shetlander weer in goede conditie krijgen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ikkedaar

shetlander weer in goede conditie krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 23:51

Ik zou heel graag tips hebben over het in conditie krijgen van onze minishet.
het gaat om een 17 jarige fokmerrie, die wij onlangs hebben gekocht.
Er is dus nooit iets met haar gedaan.
Gelukkig is ze super lief met kleine kinderen en laat zichzelf zelf berijden.(nog niet met zadel geprobeerd!)
Nu merk ik na een wandeling buiten, en een klein stukje draven dat haar conditie echt dramatisch is.

Ik zou dus heel graag van jullie advies willen, hoe ik dit het beste met haar kan gaan oppakken.

Alvast heel erg bedankt voor de tips.

Vayo

Re: shetlander weer in goede conditie krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 23:53

Ik lees even mee. Ik heb ook een shetmerrie die wat meer conditie zou mogen krijgen.

ikkedaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 00:06

ik ben ook super benieuwd naar de tips, want ik heb geen idee hoe ik het moet gaan aanpakken!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 09:48

Wandelen is een hele goede manier om de conditie erin te krijgen. Wel op een mooi tempo, dus niet sloffen of sjokken. Hier kun je wel heel mooi mee beginnen :)

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:08

Beginnen met wandelen, steeds een stukje verder en daarna opbouwen naast de fiets en laten draven. werkt heel goed hoor :)

ikkedaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 14:22

Zouden jullie ook al gaan longeren? Ook ivm het wennen aan een zadel?
En op welk tempo zouden jullie het gaan opbouwen?
We lopen nu om de dag ongeveer 1,5 tot 2 kilometer, en sinds gisteren en klein stukje draf erbij.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:32

ik had voor mijn shet een opbouw schema voor na de winter.
dan staat hij niet in training en is zijn condite ook niet wat het geweest is.

Na de winterstop begin ik aan de longe met :

tien minuten instappen, vijf links om en vijf rechts om.
vervolgens laat ik de pony rechts om 2 minuten draven waarna er drie minuten stap volgen.
vervolgens 3 minuten draven waarna ik de pony op de andere hand zet.

daar stap ik vijf minuten waarna ik weer 2 minuten draf vraag en erna drie minuten stap.
daarna drie minuten draven en erna uitstappen.

Dit volg ik een week lang a vier x per week

tussendoor kan je wandelingen maken, lekker doorstappend, niet sloffen maar vraag ook niet een te hoog tempo. Je kan beginnen met simpel tien minuten stappen, na een week bouw je dit uit met vijf minuten en zo steeds iets langer.

Kan de pony het longeer programma goed aan dan kan je dit ook naast de fiets overnemen.

Probeer steeds na een week de tijden wat te verlengen. Let wel dat draven en het effect op spieren heel anders is op zachte ondergrond zoals bv een bak dan harde ondergrond zoals de weg.

Zorg voor afwisseling, je kan ook met lange lijnen beginnen om je pony soepel te houden kan je hiermee figuren rijden en tempo wisselingen als je verder bent, een keer een sprongetje aan de hand en belangrijk ook een rustdag, een a twee per week doe ik er.

let er wel op dat iedere pony anders is, wat ik doe hoeft niet persee voor jouw pony goed te zijn.
houd de ademhaling goed in de gaten en bouw dingen rustig op, en denk vooral aan een warming up en cooling down.

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 16:06

Hier hetzelfde 'probleem'.

Ik ben nu met die van mij al ongeveer 4/5 weken bezig met elke dag beweging. Wissel het wel af.
Mennen, lange teugel en aan de longeerlijn. Elke dag. Doordeweeks doe ik het s'avonds, omdat ik overdag
geen tijd heb. En in het weekend overdag lekker met de wagen. Maar wel echt aan het werk..
Maar het kost wel tijd. En 1 of 2 keer in de week wat doen is niet genoeg, dat heb ik gemerkt afgelopen jaar :P.

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 16:13

Als de pony netjes meeloopt: fietsen met de pony aan de hand!
Vindt trouwens dat je erg rustig begint hoor. Dat de pony geen conditie heeft oké, maar alleen maar stappen is echt wat overdreven. Een flinke draf kan best, al zal ze het zelf misschien maar niets vinden.
Ik zou haar meenemen aan de fiets en in een rustige draf een stukje gaan fietsen. Stappen doet ze de hele dag in de wei al. Mijn merrie is 22, heeft de laatste tijd niet zo heel veel gedaan (wel iets, maar niet veel) en daar fiets ik zo'n 20 minuten mee, inclusief een paar stukjes galop en af en toe een korte graaspauze om bij te komen.

ikkedaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 21:44

Het regelmatig fietsen zal helaas niet zo makkelijk gaan omdat de pony van mijn dochter van 3 is, en als ik haar achterop de fiets heb en dan pony aan de hand vind ik niet veilig, dus dat zou alleen op de dagen kunnen als ik alleen ga.

We zijn wel druk met een verzorgster te zoeken/vinden (valt niet mee), maar die zou het dan wel kunnen gaan doen.
Ik hou het dus op (veel langer) wandelen, en ik ga het longeerschema oppakken.

Dank jullie wel voor de tips!

