Shet dekken - vraagjes

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Shet dekken - vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 20:17

Ik heb een droom om ooit eens een veulentje te fokken uit mijn kleine pony, maar zover is het nog niet hoor :D Eerst maar eens een vaste baan en zekerheid dat ik er 3 kan aanhouden, want mij kennende kan ik een veulen dat maanden onder mijn hoede is never nooit meer verkopen :Y)

Maar wat dingen die ik mij afvraag wat betreft het fokken met shetjes, misschien zijn het domme gedachtes hoor :o
Maar hoe zit het met opvoelen, en het dekken van shetjes? Ik had begrepen dat sommige shets zo mini zijn, dat ze eigenlijk te klein zijn om goed opgevoeld te kunnen worden, klopt dit? Hoe doen mensen dat dan met kleine mini-ponies, gewoon natuurlijk dekken en hopen dat het er geen 2 zijn en naar de hengstigheid kijken (die uitblijft) om te zien of het heeft gepakt. Hoe en wat dan als het veulen niet goed ligt en er complicaties zijn bij de kleine ponies, kan een DA dan wel goed genoeg hulp bieden door eventueel veulen goed te leggen, of zit hier idd wel een hoger risico aan dat als het fout gaat, er minder goed ingegrepen kan worden? Of zie ik nu allemaal spoken :o

En wat doen de meeste met hun jonge shet die oud genoeg is om afgespeend te worden? In een opfok is ideaal, maar in een 'gewone' opfok lijkt het mij lastig, tussen al die grotere paarden met andere behoeftes. Of zijn er speciale shet-opfok bedrijven? }:0

Nou ja, je ziet wel dat ik ook nog niet klaar ben om mijn merrietje al snel te laten dekken. Het is en blijft wel een droom, en dan het liefst een bijzonder kleurtje als dat zou kunnen. Maar dan moet ik eerst ook nog veel meer informatie opnemen, en de angsten rond de risicos te overwinnen (of er moeten nu nare verhalen komen die mijn angsten bevestigen :o )

Dennis

Re: Shet dekken - vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 22:15

Mijn VA voelt gewoon op. Ik bel wel altijd van te voren welke VA van de kliniek er staat en zorg dat ik heen ga als de VA met kleine handen het ochtend spreekuur doet (maar de VA met grote handen scant ook gewoon).

Tijdens een bevalling is alles los, wijd en soepel, dus is ingrijpen makkelijker dan scannen (daarbij gaat scannen via het andere gat dan bevallen). Mijn VA heeft zelfs eens met 2 handen een veulen terug lopen duwen om recht te leggen tijdens een bevalling.

Er zijn wel wat fokkers die een opfok plekje hebben. Bij het blaadje van het NMPRS adverteerde er iemand mee. Bij het NSPS fokken de meeste fokkers ze zelf op of bij kennissen. Merrieveulens blijven vaak in de bestaande groep lopen, hengstveulens worden wel uit de groep gehaald.

Mijn veulentjes blijven gewoon thuis. Ik heb meestal 2 veulentjes, dus die kunnen mooi samen in mijn jeugd (samen met jaarlingen, twenters enzo) groep blijven. Merries staan met een jong veulen aan de voet in de volwassen groep (voor de rust en opvoeding), als ze bijna afgespeent worden gaan de merries met veulen naar de jeugd groep, even een paar weekjes wennen en dan de merries weer terug naar de volwassen groep en de jonkies blijven van in een groep die ze al kennen.