kan ik nog op een shetlander?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

yasminlemmen

kan ik nog op een shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 20:00

Ik krijg morgen te horen of ik 2 verzorg pony's krijg. Als ik niet te groot en te zwaar ben mag ik er ook nog op rijden.
Maar nu de vraag, kan ik nog op shetlanders rijden?
Ik ben zelf 1.65 meter en weeg 45 kilo.
De shetlanders zelf zijn 1 meter en 1.13 meter.
Zou dat nog kunnen?

pipo

Re: kan ik nog op een shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 20:02

je zal geen mooie combinatie vormen maar shetjes zijn sterk en 45 kilo kunnen ze wel hebben. Ik ben alleen benieuwd waar je je benen laat :D

yasminlemmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 20:03

haha! okee. bedankt!

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 20:04

Nee vind ik niet meer passen, Ik ben zelf ongeveer 160/162 en pas ook niet meer op een pony van ongeveer 1,15/1,20.

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 20:07

Niet mee eens... rond de 35 kilo houd het echt wel op... vind ik dan.

Aan de hand van je informatie TS zeg ik nee... heel misschien op die ene van 1.13 een keer een staprit buiten... maar dan zegt een foto meer om daar over te oordelen..
1.65 is groot voor een shet... wij hebben hier een welsh van 1.18 en daarbij is 1.65 te groot... een buitenrit voor heel af en toe kan nog geen kwaad maargoed zelfs dat is krap aan.

KanjerLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 20:08

Het is misschien geen mooie combinatie, maar je kan er heus nog wel op!
Ik zelf rij nog weleens op een shetje van 1.10 ong. Ben 1.60 maar gaat makkelijk,
daarnaast zijn shetlanders hartstikke sterk, al zou het een miniatuurpaardje zijn, dan zeg ik 'NO WAY' daar moet je niet op gaan rijden, maar op zo'n shetje kan makkelijk hoor!
Natuurlijk moet je niet opp de shetjes 'vast' gaan rijden, hou het op max. 2 keer per week!
En per keer dat je gaat rijden niet langer dan een half uur;) Zo houd je het fijnst voor een shetje!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 20:12

Shetjes zijn altijd de sjaak, het is altijd 'geen mooie combi, maar ach, kunnen ze wel hebben'.
Ik vind 45 echt te zwaar voor een shetlander & daarbij vind ik 1.60/65 ook echt te groot. Ik ben 1.65 en op een pony van 1.25 ga ik al niet eens meer zitten (en ik weeg 50/550)... Voor een smallere pony van 1.50 vind ik me al te groot.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 20:15

Frappant dat de mensen die zeggen dat het nog kan, zelf ook op shetten rijden en het daarom dus wel vinden kunnen.......

Ik vind het echt niet meer kunnen. Vergeet niet dat je niet alleen met gewicht te maken hebt, maar ook met lengte. En jij bent echt te lang om op zo'n kleine pony te rijden, hélemaal voor die van slechts 1m. stokmaat, maar ook voor de andere. Je benen zullen gigantisch uitsteken en met je lange bovenlichaam zal je de pony alleen maar uit balans en evenwicht brengen.

Het is ook leuk om andere dingen te doen dan enkel rijden....... je kan zó veel met zulke pony's behalve rijden. Ik ben 24, 1.72m. lang en weeg ook maar 50 kg. Heb 3 eigen pony's, 2 shetten van 1m. en een Welsh A van 1.20m. Geen haar op m'n hoofd die er aan denkt om daar op te stappen hoor.
Als je graag wil rijden, zoek dan een groot paard/grote pony waar je echt op kan rijden. Ze hebben namelijk wel degelijk last van te grote/te lange ruiters.

En ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom er hier wordt gesuggereerd dat 'een stapritje af en toe' nog wel zou kunnen, maar 'echt rijden' niet. Je zit je pony zowiezo in de weg, of je nou aan het stappen, draven of galloperen bent. Dat slaat natuurlijk helemaal nergens op, dat een stapritje nog wel zou kunnen.......

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 20:18

KanjerLove schreef:
Natuurlijk moet je niet opp de shetjes 'vast' gaan rijden, hou het op max. 2 keer per week!
En per keer dat je gaat rijden niet langer dan een half uur;) Zo houd je het fijnst voor een shetje!

:=
Als het werkelijk geen kwaad kan dat ze erop zit, dan zou ze dit soort maatregelen ook niet hoeven nemen...
Waarom nou altijd tegen wil en dank op een shet willen rijden terwijl het eigenlijk niet past?!

