nrmps

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

140509

nrmps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 17:35

ik heb een mini shetlander hengst in mei word hij 3
hij heeft een paspoort van nrmps zijn ouders zijn onbekend
iedergeval ik ken zijn ouders niet dan moet ik met zijn fokker contact kunnen krijgen nooit gevraagt over zijn ouders
mijn vraag is kan ik met hem oficiele keuringen lopen
en zou hij erkend kunnen worden in het nrmps bijv goed gekeurde dekhengst en dat zijn nakomelingen wel papier krijgen
zou ik uberhout is met hem kunnen via nrmps?

alvast bedankt

met vriendelijke groet

Dennis

Re: nrmps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:03

Dat kan niet, er moet minimaal 1 ouder op papier staan.

En de regels gaan strenger worden, zie:
[SMP] NMPRS vraag

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:48

nee dat kan idd niet.
als je graag naar keuringen en/of shows wil (wat hartstikke leuk is) kan je hem beter castreren en dan kan je met de merriekeuring in de ruinen rubriek en de show mee doen.
is erg gezellig hoor!

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 22:41

oke
ja ik weet eigelijk niet of hij een bekende ouder heeft
dat heb ik nog nooit gevraagd aan de fokker ik moet even zoeken wie die fokker is en zal ik hem even mailen
want hij fokte heel veel mini paarden
ik hoop het want ik had met hem meegedaan met de spring fling funshow en dat was super en wil ik graag veder mee gaan alleen dan officieel

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:08

normaal zouden zijn ouders dan al in zijn paspoort moeten staan.
mocht de fokker het nog weten zou aan de hand van DNA onderzoek misschien nog wat gedaan kunnen worden.
springfling is idd ook erg leuk!
als je lid bent van het nmprs en je paardje is opgenomen in het stamboek kan je ook met de show van het stamboek mee doen.

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 20:07

probabeest schreef:
normaal zouden zijn ouders dan al in zijn paspoort moeten staan.
mocht de fokker het nog weten zou aan de hand van DNA onderzoek misschien nog wat gedaan kunnen worden.
springfling is idd ook erg leuk!
als je lid bent van het nmprs en je paardje is opgenomen in het stamboek kan je ook met de show van het stamboek mee doen.

ik had hem zelf een paspoort gegeven toen ik hem kocht had hij geen paspoort
ik hoop het dat 1 van zijn ouders bekend zijn

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:23

mocht een van de ouders bekend zijn dan nog zal het de vraag zijn of er belangstelling is voor een hengst waar de afstamming maar voor de helft bekend van is.....
er is zo'n overvloed aan aanbod in hengsten bij het NMPRS dat er denk ik geen vraag zal zijn naar je paardje, om dan al die moeite en kosten te gaan maken zou ik persoonlijk zonde vinden.
waarom niet gewoon castreren en dan lekker mee doen?
ik heb hier ook een ontzettend leuk ruintje lopen, heeft het heel netjes gedaan op de keuringen en shows tot nu toe, echter is van zijn moeder geen afstamming bekend (vader wel, is een superster hengst en moeder is wel in het stamboek opgenomen met een nette 2e premie).
deze heb ik dus ook laten castreren puur omdat hij geen toegevoegde waarde heeft voor het stamboek (als dekhengst) en dit veel makkelijker is, nu kan hij relaxt bij alle andere paarden en kan toch overal aan mee doen.

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 20:34

probabeest schreef:
mocht een van de ouders bekend zijn dan nog zal het de vraag zijn of er belangstelling is voor een hengst waar de afstamming maar voor de helft bekend van is.....
er is zo'n overvloed aan aanbod in hengsten bij het NMPRS dat er denk ik geen vraag zal zijn naar je paardje, om dan al die moeite en kosten te gaan maken zou ik persoonlijk zonde vinden.
waarom niet gewoon castreren en dan lekker mee doen?
ik heb hier ook een ontzettend leuk ruintje lopen, heeft het heel netjes gedaan op de keuringen en shows tot nu toe, echter is van zijn moeder geen afstamming bekend (vader wel, is een superster hengst en moeder is wel in het stamboek opgenomen met een nette 2e premie).
deze heb ik dus ook laten castreren puur omdat hij geen toegevoegde waarde heeft voor het stamboek (als dekhengst) en dit veel makkelijker is, nu kan hij relaxt bij alle andere paarden en kan toch overal aan mee doen.

hij loopt nu ook bij de merrie's en weet niet dat hij hengst is :+
ik wil hem tot nu toe hengst laten omdat hij toch meer moet volgroeien
maar we gaan het zien hoe het loopt
eerst even kijken of hij een bekende ouder heeft
weet iemand wat er 30 juni bij de nrmps is heeft iemand er meer informatie over?

gr

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 22:44

maar daar komen ze allemaal vanzelf achter hoor dat ze hengst zijn!
30 juni is de keuring voor 1 en 2 jarigen en de show, denk dat er wel meer info op de site staat van het nmprs?

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:05

De ouders moeten niet alleen bekend zijn maar ook beide stamboekopgenomen, de moeder moet minstens erop en aan vaderkant minstens 2 generaties op papier, plus DNA moet getest van hem en de ouders.
Onbegonnen werk dus ben ik bang, en erg kostbaar.
Als hij nog jong is 1 of 2 jaar kan je nog met hem naar de keuring in juni, als 3 jarige alleen als ruin.

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 21:43

Meavey schreef:
De ouders moeten niet alleen bekend zijn maar ook beide stamboekopgenomen, de moeder moet minstens erop en aan vaderkant minstens 2 generaties op papier, plus DNA moet getest van hem en de ouders.
Als hij nog jong is 1 of 2 jaar kan je nog met hem naar de keuring in juni, als 3 jarige alleen als ruin.

oke ik kijk wel even

rose68

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 00:45

Spring Fling kan wel hoor. Paspoort met entingen is genoeg om te mogen starten.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 00:13

Meavey schreef:

even denken, mijn danie heeft op zijn paspoortje ouders onbekend staan, maar ik weet wel wie de ouders zijn, moeder is een mini shetlander, en zijn vader is een goedgekeurde dekhengst, als ik die erin zou laten zetten zou danie dan gewoon naar de HK kunnen? ( niet dat ik dat ga doen, maar vroeg het me af)

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 11:22

Jep dat kan na een DNA test ;)

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 11:33

Meavey schreef:
Jep dat kan na een DNA test ;)

ook als moeder geen papier heeft? dan kan het met dna ? van vader is wel dna bekend

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 11:34

Moeder moet wel op papier komen dus dan moet moeder wel stamboek geregistreerd en opgenomen.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 11:36

Meavey schreef:
Moeder moet wel op papier komen dus dan moet moeder wel stamboek geregistreerd en opgenomen.

oh haha, in mijn geval laten we dat dan maar niet doen, moeder is een papierloze minishet van ruim 25 jaar oud :+
nou ja, ik was het toch niet van plan , maar wou het gewoon even weten, ik ga volgend jaar yuma meenemen :D