaan.(wat voeren en weidegang betreft)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 13:25

Jeetje arm ding. Ben ook benieuwd wat je da en smid zeiden?

Vraag me alleen af of iedere hoefsmid hier iets mee kan? Zelf zou ik denk ik eerder naar een smid willen die is aangesloten bij een kliniek. Beterschap met je shetje iig.