Wie verwacht er een NSPS veulen en wat zijn de plannen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Wie verwacht er een NSPS veulen en wat zijn de plannen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 08:24

Zo, het veulenseizoen begint inmiddels op gang te komen en naast het ''Drachtige SMP merrie'' topic leek het me ook wel leuk om eens te kijken waarom jullie voor een bepaalde hengstxmerrie combinatie hebben gekozen en wat je plannen zijn met het toekomstige veulen!

Zelf heb ik mijn 21-jarige kroon merrie(bijná preferent) dragend van Olaf van het Heidseveld, ze moet nog tot half/eind juni.
Indien het een merrieveulen wordt, dan blijft ze aan om haar moeder op te volgen, een hengstveulen mag verkocht worden om ergens als gezelschap/menpony te gaan dienen.
Ik ken Olaf persoonlijk en ik ben erg te spreken over zijn karakter,exterieur,behang en beweging, mijn merrie heeft een iets mindere draf dus ik hoop dat hij dit weet te verbeteren in het veulen.
Uiteraard gaan we naar de keuring deze zomer, verder lopen mijn pony's niet voor de kar of onder het zadel!
Qua kleur zal het makkelijk worden, zowel moeder als vader zijn zwart zonder aftekeningen :D

Wie volgt?

Dennis

Re: Wie verwacht er een NSPS veulen en wat zijn de plannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:59

Mijn kroon preferente schimmelmerrie is drachtig van Yaan van Egchelsehei. Ik heb al een vos geboren schimmel hengstveulen uit deze combie. Ik hoop op een schimmel merrie, dan mag moeder zeker met pensioen.

Mijn prestatie palomino is drachtig van Victor van stal Weytendael. Ik heb al een palomino ruin uit deze combinatie, een 1e premie pony die afgelopen jaar hier in Noord-Holland kampioen was. Hier hoop ik ook op een merrie natuurlijk, een palomino.

Verder blijft alles dit jaar leeg. Ik heb geen zin meer om te moeten verkopen en ga van mijn jeugd (die al aardig jeugd-af begint te raken) genieten en er mee rijden. Op naar het ZZ met al mijn eigen jeugd zou ik zeggen (eerst ze maar eens voor de wagen krijgen :+ ).

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 00:18

ik verwacht rond 14 april een veulen uit deze combinatie: mijn zwarte kroonmerrie X Alex vd Pony Hoeve.
Tja heb je nog meer uitleg nodig waarom?? Haha :P

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 00:38

Hier helaas door een pechgeval( eigenlijk 2 :+ ) geen veulens dit jaar. Ben wel al vrij zeker van de hengstenkeuze voor dit jaar.

Mijn kleinemaats creamdun 2e premie merrie x Rigolo van Bromishet (bruin)
Grotemaats bruine merrie x Helmut vd Brouwerij (zwart)
Grullobonte middenmaats merrie x ??? Misschien ook Helmut, vind het anders vrij zonde om zo'n eind te rijden voor 1 ponytje :P

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 17:23

@Dennis, oeh Victor is leuk, heeft zo'n prachtig koppie <3
@Bimmetje, toe maar, best dekgeld ook wat ze daar vragen, ik hoop op een merrie voor je! Hij is wel erg gaaf, zijn vader trouwens ook(Gresini) hou je het veulen aan?
@Desa, Tanja is nog steeds niet verkocht of wel? Ik las iets over gust en knieën op slot? Helmut is een hele gave hengst, ik ga zo even in je profiel spieken want ik weet 123 niet meer wat je nu hebt staan....je wilt over op de kleurfokkerij toch?

Ik moet zeggen dat ik een mooie vos of zwartbonte zeker weet te waarderen maar ik blijf toch bij zwart, gelukkig heb ik een zwarte merrie :D

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 17:25

Even in je profiel gespiekt Dessa, moet toch heel eerlijk bekennen dat ik Tanja wel de beste merrie qua exterieur vindt die je erbij hebt staan....ben benieuwd hoe Ewalana het gaat doen :j

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 17:30

Wildgirl, het veulen mag blijven als het is wat ik ervan verwacht. ;)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 17:33

Bimmetje schreef:
Wildgirl, het veulen mag blijven als het is wat ik ervan verwacht. ;)

Hier net zo, al wil ik een merrieveulen wel eerst de kans geven om wat te groeien, dus die gaat de eerste 2 jaar nog niet weg, 14 april moet ze? Das mooi vlot, ik moet nog tot half juni wachten :(

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 17:36

oh dat duurt nog even. ;)
Ja ik geef een merrietje ook even de tijd idd, hengst niet meer, denk ik.
Of het moet een vos worden, dan ga ik nog even achter me oren krabben. :P

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 18:32

Hengst mag bij mij ook na 6 maanden opgehaald worden voor een goed plekje!
Ik verwacht wel een veulentopic hoor Bimmetje!

