Drama met mijn shet!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

horses1990

Drama met mijn shet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 18:31

Vandaag een verzorgstertje komen kijken voor mijn shet van 1.15m van 5 jaar (meisje is 12 jaar oud, 35 kilo en 1.55 lang). Normaal gesproken is hij super braaf op wat ondeugende streken na dan (stil staan in de hoek enzo), maar vandaag was het bokken, steigeren, super hard ervandoor gaan. Het meisje is er 2 keer af gevallen waarvan 1 x zwaar hard tegen het hek aan. Waar komt dat nu toch ineens vandaan? Is het het weer ofzo?

Het meisje durfde niet meer, had het koud en had pijn, dus ik dacht ja ik ga hem nu ook niet op stal zetten, dus ik tuigje erop en sulky erachter (kan er helaas niet meer op gaan zitten, want anders had ik dat wel gedaan) en oh wat was meneer braaf! Stap, draf, galop, afwenden alles deed hij prima (niet gebokt of gesteigerd o.i.d.)

Het lijkt wel of mijn shetlander alleen maar naar volwassenen luistert. Kleine meisjes kunnen werkelijk niets met hem helaas |( Terwijl het juist zo leuk zo zijn als hij wat meer aandacht krijgt, want ik heb het gewoonweg te druk.

Ik ben in het verleden altijd heel erg consequent geweest en daarom is hij zo braaf bij mij, maar hoe kan ik ervoor zorgen dat hij bij wat kleinere meisjes ook luistert? Want op dit moment luistert hij alleen maar naar degenen die consequent genoeg zijn (ook onder het zadel kan hij heel braaf zijn als de juiste persoon er maar op zit). Iemand tips?

Groetjes xx <3
Laatst bijgewerkt door horses1990 op 07-01-12 18:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Ruby1995

Re: Drama met mijn shet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 18:35

Ik denk dat hij dacht ; he een klein meisje laten we is even kijken wat we daar mee kunnen.
Ik herken het, op een moment kreeg mijn verzorgshet een bijrijdstertje (wel 2) Het ene meisje was erg onzeker en de andere die was ontzettend stoer. De shet ging gewoon onder het rijden liggen enzovoorts en rende gewoon de bak uit richting het gras, dat ene meisje dat erg bang en onzeker was durfde niet meer en die is dus gestopt, maar dat stoerdere meisje kon op een moment bijna alles met der!
Ik denk gewoon dat hij uitprobeerde.

horses1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 18:38

Ja want hij kan het wel, bij mijn vorige verzorgster was hij hartstikke braaf (alleen soms in de hoek stil staan en omdraaien) maar die zette hem ook echt op zijn plek als het nodig was. Maarja dat meisje vandaag was ook echt niet bang ofzo, want ze bleef er wel opstappen en ze gaf hem ook gewoon een tik wanneer het nodig was. Maar hij bleef maar doorgaan...Naja blijven doorzoeken naar een stoer klein meisje hihi <3

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 18:47

Verzorgstertjes en shet eerst een paar keer nader kennis met elkaar laten maken op de grond, dus poetsen en een beetje freestylen, longeren etc. en dan pas laten rijden. Zodat ze elkaar al wat beter kennen en weten wat er te verwachten valt bij het rijden, dan kan het meisje sneller ingrijpen als shettebeest zich niet weet te gedragen.

horses1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 18:49

Goede tip. Bedankt! <3 Bij de volgende verzorgster ga ik het zeker zo aanpakken. Het enige probleem is dat hij bij longeren je helemaal meetrekt en bij vrijheidsdressuur hapt hij naar je, dus we houden het in het begin wel even bij poetsen hihi :)
Laatst bijgewerkt door horses1990 op 07-01-12 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 18:49

Een paard weet prima wat hij op zijn rug heeft: dus als hij denkt dat die er wel afgegooit kan worden..

Ik zou het niet meer proberen. Juist omdat dit geen goede start is.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 18:50

Ik zou opzoek gaan naar een zeker en een stoer meisje :)

horses1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 18:51

@passieAppel
Oké dus geen verzorgers meer? In het verleden ging het namelijk wel goed? En dan wordt hij dus niet meer onder het zadel gereden, alleen maar voor de sulky... op zich prima natuurlijk maar in de zomer met buitenritten is hij echt braaf, dan kan ik er nog een kind van 3 opzetten...
Laatst bijgewerkt door horses1990 op 07-01-12 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 18:54

Misschien heeft hij last van het weer? Onze shet is ook gehumeurder met dit weer.

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 18:55

Hahah dit klinkt erg bekend. Die van mij houdt ook niet van meisjes van 12, terwijl hij bij nog jonge kinderen juist wel heel erg lief is. Ik denk dat hij in het verleden wel eens nare ervaringen gehad heeft met de iets grotere meiden. Misschien bij jouw shet ook het geval>?

horses1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 18:58

Zou kunnen natuurlijk...ik heb eerlijk gezegd geen idee. Ik heb hem vanaf zijn 4e dus wat er allemaal daarvoor is gebeurd, geen idee! Maar mijn vorige verzorgster was 10 (maar had echt de lengte van een 7 jarige, was 1.38 lang) en daar was hij super voorzichtig mee (ik heb hem nooit zien bokken bij haar, terwijl hij vandaag echt helemaal los ging!) Dus ja misschien toch een kleiner meisje zoeken, want het lijkt alsof hij daar wel voorzichtig mee is. Wel apart, wat zijn die beestjes toch slim he!
Laatst bijgewerkt door horses1990 op 07-01-12 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 18:58

Ze zijn heel slim :) haha ik herken het echt heel erg!

