Ik heb de stap gezet nu dit nog...........

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

emma198

Ik heb de stap gezet nu dit nog...........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 22:39

Hooi! (sorry als het hier verkeerd staat)

Ik wil een shetlander kopen waarmee ik vrijheids dressuur wil doen en misschien mennen.
Hij/zij gaat dan in een wei staan met een schuilstal. Zou ie dan van het gras kunnen eten en in de winter een beetje kuilgras kunnen bijvoeren?
Dit is wat er betaalt moet worden volgens mij:
1. aanschaf spullen (borstels,tuig,halster etc)
2. de maandelijkse huur (met voer enz.)
3. paardenverzekering (mijn vraag is: Hebben jullie ereen voor je shet en welke moet ik dan nemen? en hoeveel kost het ong?)
4. De dierenarts natuurlijk, Maar hoe duur zou dat zijn, en is de kans groot dat ie komt?
5. De hoefsmid hebben jullie wel een hoefsmid voor jullie shet? Ik kan er zelf wel een beetje mee overweg maar als ze op een weiland staat kan ik dan ijzers nemen? omdat ik wel buiten wil lopen en wandelen?

Hoeveel is de maandelijkse kosten bij jullie?

Het zijn erg veel vragen maar ik wilde het eerst ff hier vragen ! Dit zal mijn eerste echte eigen paardje worden!
Heb hiervoor wel al gedeeld met mensen maar nooit een shet ofzo (wel vaak verzorgt!!)

AnnemiekvM

Re: Ik heb de stap gezet nu dit nog...........

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 22:42

Bekappen of beslaan zou ik door een smid laten doen. Kan veel mee mis gaan als je er zelf mee rommelt.
Hij/zij moet natuurlijk niet alleen komen te staan. Zorg dus voor een andere pony (kan van iemand anders zijn natuurlijk)
In de winter moet je hooi bijvoeren, in de zomer opletten dat ze niet teveel gras binnen krijgen.
Denk ook aan het ontwormen. En verder heb je het volgens mij wel goed op een rij staan.

emma198

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 22:47

De maandelijkse kost
en qua stal is 70 euro ongeveer ik denk één basis verzekering 46
En hoefsmid ong 25 om de de 4 weken zou één hoefsmid moeten komen met ijzers

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 22:49

Hoe duur is de shet die je wilt aanschaffen? Grote kans dat dit geen megadure zal zijn, dan zal ik zeker geen paardenverzekering nemen :) Dat zou dan pure geldklopperij zijn.

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 22:56

Ik dacht dat paarden normaal gesproken in je WA verzekering staan?
Is bij ons in elk geval wel zo.

De kans op dierenarts moet je altijd bijrekenen.
Ik vind niet dat het zo moet zijn dat je alleen een paard kan hebben als je ook onverwacht een dierenarts rekening krijgt van een paar duizend euro.
Maar je moet je wel realiseren, dat als er een keer iets is, wat wel echt behandeld moet worden, je daar echt wel een spaarpotje voor moet hebben.

Waarom hoefijzer als ik vragen mag?
Over het algemeen hebben shetten sterke hoeven, alleen moet je oppassen dat ze niet bevangen raken.
Als jij alleen wandelt langs de weg, over erover heen stapt, heb je echt geen hoefijzers nodig hoor.
Ik ken maar heel weinig shetten met ijzers.

emma198

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 23:00

oh oke! Fijn om te weten van die hoefijzers! Ja nu je het zegt hebben ze sterke hoeven! Ja dus een WA verzekering, ja als ie ziek wordt ofz. heb het toch wel nodig ja!

Linndatbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 23:00

Emma, denk er wel aan dat merries duurder zijn dan hengsten.
Ik weet niet wat je wilt. Maar als je een hengstje wilt kopen kun je gewoon naar een markt gaan en er 1 voor 5 tientjes mee nemen. Maar als je een echt stamboek ruintje of merrietje wil kun je beter op marktplaats of speurders kijken. Grote kans dat het je meer gaat kosten dan je denkt.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 23:01

