Voordelen Shetlander

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BalouArera

Voordelen Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 20:46

We willen misschien als gezeldschap voor mijn paard een Shetlander nemen.
Wat zijn nu de voordelen van Shetlanders? :D
En wat zijn de nadelen? :D

suuzepuus

Re: Voordelen Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:48

Euhm shetlanders zijn vaak uitbreek kampioenen, eten iets minder dan een groot paard, zijn soms lief maar soms ook niet, ze zien er super leuk uit in hun wintervacht, het is leuk als je een klein zusje of buurmeisje hebt omdat die hem dan lan poetsen en knuffelen en niet onbelangrijk... het is een ideaal maatje voor je grotere paard of pony!

BalouArera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 20:52

Oke, bedankt.
Ben namelijk een lijstje aan het maken voor mijn vader, omdat die een beetje twijfelt.
En zo ziet hij een beetje (hij weet niks van paarden) waarom wel en waarom niet... :D

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:53

Nadeel/keiharde feiten :D
Uitbrekers.
Eigenwijs.
Goeie stroomklok nodig.
Lage bedrading dus ook.
Goedkoop in aanschaf.

Voordeel;
Leuk om te zien.
Ze hebben wat minder ruimte nodig en ook qua voer scheelt dat wel

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:54

Ze hebben qua verzorging niet heel veel nodig. Ze hebben ook eerder te veel eten als te weinig. Ze hebben vaak een heel leuk karakter. Je moet ze wel goed opvoeden, anders kunnen ze soms ondeugend worden. En ondanks dat ze klein zijn kan je er heel veel mee doen, zoals mennen, longeren, kleine kinderen kunnen er oprijden, sleeën als er sneeuw ligt. Ik denk dat als een shetlander als gezelschap van een groot paard wordt gehouden er niet veel nadelen zijn. Je kan er natuurlijk niet als groot iemand op rijden, maar daar heb je dan het grote paard voor. ;)
Bij mij zijn de shetlanders nog nooit uitgebroken. Je moet gewoon zorgen dat er een goed hek is en goede bedrading.
Laatst bijgewerkt door Kidde op 24-01-12 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

BalouArera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 20:56

Qua bedrading,
Is er niks aan de hand, wij hebben thuis koeien.
En genoeg stroomklokken en draden.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:58

Dat scheelt dan,de meesten mensen hebben zo'n lichte/goedkope klok en daar lacht een shetter om vooral als ze een dikke jas aan hebben.

Nadeel shetlander;
Je voert ze gauw te rijk voer en hoefbevangenheid is niet een onbekend ding bij die kleintje's

BalouArera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 21:00

Over het voer,
Mijn moeder is begonnen met paardrijden op haar 6e en is pas gestopt op haar 27e. :D
Haar eerste 2 ponytjes waren ook Shetten, dus ze kan mij helpen en weet wat Shetlanders wel en zeker niet mogen. :9

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:07

Voordelen:
- Ze zijn goed voor je lachspieren.
- Je moet goede humor hebben!
- Goedkoop in aanschaf.
- Hebben niet veel voer nodig.
- Heb je ze eenmaal voor jezelf gewonnen, dan heb je een maatje voor het leven.

Nadelen:
- Uitbreek kampioenen. (Mijne gaat overal doorheen/overheen/onderdoor).
- Drammers.
- Eigenwijs.
- Ze zijn misschien goedkoop in aanschaf, maar als ze eenmaal ziek worden kunnen de dierenartskosten hoog oplopen.
- Je kunt er niet op rijden. (Alleen kleine kinderen en die zijn meestal niet mans genoeg).

manuelamol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:15

Voordelen zijn eigenlijk al hier genoemd, en daar sluit ik me ook bij aan ;-)

Nadeel kan zijn dat de shet niet bij het andere paard in het land kan blijven lopen, omdat de shet anders te veel zou kunnen eten....Dus dan moet je twee paarden een eigen plekje geven en hebben ze beide niets aan elkaar....Misschien is het op te lossen door bij de shet een goed gras masker om te doen :j

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:15

Ik heb ook een draakje rond lopen. Het is echt een levende knuffelbeer. Meneer is echt stronteigenwijs
Nu blijft de mijne wel netjes in de tuin lopen en springt niet over het hekje naar de buurman.
In het paddock klimt hij tussen mijn 6 draden door (als ik de stroom vergeten ben) naar het land.
Als ik het eten klaar maakt staat hij bij de deur en af en toe sluipt hij verder. Als ik zijn naam zeg of ik kijk om de hoek dan weet hij niet hoe snel hij weer terug moet in stal.

