NMPRS vraag

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rose68

NMPRS vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 22:00

Vraag:
in 2013 wordt er op de hengstenkeuring geen hengsten meer toegelaten waarvan de ouders niet zijn opgenomen in nmprs stamboek. Is dit juist?
En als de merrie wel in het hulpstamboek is opgenomen? Of als de merrie wel een vol nmprs paspoort heeft maar niet echt is opgenomen in het nmprs stamboek, mag deze 3 jarige dan ook niet meer naar de hengstenkeuring in 2013?
Als dit allemaal een ja, is betekend het dat de nu jaarlingen en 2 jaarlingen van bovenstaande lichting volgend jaar niet meer gekeurd kunnen worden?

(even voor alle duidelijkheid)

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 13:01

Volgens mij is daar een overgangsregeling voor en kunnen (nu) 1 en 2 jarigen nog wel onder de "oude" regels ingeschreven worden maar hang me er niet aan op.
Linda (Meavey) weet dit vast wel.

Meavey

Re: NMPRS vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 13:56

De ouders moeten dan idd opgenomen zijn in een erkend stamboek of veterinair gecontroleerd, voldoe je daar niet aan word je hulpstamboek.
Zo heb ik het begrepen. ;)

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:30

Meavey schreef:
De ouders moeten dan idd opgenomen zijn in een erkend stamboek of veterinair gecontroleerd, voldoe je daar niet aan word je hulpstamboek.
Zo heb ik het begrepen. ;)

En dat is nu per aankomende HK al het geval dus ?

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:34

2013 gaat dat in, dus vanaf de veulens die vorig en dit jaar geboren zijn/worden en in 2013 voor alles wat zich niet eerder had laten goedkeuren.

rose68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 15:32

Maar mogen die hengsten in het hulpstamboek wel op de hengstenkeuring verschijnen? Of heb je er voor je fokkerij eigenlijk gewoon niks aan?

rose68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 20:42

Weet iemand hier het antwoord op?

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 23:10

Ik ga het even navragen. ;)

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:44

De ouders moeten minstens een veterinair attest hebben, anders mogen de hengsten idd niet deelnemen aan de hengstenkeuring.

rose68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 13:26

Daar was ik al bang voor, zullen er wel een heleboel afvallen dan in 2013, want ik denk dat er heel veel merries niet eens opgenomen zijn in het stamboek of geen veterinair attest hebben.

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:49

Dus als ik de komende HK meedoe met Tarek, dan heb ik nog geen veterinair rapport nodig van zijn ouders ? Even voor de duidelijkheid hoor.

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:22

moos24 schreef:
Dus als ik de komende HK meedoe met Tarek, dan heb ik nog geen veterinair rapport nodig van zijn ouders ? Even voor de duidelijkheid hoor.

Nee, voor zo ver ik begrepen heb, gaat deze regel pas in 2013 gelden voor de hengsten die dan naar de HK komen..

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:43

@ Tina: zou zou je het niet helemaal moeten bekijken. Het zou gaan om hengsten geboren in 2010 of ouder die aan deze eisen moeten voldoen. ;)

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 22:01

Kaisa schreef:
@ Tina: zou zou je het niet helemaal moeten bekijken. Het zou gaan om hengsten geboren in 2010 of ouder die aan deze eisen moeten voldoen. ;)

Ja, hee....Wat is het nou ? :P Anders bel ik volgende week het NMPRS zelf wel even. Dat lijkt mij wel het handigste denk ik. :)

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 12:10

Nee het gaat om hengsten die in 2013, 3 jaar worden, of nog nooit geweest zijn, deze regel gaat pas in 2013 in werking dus volgend jaar heb je die rapporten idd wel nodig nu nog niet.
Dus vanaf geboren 2010 en JONGER. ;)

Ook moeten ze dan aan vaderskant minimaal 2 generaties bekend hebben en moeder op papier.

Mariska80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 12:46

Zoals linda het beschrijft heb ik het inderdaad ook begrepen dit jaar heb je niks nodig voor je paardjes behalve DNA zoals altijd voor de hengsten.
Vanaf volgend jaar veterinaire goedkeuringen van beide ouder dieren bij een PROK dierenarts of voor het buitenland heb je speciale papieren die aangevraagd kunnen worden om de paarden (ouders) in het buitenland bij een veearts te laten keuren.
Of stamboek opgenomen bij het NMPRS. Dit is ook voor de merrie's!! Voor diegene die het nog niet weten.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 13:04