Precies. Ze vergoeden ook max. tot de waarde van de pony. Nu is dit bij shetten dus zeer weinig en heb je vrijwel niks aan een verzekering.
Zal eens neerzetten wat ik kwijt ben aan mijn ponys. Heb er zelf 5 en 1 van de wei eigenaar die op mijn kosten mee eet.
100 euro voor het weiland. hier zit een schuilstal bij, een opberghok voor mijn spullen en een schuurtje waar ik voer kwijt kan.
60 euro per maand voor een baal voordroog van 6/700 kg. Ze krijgen het onbeperkt.
Hoefsmid komt om de 3 maanden. De shet van de wei eigenaar laat ik niet doen. Per pony betaal ik 20,-. Wormenkuren zijn verschillend. Heb in de tijd dat het nog niet op recept hoefde veel ingeslagen. Helaas moeten ook wij er over een paar maanden aan geloven om bij de dierenarts te gaan bestellen. Ze worden om de 3 maanden ontwormt.
Enten is 17,50 per pony en 1x per jaar. Nu heb ik dit jaar 2 nieuwe ponys en een veulen die eerst de basisenting moeten krijgen.
Dan krijgen ze nog brokken. 2 zakken per week á +- 10 euro per zak.
Wortels haal ik per 8 netten (160 kg) en doen we 2 weken mee. 3,- per net.
Dan nog regelmatig likstenen van 5,50.
Voorrijkosten van de dierenarts is 38,-. Hiervoor zijn ze alleen maar naar de wei gereden en hebben nog niks gedaan.

emma198

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 23:16

Heel erg bedankt!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 14:42

Zou ie dan van het gras kunnen eten en in de winter een beetje kuilgras kunnen bijvoeren?
Je kunt beter hooi gaan geven in de winter, kuilgras bevat nog erg veel suikers en andere zaken waar shetlanders erg gevoelig voor zijn.

Aanschaf spullen: alleen vervangen wat nodig is, slechts 1 of 2 halsters per pony gebruiken, geen setjes, etc.
Maandelijkse huur: 200,- per jaar voor het land, verder 3,- per baaltje hooi.
Geen paardenverzekering.
Dierenarts verschilt heel erg. Wij hadden eerst een goedkope maar die was niet erg aardig tegenover ons. Dus overgestapt naar een duurdere, maar wel een die ontzettend aardig is en enorm veel vakkennis heeft.
Hoefsmid moet je wel gewoon laten komen. Bekappen kost hier nu 30,- per pony, maar gebeurt door een hele goede hoefsmid die voor elke pony flink de tijd neemt.
IJzers zijn zeker niet nodig, de hoeven van shetlanders zijn over het algemeen sterk zat.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 14:45

Ik ga ook naar zwolle verhuizen ^) 200 euro per jaar voor het land joh :wow:

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 14:46

Ja, dat is uitzonderlijk, daar moet je echt tegenaan lopen ;)

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 14:53

Desa; voer jij echt 50 kg. brok in de week aan 6 shetten?

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 15:02

Nee 40 kg. De hoeveelheid per zak is 20 kg geworden.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 15:09

Doe ik een jaar mee :o

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 15:19

:D Jij hebt ook een stuk meer land toch?
Sowieso Tanja en Phoenix moeten dikker worden en Ewalana kan het ook goed gebruiken.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:17

Dat klopt, en ik voer ook hoge kwaliteit voordroog bij. Ze eten denk de dubbele hoeveelheid ruwvoer

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:25

Ik betaal voor mijn shetje alleen een kleine bijdrage voor de wei + voer.
& de hoefsmid komt en kapt dan gelijk mijn shet incl mijn verzorgpaarden daar (ik zou niet durven er zelf aan te zitten op hoeven krabben na dan.)
Ik heb geen verzekering;)

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 10:59

Hier ook geen verzekering voor mijn pony. Je kunt beter elke maand een bedrag opzij zetten voor als de DA een x moet langskomen :j Ik ben nu in vier maanden tijd al 700,- euro amer aan dierenarts kosten.. Het kan erg hoog oplopen als je dier ziek wordt.
Hoefsmid komt hier geregeld langs op stal, dan laat ik mijn pony gelijk meenemen. Al is het bij haar nooit nodig omdat ze haar hoeven genoeg slijt op de straat met buitenritjes. En hoefijzers zou ik zeker niet nemen als het niet nodig is.

In de omgeving waar ik woon is stalling al snel tegen de 200,- euro voor een shetlander. Wormenkuren en voer zit meestal bij de stalling zelf. Al heeft mijn shetlander niets nodig kwa voer, ze krijgt smorgens en savonds een grote pluk hooi met een stuk fruit/groente erbij.