Castreren of hengst laten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xAnnouk

Castreren of hengst laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-12 22:02

Ik begin er nu toch wel overna te denken.
moet ik mijn Playboy hengst laten of ruinen?
ik weet het echt niet.
veel vriendinnen van me willen niet dat ik hem laat ruinen maar ik ben er echt niet over uit.

als hij hengst blijft vind ik dat wel heel leuk (beweging hengsten nek e.d) maar het heeft ook nadelen.
wat zouden jullie doen?

xAnnouk @ [JITP] Playboy in de sneeuw!! Kijkje waard
^^foto's (is geschoren zijn hoofd ziet er nu raar uit omdat hij die niet graag liet scheren)

Hij heeft echt leuke aftekeningen en een leuk karakter..
maarja ik weet het dus niet.

meer foto's

http://www.mijnalbum.nl/Foto-7LYAAEU6.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-V43FVCNZ.jpg

edit;
het gaat me heus niet om de fok nee.
eigenlijk helemaal niet maar veel mensen zeggen iemand zal der heus een veulentje van willen hebben, maar ik wil ws niet eens dat hij gaat dekken.

wat zouden jullie doen?
(nee ik laat hem nu nog niet ruinen maar ik denk er alvast over na)
Laatst bijgewerkt door xAnnouk op 04-02-12 22:09, in het totaal 2 keer bewerkt

charissiej

Re: Castreren of hengst laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 22:05

Waarom heb je hem geschoren? Had dit een medische reden?

Maar castreren is altijd iets wat als je niet gaat fokken, het beste kan doen. Zo kan hij makkelijker met andere paarden omgaan, is hij makkelijker handelbaar, en heeft hij ook niet de neiging om merrie's te dekken. Maar er zijn ook hengsten zonder hengsten manieren... dus je zou het nog even aan kunnen kijken. Hij is nog hartstikke jong, dus je hebt nog genoeg tijd om na te denken. Maar het belangrijkste is: wat ga je met hem doen, in wat voor omgeving gaat hij staan? Enz enz...

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 22:06

Als hij vriendelijk blijft etc. lijkt het mij dat hij gewoon hengst zou kunnen blijven.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 22:07

Castreren. Er is zat van dit kleine grut, en nog een 'dekhengst' zonder papier of wat hoeft er echt niet bij.

Dat een paard kan verwekken maakt hem nog geen dekhengst of fokmerrie. :+

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-12 22:08

ja had medische redenen ;)

hij is best makkelijk handelbaar, heeft een leuk loopje en is erg lief. hij heeft nog niet echt de neiging om te dekken tot nu toe.
ik wil met hem voor de kar gaan iig. voor de rest wandelen beetje vd fietsen etc. etc.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 22:12

Lekker castreren. Geeft hem zo veel meer rust in zijn hoofd als hij wat groter is, en geen kans op uitbreek acties waardoor er een merrie per ongeluk gedekt word.

Ik heb 2 jaar geleden mijn 13 jarige dekhengst (2x kampioen van NL en alleen maar 1e premies) nog laten castreren. Om niet een per ongeluk veulentje te krijgen vooral (ging er van uit dat na 13 jaar zijn gedrag amper zou veranderen), maar hij is toch naar andere paarden wat milder geworden. In de omgang naar mensen nog altijd even braaf als altijd.

Mijn zelf gefokte jonge hengsten worden ook altijd optijd gecastreerd, meestal als ze een jaar zijn. Ik heb ook ruinen lopen dus daar kunnen ze tot die tijd bij lopen. Ik heb nu een hengst van 8 maanden lopen, die word komend voorjaar of najaar gecastreerd (hij heeft nog niets hangen, dus ik denk dat het van het najaar pas word).

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-12 22:13

Oke. dankjewel voor de reactie. :)

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 22:14

Zoals ik het nou hoor, word het een all-round knuffel pony, en ja het beste is voor hem, en voor jou om hem lekker te laten ruinen. Als ruin heb jij en hij het een stuk makkelijker!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 22:31

Ruinen :)
Veel prettiger voor hem! Het kost ze zoveel energie dat hengst worden + als je castreerd geeft veel meer rust in zijn koppie! :j

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 22:33

Als ik de foto's zie en je verhaal lees, denk ik aan: castreren! Lekker laten genieten met andere pony's!
Niet te laat castreren, hoe jonger hoe makkelijker dat af gaat.
Al heb je nog wel de tijd, hij oogt nog jong (onder de 3?)?
Laatst bijgewerkt door snowdon op 04-02-12 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-12 22:33

oke dankjulliewel voor de reacties :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 22:36