Qau voerbeleid gaat hij mee met de haffen alleen soberder. Hij krijgt ook geen krachtvoer. Wel wat wiesencobs met Marstall Force zodat hij toch wat meer vitamientjes binnenkrijgt.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:23

manuelamol schreef:
Voordelen zijn eigenlijk al hier genoemd, en daar sluit ik me ook bij aan ;-)

Nadeel kan zijn dat de shet niet bij het andere paard in het land kan blijven lopen, omdat de shet anders te veel zou kunnen eten....Dus dan moet je twee paarden een eigen plekje geven en hebben ze beide niets aan elkaar....Misschien is het op te lossen door bij de shet een goed gras masker om te doen :j

Tegen dit probleem loop ik ook aan.
En zelfs mijn shet krijgt het voor elkaar, om haar neus naast het graasmasker te krijgen. :')

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:26

Zijn er dan ook voordelen aan een Shetlander???????? :D :D

Poekiemansss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:26

Niet alle shetten zijn uitbrekers hoor! Die van mij blijft keurig achter 2 lintjes en er zit niet eens zo'n hele harde tik stroom op.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:34

Dan is de jouwe een uitzondering Jooke :))

Voordeel van mijn shet, het hinnekt heel erg hard als ze me ziet. Keer op keer. Als ik terug kom van vakantie is ze heel erg beledigd en keert ze me de kont toe.
Dat geef toch een gevoel van.. Waardering :')

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:37

Ik denk dat het grootste nadeel van een shet is dat mensen ze onderschatten. Ze zijn zo klein en schattig dat mensen vergeten om ze op te voeden en streng voor ze te zijn zoals ze bij hun grotere ponys en paarden wel doen. Denk je daar goed om en behandel je ze zoals je je grotere pony ook doetdan is dat nadeel ook gelijk opgelost.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:37

aerdenhout1 schreef:
Zijn er dan ook voordelen aan een Shetlander???????? :D :D

Ja!
Ze kunnen voor een wagentje en dan kan er achter je niet hele grote auto, dus geen jeep of zo.
Gewoon een trailertje met de wagen, zodat je ook nog met ze op stap kunt met de kar.
Of zelfs dat het karretje in je berlingo bestel of partner past.
Dus ja, shetlanders hebben voordelen.
En ze zijn eigenlijk wel heel leuk, juist omdat ze zo verrektes eigenwijs kunnen zijn.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:38

Helemaal gelijk in Troi :j
Wat ik allemaal van me shetlander pik, zou ik nooit maar dan ook nooit van een groot paard pikken. Dat zou gewoon weg gevaarlijke situaties opleveren.

Edit; Zoals dit
http://youtu.be/gXrtx4kvvF4

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:42

IK heb in ek geval het weiland waar dat stel staat met schapengaas moeten omheinen!
Dan is het een groep van 5 die de meeste ruzie maakt van alle groepen die ik hier heb staan, man... kunnen die lelijk doen tegen elkaar zeg!
En geeft niet of het ruin tegen merrie is, of 2 merrie's of 2 ruinen, ze hebben heel vaak gedonder!
Maar oooo... ze zijn zo leuk als ze met je mee willen werken , kosten een drol in onderhoud, poetsen is zo klaar met zo'n klein lijf al doen ze qua mest soms weer niet onder voor een groot paard!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:46

Jooke schreef:
Niet alle shetten zijn uitbrekers hoor! Die van mij blijft keurig achter 2 lintjes en er zit niet eens zo'n hele harde tik stroom op.

Hier ook 2 shetten die erg onder de indruk zijn van de stroomdraad. Zelfs met het omweiden zet ik wat paaltjes met 2 draadjes en zelfs zonder stroom blijven ze er keurig achter. Ik heb een ruin en een merrie en dat gaat echt super samen.

Persoonlijk hier zie veel voordelen van shetten. Ik ga wel met Troi mee qua opvoeden. Gewoon netjes opvoeden net als ieder ander paard. Ik vind ze ontzettend leuk en vrij simpel en relatief goedkoop in het onderhoud.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:51

Een goed opgevoede shet heb je een gouden beestje aan.
Ze zijn wat klein dus je moet zeker wel rekening houden dat ze niet onder of door de draad kunnen.
Wij hebben thuis 2 shets en ze zijn zo leuk, ze komen altijd kijken en roepen als ze je zien lopen, zijn hele fijne beestjes. Ook het shetje wat bij mijn paard staat is de enige shet tussen 4 grotere paarden ze doen er zeker niet voor onder hij gaat echt niet zomaar aan de kant zo geweldig om te zien. Als alle paarden zoals shets waren was de wereld een stuk makkelijker!

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:53

Sowieso een voordeel is dan natuurlijk dat je andere paard.gezelschap heeft. Verder vind ik shets onwijs schattig en makkelijk in onderhoud en kosten. En.ik men met haar, wat ik leuk vind.
Nadeel vind ik dat ze ook eigenwijs kunnen zijn, en altijd opletten met hoefbevangenheid.
Mijn shet breekt niet uit (1meter 20cm hoog hek zonder stroom)

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:54

OPG -> SMP

BalouArera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 21:56

Oke, bedankt.
Ik heb een duidelijk lijstje gemaakt en uitgeprint.
Even mijn moeder en mijn 2 broertjes handtekening laten zetten! :))
En nu ligt het op de plek waar het hij dadelijk ziet.

Nu kan ik alleen nog veel hopen! _/-\o_ :j
Gelukig heef mijn vader een zwak voor mij!!! O:) :D

BalouArera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 21:58

Oh, sorry Moderator.
Ik twijfelde waar het moest!
Sorry!!! :o