Meavey schreef:
Dus vanaf geboren 2010 en JONGER. ;)
Klein detail _O-

rose68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 14:59

Klein vraagje...hoe zie je nu in het paspoort van de NMPRS dat ze inderdaad zijn opgenomen in het stamboek. Niet elke merrie hoeft toch voor een premie in de ring?
Stel dat je dus een 2010 of jonger hengstje/merrietje koopt, waar staat dan in het paspoort of de ouders zijn opgenomen?
Ik weet van mezelf wel welke merries zijn opgenomen, maar die zijn ook allemaal voor een primering geweest en dan staat er op die blz een met de pen bijgeschreven notitie waar ook de hoogte staat.
Dit is denk ik wel belangrijk als je een toekomstige dekhengst wilt kopen

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 16:01

Ik zit het ook na te kijken; mijn 4 jarige is vorig jaar stamboek opgenomen en heeft de maat met de hand erbij geschreven.
Alleen heeft zij een ander paspoort dan jongere merries van mij: die hebben nl. stamboekklasse in hun paspoort staan: VBVRA is volgens mij Veulenboek.
Maar mijn stamboek opgenomen merrie heeft alleen maar NMPRS bij stamboek staan.
Maar ik vind het ook niet duidelijk.

Mariska80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 18:36

Inderdaad roos daar heb je een punt via een paspoort is het lastig te achterhalen.
Vroeger kun je ook je merrie of hengst alleen naar de veterinair doen zonder de ring in te gaan.
Dat mag nu dus niet meer ze zullen er in het paspoort van de betreffende merrie/hengst wel aantekeningen staan.
Koop je een nakomeling kun je in dat paspoort "volgens mij" niet zien wat die ouders hebben gedaan wat je dus wel moet weten.

En Roos het is niet alleen belangrijk als je een toekomstige dekhengst koopt maar ook voor een merrie is dit belangrijk.

Mariska nee he tis ook nog niet duidelijk misschien komt er door de tijd heen wel meer duidelijkheid.
Zal ook mijn paspoorten er is op gaan na slaan wat er allemaal in staat ;)

rose68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 20:13

Ik dacht namelijk dat ook de paarden in de hulpstamboeken, gewoon op de keuring mochten komen, maar dat blijkt dus helemaal niet het geval te zijn. Dat schreef Linda tenminste. Het maakt het allemaal erg ingewikkeld!

Nathje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 15:00

rose68 schreef:
Ik dacht namelijk dat ook de paarden in de hulpstamboeken, gewoon op de keuring mochten komen, maar dat blijkt dus helemaal niet het geval te zijn. Dat schreef Linda tenminste. Het maakt het allemaal erg ingewikkeld!

Klopt dit? Ik heb immers een bmp merrie van 2011. Wil dit zeggen dat als ik haar laat overstempelen naar het nmprs, ik er niet mee naar de merriekeuring mag?
Lijkt me toch wel heel raar moest dit waar zijn??
Of gaat deze bovenstaande stelling van roos enkel over de hengsten die gaan voor een goedkeuring?

rose68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 15:50

ik geloof dat ik wel wat heb aangeslingerd.. :?

Mariska80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:50

Zoals ik het begrepen heb kun je er wel mee naar de keuring toe.
Alleen als ouders niet opgenomen zijn of door een prok dierenarts gekeurd zijn.
Komen ze in een hulpstamboek als ik het goed begrepen heb :o
Sorry als ik foute dingen schrijf maar zo heb ik het begrepen.
Ja rose je maakt wat los onder de mensen :D maar dit was vroeg of laat toch wel gebeurd.
En dan kun je het maar beter vroeg genoeg weten kun je er misschien nog iets aan doen :D
Dat wordt allemaal massaal naar de keuring hahahaha paardjes laten opnemen.
Of natuurlijk naar een prok dierenarts dan is het ook goed.
Gelukkig zijn merrie's allemaal stamboek opgenomen alleen de 3 jarige nog niet maar die gaan dit jaar.

rose68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 19:18

Het is gewoon zo sneu voor mensen dat ze nu wat kopen en dan teleurgesteld worden met de aankoop, omdat ze dan geen kans krijgen om met het paardje naar de keuring te komen als die 3 jaar is. Ik ben benieuwd hoe de keuringen er dan uit gaan zien als er 2 "klasses" zijn hulp- en echt stamboek. (Als de paarden van het hulpstamboek naar de keuring mogen)
En als je het paardje zelf gefokt heb kun je een keuze maken, door de ouder dieren als nog te laten opnemen/keuren. Maar gekocht is gekocht is het vaak. En zoals ik al zei, hoe kun je het in het paspoort zien. Ik heb namelijk van beide soorten en ik zie echt geen verschil in het paspoort. Ik heb de dierenarts al gebeld om de rest van de merries te laten opnemen. Maar ik wil weten hoe je het verschil in het paspoort kunt zien. anders kun je de koper echt alles wijs maken!!