Idd lekker ruinen :j Een hengst is altijd een hoop gedoe. Je moet m maar ergens kwijt kunnen, vaak heb je een hoop gezeur omdat ie hengst is (al is hij nóg zo braaf, het blijft voor sommige mensen een levensgevaarlijk monster)... En nog buiten dat; voor hem is het inderdaad ook fijner om zonder die hormonen te zijn :) En voor jou een tikkie makkelijker om te handelen, al moet je sowieso opvoeden natuurlijk ;)

Een hengst is gewoon lastig. Als je een goede reden hebt om hem hengst te laten (omdat hij geschikt is als dekhengst bijvoorbeeld) is het al dat gedoe met stalling etc nog net aan waard. Maar als je geen reden hebt om hem hengst te laten, lekker castreren. Geeft aan alle kanten alleen maar een hele hoop rust :)

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 11:41

Wat wil je er zelf mee? het is jou pony en je vriendinnen hoeven niet te beslissen of ie nou ruin wordt of hengst blijft.
Als ik jou was zou ik hem laten ruinen.

Ik heb zelf wel een hengst, maar die is echt braaf voor een hengst, hij gaat alleen wel verschrikkelijk hard hinniken als ie een merrie ziet.

Maar het is geheel je eigen keus, je moet hem niet hengst laten omdat je vriendinnen en veulen ervan willen.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 11:45

Het is heel simpel: als je er niet mee wil gaan dekken, of als je er geen papier bij hebt en er dus niet mee kan gaan dekken -> castreren. Ik vind het persoonlijk nogal egoistisch om een hengst hengst te laten alleen omdat jij dat zo leuk vindt. Een hengst is altijd oppassen. Zo zal je hem nooit onbezorgd op de wei kunnen zetten. Daarnaast zal ook hij gaan puberen, en hoe lief je hengst ook is, dat is een moeilijke periode die je zeer goed moet kunnen opvangen, anders zijn de consequenties niet voor de poes. En nogmaals hoe lief het dier ook is, een hengst brengt altijd risico's met zich mee, en dat weet een stalhouder maar al te goed. Zeker in de handen van een kind zal een stalhouder 3x nadenken voordat je je pony kan stallen.

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 15:41

heej

ik zit met hetzelfde probleem hij is super lief en staat nu nog bij de fokkers waar hij gerust hengst kan blijven, maar ik wil hem wat dichter bij huis hebben nu hij hengst is kan ik hem lastig stallen om dat de meeste geen hengst willen
zit er dus ook over na te denken om hem te castreren

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 16:51

evelienn28 schreef:
heej

ik zit met hetzelfde probleem hij is super lief en staat nu nog bij de fokkers waar hij gerust hengst kan blijven, maar ik wil hem wat dichter bij huis hebben nu hij hengst is kan ik hem lastig stallen om dat de meeste geen hengst willen

Ook voor jou de vraag; wil je ermee fokken? Heeft hij goed papier? En vult hij wat aan op de markt (als hij GGK wordt, komt hij ook aan het dekken toe)? Kortom: is het paard bijzonder genoeg om zijn genen te "verspreiden", en gewild genoeg dat hij dat kan doen? Als je antwoord twijfelachtig of nee is: noten eraf, doe je jezelf en je paard een groot plezier mee. Echt een hengst sociaal plaatsen als je zelf geen land en geld hebt voor meerdere paarden is zo goed als onmogelijk.

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 18:05

s6801881 schreef:
evelienn28 schreef:
heej

Ook voor jou de vraag; wil je ermee fokken? Heeft hij goed papier? En vult hij wat aan op de markt (als hij GGK wordt, komt hij ook aan het dekken toe)? Kortom: is het paard bijzonder genoeg om zijn genen te "verspreiden", en gewild genoeg dat hij dat kan doen? Als je antwoord twijfelachtig of nee is: noten eraf, doe je jezelf en je paard een groot plezier mee. Echt een hengst sociaal plaatsen als je zelf geen land en geld hebt voor meerdere paarden is zo goed als onmogelijk.

hij heeft een goed papier dat wel veel zeggen dat hij een mooi paardje zou worden
Ik wil ooit wel in de toekomst een hobby fokkerij beginnen met de mini paarden maar dan waarschijnlijk met amha paardjes hij is van het nmprs
maar ik vindt het wel belangrijk dat hij wel plezier heeft en niet alleen komt te staan

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 20:54

Ik lees even mee want zit ook met dit probleem...