horses1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 19:03

Dit is trouwens mijn vorige verzorger, bij haar was hij hartstikke braaf, terwijl het ook echt een klein meisje is! Helaas had ze geen tijd meer om hem te verzorgen |(

Afbeelding

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 19:05

was wel een heel mooi formaatje!

horses1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 19:06

Jep, vind het ook echt jammer want zij was en klein en echt een natuurtalentje, lekker consequent wanneer het nodig was en daarnaast was het ook echt een knuffelkont met mijn shet...zo één vind ik er nooit meer hihi

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 19:07

Is het geen optie om verzorgsters te zoeken die het leuk vinden om ook met de sulky op pad te gaan?

horses1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 19:10

Ja misschien wel, moet ik er wel altijd bij zijn natuurlijk, of ik moet een ervaren persoon zoeken. Maarja dan komt hij wel wat meer in contact met kleine kinderen natuurlijk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 19:10

horses1990 schreef:
@passieAppel
Oké dus geen verzorgers meer? In het verleden ging het namelijk wel goed? En dan wordt hij dus niet meer onder het zadel gereden, alleen maar voor de sulky... op zich prima natuurlijk maar in de zomer met buitenritten is hij echt braaf, dan kan ik er nog een kind van 3 opzetten...

Nee, je begrijpt me verkeerd :)
Het meisje dat er afgegooit is, doelde ik op. Zeker een andere gaan zoeken hoor :)

horses1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 19:12

Oh oke, ja ga ik zeker doen. Want dit wordt inderdaad niets.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 19:14

horses1990 schreef:
Ja misschien wel, moet ik er wel altijd bij zijn natuurlijk, of ik moet een ervaren persoon zoeken. Maarja dan komt hij wel wat meer in contact met kleine kinderen natuurlijk :)

En anderoms, zo leert eerst de meid de pony kennen ipv het zand en bouwt het onderlinge vertrouwen al op een fijne manier op.
T is een leuk dier zo te zien :)

horses1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 19:23

Ja daar heb je helemaal gelijk in :) We gaan het gewoon langzaam opbouwen...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 21:42

Maflinger_S schreef:
Verzorgstertjes en shet eerst een paar keer nader kennis met elkaar laten maken op de grond, dus poetsen en een beetje freestylen, longeren etc. en dan pas laten rijden. Zodat ze elkaar al wat beter kennen en weten wat er te verwachten valt bij het rijden, dan kan het meisje sneller ingrijpen als shettebeest zich niet weet te gedragen.

Hier ga ik helemaal in mee. Persoonlijk laat ik nooit zomaar iemand op mijn pony's stappen, daar gaat toch wel een aantal keer poetsen, tutten, 'verzorgen' aan vooraf. Zodat pony en meisje beiden aan elkaar kunnen wennen, maar ook dat ik kan zien hoe zij met de pony om gaat. Als ze niet consequent genoeg is, breng ik haar dat eerst bij. Dán pas, als ze elkaar wat beter kennen, kan er evt. gereden worden. Willen de pony's dan uitproberen, dan gebeurd dat eerst soms op de grond, en niet meteen ohz. met alle gevolgen van dien.

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 23:18

Ik denk dat je goed naar je pony moet kijken wat hij aan geeft bij het poetsen en opzadelen alleen al.

Althans rakker(mijn ponys dus) geeft genoeg aan wanneer het hem niet zint... en ja laat ik diegene opstappen, dan zien we snel genoeg dat dat dus niet gaat, want ook meneer zal dan uit gaan proberen, maar dan op de rottige manier. dus ik kijk al van te voren tijdens het poetsen of er een klik is en er werkelijk kontact word gemaakt met de pony...

Sommige ponys raken namelijk beledigd als het de ruiter alleen om rijden gaat (meestal is er dan geen wederzijds contact naar de pony maar alleen op het rijden gefixeerd)

horses1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 00:50

Ik heb even na zitten denken vanavond en ik heb besloten om zorro te lease/bruikleen aan te bieden. Want ik heb er eerlijk gezegd gewoon geen tijd meer voor. Ik kan dan wel super veel energie gaan steken in jonge verzorgsters, maarja daar heb ik gewoon geen tijd voor en al zou ik dat wel hebben dan zou ik lekker zelf met de sulky gaan natuurlijk. Ik heb misschien al iemand waar hij kan staan en die ook veel ervaring heeft met mennen (is nederlands kampioen mennen met shetjes), want dat is toch meer zijn ding. Dan maar niet meer rijden..waarom iets willen als de pony het niet echt leuk vind toch? Want bij mijn andere verzorgster was hij dan wel braaf maar niet echt enthousiast met in de bak rijden. Ik denk dat ik nu de juiste oplossing heb gevonden...weet het anders ook niet meer. En het is bij mij echt om de hoek dus kan hem nog altijd opzoeken en hij blijft van mij totdat ik weer wat meer tijd heb (heb nu geen tijd vanwege studiedrukte). Mocht ze nou een geweldig team zijn met Zorro dan wil ze hem wel kopen. Hij krijgt het daar gewoon beter, met allemaal andere shetjes lekker heel het jaar buiten. Ik vind het verschrikkelijk, maar goed soms moet je gewoon een keuze maken.

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 11:07

tja soms is verkoop niet eens zo gek, als je zelf weinig tijd heb... jammer is het natuurlijk altijd maar dat gedoe met het aan en afkomen van verzorgers is natuurlijk ook niet leuk! en als je een pekje in de buurt heb is dat natuurlijk helemaal super!

in ieder geval succes! hij ziet er knap uit, jammer dat hij aan de grote kant is ;) hihi