Shetlander weitje veilig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Shetlander weitje veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 17:20

Ik moet verhuizen uit mijn vorige stalling dus ik moet voor mijn shetlander ook een nieuw plekje vinden. Voor mijn paard had ik snel iets gevodnen maar voor een shet is dit blijkbaar niet zo gemakkelijk.

Ik zou van iemand in de buurt van mijn huis een weitje mogen gebruiken, maar ik vraag me af of dit veilig kan gemaakt worden voor mijn pony.

Er stond een grote buxus in de wei, die is nu afgezaagd tot op de stam. Alle blaadjes zijn dus weg, maar kan de stam ook giftig zijn of niet? Ik zou hem er liefst helemaal uit willen krijgen maar daar is hij te groot voor, dat kan niet onmiddellijk met de hand gedaan worden.

De omheining is gemaakt in gewone tuindraad met 5x10 mazen ongeveer. De losse palen worden vervangen en de draad zou overal extra vastgezet worden, maar is zo'n omheining geschikt om een pony achter te zetten of moet ik met elektriciteit werken?

Aan een kant van de wei staan nog oude kippenhokken waarop golfplaat ligt, die volgens mij nog asbest bevat. Deze platen komen op het laagste punt ongeveer 120-130 cm hoog, en mijn shet is 90 cm groot. Zal hij hieraan kunnen bijten of trekken? Ik heb schrik daarvoor omdat asbest toch schadelijk is.

Dustinlover

Re: Shetlander weitje veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:17

Ik zou met stroomdraad werken.. Het zijn toch al van die ontsnappings monsters.. ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:37

Zowiezo stroomdraad, anders ga je hem waarschijnlijk echt niet binnen de wei houden.
Dus; stroomklok aanschaffen. Is er geen elektriciteit aanwezig, dan zal je met accu's moeten werken.

Of de stam van een buxus ook giftig is weet ik niet, ik zou het risico niet nemen. Je kan met een schop de stam zover mogelijk proberen uit te graven, en daarna een boer met trekker vragen of hij hem er uit wil trekken?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:42

Ik heb mijn weiland afgezet met schapen gaas. Dat was echt de enige manier om de 5 ontsnappings monsters binnen te houden.
`Stroom of meerdere draden hielden deze kleine monsters niet tegen!

Homerun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:46

hier "heras"hekwerk en ook nog stroomdraden. Alleen hekwerk vindt hij heerlijk om in te gaan hangen en te schuren, dus ook stroomdraad.
Mijn grote paarden blijven keurig achter een lint op kniehoogte, maar voor de shet was toch echt betere beveiliging nodig. :D

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:50

Stelletje rebellen he? Shetlanders... breek me de bek niet open!
Waarom heb ik er nu weer 5 staan in godsnaam????

ilse_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:54

Ik heb mijn shetlanders op de wei staan met een omheining van gaas EN stroomdraad.
Dat gaat prima :)

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:59

ik heb ook overal schapengaas, ideaal en hoef geen stroom te gebruiken.. mevrouw telt namelijk het ritme van de stroomklok en vliegt er als nog onderdoor

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 22:03

aerdenhout1 schreef:
Ik heb mijn weiland afgezet met schapen gaas. Dat was echt de enige manier om de 5 ontsnappings monsters binnen te houden.

Ja zoiets zou het bij ons ook worden van draad :P want stroom heeft niet veel effect op zijn olifantenvel en 5 cm dikke wintervacht :)

Daar stond hij nu ook achter en dat heeft nooit problemen gegeven. Ik denk alleen dat ik alle palen moet controleren en alles nog eens extra verstevigen :)

Die buxus zal ik nog eens proberen uitdoen want blijkbaar is de bast ook giftig als ze er aan knabbelen, maar als dat niet lukt zal ik mijn wei gewoon 1 meter kleiner maken (buxus staat net tegen de rand van de wei, dan moet ik gewoon goed bijhouden dat hij niet door de draad groeit)

Als ik kon had ik er ook 5 hoor aerenhout1, maar het weitje is niet zo groot ;(

Aangezien het een tijdelijke oplossing is staat hij voorlopig alleen, ik weet dat dit echt niet goed is voor een pony maar ik kan er geen 2e bij toveren. Ik weet normaal gezien morgen zeker of er snel een definitieve oplossing komt voor mijn shet en grotere pony, maar indien dit niet het geval is ga ik op zoek naar een vriendje voor hem :D