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:07

lekker laten castereren, er zijn voldoende ggk hengsten om mee te fokken.
En als er toch niet mee gefokt gaat worden is het voor het dier rustiger als hij die hormonen kwijt is.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:17

Ik heb mijn shet laten ruinen. Waarom? Ik heb verder enkel merries en ik wilde hem niet alleen houden. Verder heeft hij dan ook geen last van hormonen waar hij niks mee mag doen. Mocht ik hem ooit verkopen of ergens anders stallen dan is dat vaak als ruin makkelijker en dan weet ik ook dat er niet met hem gefokt wordt.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:19

lekker castreren. Dan kan hij lekker samen met andere paarden op de wei, heeft hij meer rust in zn koppie door minder hormonen, en heb je weinig problemen qua stalling.

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:24

okee dus wat ik hier hoor is voornamelijk castreren het is idd makkelijker met stallen want van verschillende stallen waar ik heb gevraagd was het antwoord wij nemen geen hengsten
als ik geen plekje voor volgend jaar kan vinden laat ik hem toch maar castreren

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 01:27

Ik weet inderdaad uit ervaring dat een goede stal vinden waar je paard in ieder geval ook nog een paar uur naar buiten kan, om over het trainen nog niet te spreken, zeer lastig is. Hoe braaf het dier ook is, hoe goed opgevoed, stalhouders zijn een hengst als vragen om problemen. Daarnaast zijn merrieeigenaren vaak als de dood dat het dier de merrie zomaar bespringt als er even niet wordt gekeken. Dan heeft de stalhouder de keuze: het risico nemen om een nieuwe klant te accepteren en daarmee niet alleen aansprakelijk te zijn voor ongelukken maar ook nog eens mogelijk klanten verliezen, of het bij merries en ruinen houden. Puur commercieel gezien kan ik het me dus wel voorstellen. Dat dit inzicht is gebaseerd op vooroordelen geschetst door onopgevoede hengsten, daar twijfel ik niet zo aan. Maar dat is nu eenmaal hoe hengsten door de ogen van merrieeigenaren eruit zien.

Daar komt nog bij dat als je eenmaal met je hengst wil dekken, en nogmaals, dat is de enige goede reden om een hengst hengst te laten, dan zorg je nog voor de nodige overlast op stal. Niet alleen moet je de merrie dan kunnen herbergen, maar een dekking brengt zelfs in de handen van een goede hengstenhouder altijd een aantal risico's met zich mee. En als hengstenhouder ben jij aansprakelijk wanneer er een ander mens of dier verongelukt. Zeker aangezien zowel de TS en evelienn28 nog erg jong zijn, en waarschijnlijk niet onder de klasse "erg ervaren hengstenhouders" vallen, is het niet zomaar een goed idee om te gaan dekken.

Sowieso, als jullie voet bij stuk willen houden, is het een goed idee om eens in de buurt te gaan vragen of je ergens bij een hengstenhouder onbetaald "stage" kan lopen, zodat je zelf eens kan zien hoe het leven en werk van een dekhengst er nu echt uit ziet. Het dekseizoen komt ondertussen langzaam op gang, de eerste merries worden inmiddels voor natuurlijke dekking aangeboden, dus je zit in het seizoen. Wel bestaat de kans dat een hengstenhouder jullie ook nog te jong vind ;)

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:52

s6801881 schreef:
Ik weet inderdaad uit ervaring dat een goede stal vinden waar je paard in ieder geval ook nog een paar uur naar buiten kan, om over het trainen nog niet te spreken, zeer lastig is. Hoe braaf het dier ook is, hoe goed opgevoed, stalhouders zijn een hengst als vragen om problemen. Daarnaast zijn merrieeigenaren vaak als de dood dat het dier de merrie zomaar bespringt als er even niet wordt gekeken. Dan heeft de stalhouder de keuze: het risico nemen om een nieuwe klant te accepteren en daarmee niet alleen aansprakelijk te zijn voor ongelukken maar ook nog eens mogelijk klanten verliezen, of het bij merries en ruinen houden. Puur commercieel gezien kan ik het me dus wel voorstellen. Dat dit inzicht is gebaseerd op vooroordelen geschetst door onopgevoede hengsten, daar twijfel ik niet zo aan. Maar dat is nu eenmaal hoe hengsten door de ogen van merrieeigenaren eruit zien.