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 18:38

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:30

Tanja is inderdaad nog niet verkocht. En het klopt ook dat zij haar knieën op slot heeft gehad en dat ze het veulen verworpen heeft. Is nou net waar je niet op hoopt allemaal ;) Kan het qua exterieur wel de beste zijn die ik heb staan (vind persoonlijk Challenge ook gaaf en zou zo weer eentje van rigolo kopen) maar als zij daadwerkelijk een erfelijk gebrek heeft wil ik haar niet meer voor de fok gebruiken of verkopen.

Als je een kleurenpony wilt fokken zul je érgens moeten beginnen. Qua kwaliteit verwacht ik niet dat ze net zo goed zijn als een zwarte 1e premie merrie. Vandaar dat ik Challenge en Phoenix ook met een zwarte laat dekken, ookal is de kans op een leuk kleurtje minder. Om toch het veulen te verbeteren ipv. vermeerderen zoals ik eigelijk bij Ewalana heb gedaan. Aline houd ik in de buurt omdat ze vorig jaar het veulen verworpen heeft en ik niet weet wat er daarvoor gebeurd is. Mocht ze dan weer leeg gescant zijn kan ze gelijk terug naar Rigolo zonder dat het mij bakken met geld kost aan vervoer.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 19:40

Idd pech met Tanja Desa, dat wens je niemand toe :n
Challenge haar hoofd/hals en bovenlijn spreken mij minder aan, ben heel benieuwd naar foto's van Aline en Phoenix straks in zomervacht, ga je met Phoenix naar de stamboekopname dit jaar>?
Denk dat je idd met Helmut een goede keuze maakt, zwart blijkt toch vaak kwaliteit te zijn....stiekem hou ik ook wel van die kleurtjes, heb er zelfs wel eens over gedacht om over te stappen op AMHA etc maar dat gedoe met dat scheren,dekentjes en het ''VerAmerikaanste'' is niet mijn ding, blijf toch maar bij het NSPS is ook wat beter betaalbaar hihi!

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:50

Jups, Challie en Phoenix gaan naar de stamboekopname. Vind Aline en Phoenix ook niet je van het maar we zullen eens zien als ze volgend jaar een veulen hebben. misschien dat ik dan wel met de veulens verder ga. (als het merries zijn uiteraard)
Ik houd ook niet zo van die rillerige paardjes die bij ieder druppeltje regen al een deken nodig hebben :D

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:37

Ik krijg een NSPS veulen, en mijn plan is veulenkampioen worden :D

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 20:01

fiona1 schreef:

Tssss niet van afdeling noord drenthe want daar wordt die van mij al kampioen :D
Wie heb je dragend Leonie en van welke hengst?
Moeten nou echt, echt écht als het mooier weer is die les eens een keer doen hihi

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:03

whahaha leonie! Jij krijgt echt wel weer een toppertje! :P

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:48

Wildgirl schreef:
fiona1 schreef:

Tssss niet van afdeling noord drenthe want daar wordt die van mij al kampioen :D
Wie heb je dragend Leonie en van welke hengst?
Moeten nou echt, echt écht als het mooier weer is die les eens een keer doen hihi

Mijn plan is om te beginnen in Groningen en te eindigen in Lunteren, dus jij kunt rustig kampioen in Noord Drenthe worden hoor Manon, daar zal ik het je niet lastig maken :j

Ik heb Ruth van Ruitersweide drachtig van Xavier van de Pas, en ik hoop echt op een merrie dit jaar, ik heb nu van de 4 dekkingen (2 merries) 1 hengst overgehouden en 1 veulen op komst. En als dit weer een hengst wordt heb ik 2 uitermate prijzige opvreters lopen :D

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 11:24

Ik ga voor je duimen dat dit dan een meisje wordt!

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 09:40

Nou, mijn plan voor Phoenix valt al in duigen. Die is niet goedgekeurd op de stamboekopname. Challenge is nu wel een echte stamboekpony van 101 cm.

Tovie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 20:02

Wij krijgen ook een aantal veulens:
Smokey merrie x Jannique v. st. Maruschka
Zwartbont stekelharige merrie x Jannique v. st. Maruschka
Zwart roan merrie x Jannique v. st. Maruschka
Vos merrie x Jannique v. st. Maruschka
Zwarte merrie x Jannique v. st. Maruschka ?
Bruin roan merrie x Jannique v. st. Maruschka
Vos merrie x Jannique v. st. Maruschka
Vos merrie x Jannique v. st. Maruschka ?
Zwartbont schimmel merrie x Vieno v.d. Bosrand

Al geboren
Vos roan merrie x Jannique v. st. Maruschka = een vosbont of vosbont roan hengst veulen.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 20:06

Dat zijn er nogal wat van dezelfde hengst! Zijn alle merries uit dezelfde lijn?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 11:24

Ik volg het hier even, wij hebben nog geen merrie maar vind het wel erg interessant.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 14:55

Hey Snowdon, jij bent toch van de tinkers? ;-)

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 15:10

En ik ga over op de tinkers, net een bezoekje van de VA achter de rug omdat Ruth zich niet zo lekker voelde, en mijn beide merries blijken leeg te zijn. |( Alleen, uiteraard, te dik, en ik maar denken wat hebben ze toch mooie bescheide buikjes.....