nieuwe pony, wat vinden jullie van het papier?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Theeglas

nieuwe pony, wat vinden jullie van het papier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 12:04

Beste bokkers,

Van de zomer heb ik een leuke mini erbij gekocht. Het is een hengstveulentje van maart '11 en gaat in de toekomst een tweespannetje lopen met mijn andere mini. Nu vroeg zijn vorige eigenaar of hij hem aankomende zomer nog mee mag nemen naar de keuring en dat vind ik prima. Maar ik vraag mij af wat jullie van zijn papier vinden, ik heb namelijk geen kennis over de hele shetlandfokkerij etc.

Zijn vader is Everlands Drum Major (v.v. Kerswell renown, v.m. Winchcombe Daer Madie)
Zijn moeder is Sunny v. stal Over-Zande (m.v. Acquit v. Spuitjesdom, m.m. Nancy v.h. Wald)

brenin21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 08:57

Echt veel weet ik niet over de voorouders van je pony te vertellen, alleen hetgeen erover in het hengstenboek staat.

Everlands drum major is een engels gefokt hengstje, bruinschimmelbont met een beperkte deklicentie. Hij is maar 78 cm. hoog.
Acquit v. Spuitjesdom is een Preferente, voskleurige 1e premie hengst van 80 cm.

Misschien kun je via de fokker nog wat meer te weten komen, hij zal de moeder van je pony ook nog wel hebben denk ik. Succes verder!

sourih

Re: nieuwe pony, wat vinden jullie van het papier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 11:05

ik ken nog iemand anders die de zelfde moeder als joun hengstje

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 11:15

Is zijn vorige eigenaar ook de fokker?
Zijn vader schijnt een hele lieve, brave hengst te zijn. Spreek zijn eigenaar wel op keuringen en vergaderingen.

Voor de premiekeuring van de zomer, gewoon gaan. Is erg leuk en gezellig!

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 13:54

Ik heb hem inderdaad van zijn fokker gekocht en ik heb zijn ouders ook even gezien. Erg lieve pony's , dat gaf voor mij de doorslag want mijn veulentje is ook zo'n nuchtere schat. Maar ik was gewoon benieuwd of jullie ze toevallig zouden kunnen.

Ik ga sowieso naar de keuring, gewoon voor de gezelligheid! :)

Wat betekent een beperkte deklicentie, dat hij maar zoveel dekkingen per jaar mag doen? En waarom wordt zoiets opgelegd?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:02

Hij mag er maar 8 dekken per jaar.
Tegenwoordig word het alleen gebruikt bij hengsten die niet voldoende goed sperma hebben.
Voorheen werd het ook gebruikt voor hengsten die op papier (kwa kleur of bloedvoering) wel interesant waren, maar zelf op het randje. Buitenlandse hengsten die ook niet overtuigend genoeg waren.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 15:52

Oke zo, dank je wel!