Daar komt nog bij dat als je eenmaal met je hengst wil dekken, en nogmaals, dat is de enige goede reden om een hengst hengst te laten, dan zorg je nog voor de nodige overlast op stal. Niet alleen moet je de merrie dan kunnen herbergen, maar een dekking brengt zelfs in de handen van een goede hengstenhouder altijd een aantal risico's met zich mee. En als hengstenhouder ben jij aansprakelijk wanneer er een ander mens of dier verongelukt. Zeker aangezien zowel de TS en evelienn28 nog erg jong zijn, en waarschijnlijk niet onder de klasse "erg ervaren hengstenhouders" vallen, is het niet zomaar een goed idee om te gaan dekken.

Sowieso, als jullie voet bij stuk willen houden, is het een goed idee om eens in de buurt te gaan vragen of je ergens bij een hengstenhouder onbetaald "stage" kan lopen, zodat je zelf eens kan zien hoe het leven en werk van een dekhengst er nu echt uit ziet. Het dekseizoen komt ondertussen langzaam op gang, de eerste merries worden inmiddels voor natuurlijke dekking aangeboden, dus je zit in het seizoen. Wel bestaat de kans dat een hengstenhouder jullie ook nog te jong vind ;)

ik ben er wel mee eens maar ik ben inmiddels wel al wat thuis in het fokken hoor loop al bijna 3 jaar bij een fokker
maar goed ik vind een goede plek belangrijker dan dekken in de toekomst kan ik altijd nog kijken en dan een hengst kopen zal nog wel even duren voor dat ik echt zelf ga fokken

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:17

Ook ik ga met het merendeel hierboven mee en zeg; lekker castreren.

- Je hebt geen echt eigen weide/stalling beschikbaar voor hem. Dus moet je gaan verhuizen, dan is het altijd lastiger om plek te vinden voor een hengstje. Helemaal bij boertjes hier in de buurt e.d. want die willen vaak gewoon geen hengsten hebben.
- Hij is leuk, mooi kleurtje, lief etc. maar idd; er zijn er maar weinig die echt dekhengst-waardig zijn. Daarnaast kost het je gigantisch veel tijd, geld en ervaring om hem goedgekeurd te krijgen, als dat uberhaupt al mogelijk is qua papieren.
- Er lopen al méer dan genoeg (papierloze) shetters rond. Men raakt ze aan de straatstenen niet meer kwijt. Het laatste wat je wil en moet doen is met een niet goedgekeurde en/of papierloze hengst gaan dekken. Dat is ronduit dom en bovendien erg egoistisch, gezien het huidige overschot en de dramatische markt.
- Hengsten hoeven geen hengstenstreken te hebben. Maar dan moeten ze wél goed en consequent opgevoed worden. En helaas blijkt erg vaak dat de combinatie van jonge tieners/pubers en hengsten nou niet bepaald een goede combinatie is. Het sluipt er rustig aan in, maar als je straks een half onhandelbaar beest hebt, werk je dat met een castratie ook niet zomaar weg, het is geen wondermiddel
- Hengsten hebben/krijgen wél de hengstenhormonen. In jou geval zal hij zich nog niet als hengst gedragen, puur omdat hij daar eigenlijk nog te jong voor is. maar als ze ouder zijn en ze mogen/kunnen niet dekken, kunnen ze heel makkelijk gefrustreerd raken en veranderen in 'hormonenbommetjes'.
- Je hebt het over hengstenbouw, beweging etc. Het hengst zijn heeft géen invloed op beweging. Hengstenbouw neemt ook af, net zo goed als je hem op latere leeftijd castreert.

Het is voor zowel je pony als voor jou gewoon veel gemakkelijker. En het is ook lastiger met vriendjes. Hengsten en ruinen gaat nl. ook niet altijd van harte samen. Hengsten samen kan werken, maar kan ook net zo goed niet werken, hélemaal niet als er wel merries in de buurt zijn, dan krijg je gewoon gigantisch trammelant onderling.

Naar je vriendinnen moet je niet luisteren. Niet l*llig bedoeld maar er zijn veel meiden van jou/jullie leeftijd die dromen om hun shethengstje een dekhengst te laten worden. Dromen mag, maar zo'n droom is meestal niet erg realistisch. Zelfs voor de ervaren, professionele fokkers is het al heel erg lastig om hun hengst goedgekeurd te krijgen. Komt meer bij kijken dan een leuk koppie en mooi kleurtje.

Ik zou hem echt castreren.

Ken hier zowiezo 2 meiden die hun hengst graag hengst wilden laten zijn. Die zijn er beiden uiteindelijk op terug gekomen en zijn achteraf ook heel blij dat ze het gedaan hebben.