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 21:45

vaak wandelen, poosjes draven, steeds langer draven want volgens mij krijgen ze van draven de meeste conditie!

ikkedaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 22:48

Als Jacquelien draaft kan ik een stevig looptempo aanhouden, dus dat ga ik wel lang volhouden denk ik :o

Begin mezelf nu wel de vraag te stellen, loop ik zo snel, of draaft zij zo langzaam? :?

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 08:02

Als je een zweepje meeneemt, alleen meeeneeemt.. dan loopt ze misschien al iets sneller? ;)

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 08:04

Ik denk dat zij een beetje langzaam draaft, maar het is wel een mini shetje, dus ik zou het niet echt weten, sorry

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 10:58

Stappen verbeterd wel degelijk de conditie. En ik vindt het schema van miniloe ook wel mooi, dit is een schema wat ik ook grof weg hanteer bij fokmerries zonder conditie. Ze kunnen na 2 min. draven echt staan pompen van het gebrek aan conditie. Fietsen doe ik persoonlijk ook niet omdat ik nog niet levensmoe ben.

Ik heb ooit in het verleden wel een aan een trainer van tuigrubrieken gevraagd hoe hij de conditie op pijl hield en zijn antwoord was ook km maken in stap en goed doorstappen. Dat jouw pony draaft als je stevig doorloopt zal aan beide liggen. Jij zal een flink looptempo hebben en zij een langzame draf, maar dit zal ook bijtrekken na verloop van tijd en zal ze langer blijven stappen voor ze in draf valt.

Om het wandelen met een jong kind te combineren, heb ik toen mijn kinderen oud genoeg waren, gewoon een zadeltje gekocht, capje op en zitten maar, zo kregen ze zonder echt les te krijgen wel een heel makkelijke ontspannen zit, en worden ze niet zo moe en zijn wel betrekken bij het "ponygebeuren"

veerxsjimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:39

veel wandelen en beetje longeren kom je al een heel eind. (:

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:59

Is de pony wel netjes op gewicht? Mijn shet kreeg ik lastig op conditie, toen ze was afgevallen ging het ineens veel sneller. Verder zou ik beginnen met wandelen en als ze dat 20 minuten op een goed tempo volhouden eens longeren met korte stukken draf ertussen.

jiltsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 10:51

losgooien? ,
als er een bak aanwezig is.

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:33

Veel longeren en balkjes laten lopen, deze 2 dingen zijn goed voor de spieren en wandelen, vooral goed doorstappen en draven zijn hier goed voor. Galop en sloffen minder ;-)

Alles natuurlijk opbouwen hé ! :-)

Kayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 10:01

De laatste tijd doet ze het hartstikke goed !

Longeren snapt ze nog niet echt helemaal, met het draven.
Laatst hebben we ook balkjes gedraafd, dat ging erg goed.
Met wandelen over de weg is ze de laatste tijd enorm actief , en met rijden gaat het super,
ze reageert erg goed op de beenhulpen , en jaquelien is heel erg leergierig !

RainbowDance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:41

En sinds vandaag heeft ze conditie zeg jemig !
Als je wilt stappen, gaat ze draven, als je wilt draven, gaat ze galloperen,
en dat aan 1 stuk door, en ze vind het toch leuk !
En ze zweet dan helemaal niet !

Toppaardje !

BeauPaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 10:28

Ik heb zelf ook een (verzorg) mini shetlander, hij is 3 jaar, en toen hij hier aan kwam, was hij veel te dik, hij had 3 jaar lang als grasmaaier gespeeld, hij was een hengst. Eerst hebben ze hem gecastreerd, daarna begon het echte werk, het uit de wei halen was al een probleem, bij elke 2 stappen die je zette, ging hij stil staan, maar na een week ging dat over, toen het poetsen nog, ook dat was moeilijk te doen, omdat hij steeds wegdraaide, maar na een week, ging ook dat over. Maar zijn conditie was het grootste probleem, hij was erg dik en een stukje draven op de lange zijde was al vermoeiend. We hebben toen eerst elke dag 2 rondjes in de bak gelopen, eerst de ene kant, dan de andere kant. Later gingen we een beetje figuren lopen, volte's zodat hij wat losser zou worden, na een weekje begonnen we ook met draven, niet zo lang natuurlijk maar toch een stukje draven, een volte of lange zijde, en later gingen we steeds een stukje langer draven, het ging steeds beter. Naar buiten gaat was best moeilijk, omdat hij niet alleen naar buiten durfde, maar als er meerdere gingen, konden wij goed mee, ook dat was goed voor zijn conditie, en zo zijn we door gegaan, en ook gaan galloperen, later zijn we ook gaan springen (wat hij aardig goed kan voor een mini shetlander) Maar nu nogsteeds is zijn conditie niet helemaal top, en zijn we dus nogsteeds bezig met hem! Veel succes! /3

Moniquemj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:01

veel longeren en aan de fiets, werkt super!

RainbowDance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:37

@ikkedaar ben vandaag weer bij der geweest, ze ging helemaal hinekken en in de bak ging ze hellemaal los!

Eigenlijk (moet ik toegeven) heeft ze iets meer conditie als mij. :P
En ze galoppeert nu ook als een tijdje.

Dus volgensmij heeft ze als conditie.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 17:16

Ik heb vandaag mijn shetje ook weer opgepakt met trainen. Heb nu zo'n 4/5weken niks met hem gedaan. Heb hem ongeveer 25min in de lange lijnen gehad, en dan laten stappen en draven.