Ik heb dit jaar een uitzondering gemaakt voor een oud-verzorgster van onze welsh van 1.18 hoog .
Ze is er met haar 1.65 uitgegroeit... maar mocht één keer smokkelen met een buitenritje... ook omdat ze de pony kent er haar zo goed als niet in de weg zit... maar verder mag ze er gewoonweg niet meer op... en ik zet ook geen anderen van 1.65 erop...

edit: Neem aan dat dat 'staprit kan nog wel' op mij gericht is JoyCiej007, ik heb er ook bij gezegd dat dat afhangt van het totaalplaatje... net ietsje te groot of veel te groot zijn maakt wel degelijk verschil. Daarom eerst een foto zien...
Wel moet ik zeggen dat het niet echt mijn ding is, om krap aan te passen en dan heel af en toe (1 a 2 keer in het jaar) te rijden. De situatie met die oud-verzorgster is dan ook met hoge uitzondering, daarbij hebben zowel ruiter en paard van het ritje genoten... ik zie daar persoonlijk geen kwaad in..
Laatst bijgewerkt door slagchoco_91 op 28-10-11 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Marloes_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 20:21

Ik zou er als ik jou was niet meer op rijden. Ga gewoon lekker poetsen, wandelen etc. Dat is voor de shetjes ook veel fijner :)

yasminlemmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 20:22

Bedankt voor de tips. En als ik er van de huidige verzorgers er toch op zou mogen rijden, zou het niet heel lang zijn, ik heb namelijk ook best veel huiswerk, en wil ook veel aandacht aan andere dingen besteden bij die beestjes.

KanjerLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 20:24

Daarom, en er zijn nog veel meer dingen die je kan doen!:) Denk bijvoorbeeld aan vrijheidsdressuur, grondwerk, lange lijnen, lekker poetsen en wandelen! Zelf geef ik mijn eigen mening dat het nog zou kunnen, maar voor je shetje is het natuurlijk ook leuk om wat anders te doen!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 20:26

Wij hebben een tijdje een grote shet gehad om voor te zorgen en ik ben daar geregeld mee op buitenrit gegaan om hem in vorm te houden. Het was idd geen gezicht en rijden is ook niet helemaal mijn ding (kleine stapjes) Maar ojee wat hebben we genoten!! zowel hij als ik.(ik was toen een x aantal kilo's lichter dan nu.. goeie oude tijd :D )Ik heb hem later toen ie weer thuis stond ,eens bezocht en gelijk gejat :j omdat ie niet verzorgd werdt! shetjes zijn vreselijk sterke paardjes ... dan heb ik het wel over het oudere type he (ben ik ook)
denken jullie nu echt dat als zo'n paardje gebruikt wordt om een lading te vervoeren dat ze stoppen met opladen als ze de 25 kilo halen?? kom op .. nee goed gebouwde shetten kunnen veel meer aan dan de meeste mensen denken. Dat is uiteraard in hun voordeel want zo komen ze ook vaak onder het werk uit waarvoor ze bedoeld zijn *Daarn doen ze veelal dienst als grasmaaier, restjesopeters en gezeldschappaardjes. Voor er mensen zijn die denken.. hou je b&& ik heb het hier wel over mensen die kunnen rijden en een paardje aanvoelen/kunnen lezen, geen zoutzakken.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 20:27

yasminlemmen schreef:
Bedankt voor de tips. En als ik er van de huidige verzorgers er toch op zou mogen rijden, zou het niet heel lang zijn, ik heb namelijk ook best veel huiswerk, en wil ook veel aandacht aan andere dingen besteden bij die beestjes.

lang rijden of niet lang rijden....... je bent te groot! En dat is niet goed voor de pony!
Waarom, echt waarom, zou je uberhaupt op een shet willen stappen?!

En inderdaad, shetten zijn helaas altijd de sigaar. 'ach het is maar een shetje'...........

@ Pipo; als ik een persoon van 100+ kg. op mijn pony zet, zal-ie echt niet doorzakken, zal-ie ook gewoon braaf z'n werk doen. Maar de vraag is of dat góed is voor een pony! en wat ze kúnnen, wil niet zeggen dat dat ook goed voor ze is.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 20:33

Precies, daar ben ik het mee eens. Ze zijn dan wel klein, dapper en sterk, tonen niet wanneer ze iets niet kunnen, maar lopen vaak gewoon door. Dit zegt natuurlijk niet dat het goed voor ze is. Waarom zou je willen stappen op een pony waarvan je weet (dat heb je inmiddels wel gelezen in dit topic) dat het je pony moeite kost, uit balans brengt en het slecht voor hem is.

Vaak krijg je dan ook nog te horen "nou, hij kan nog gewoon bokken hoor, dus hij houdt me wel, als hij zelfs kan bokken!". Maar goh, waarom zou die pony bokken? Vast niet uit protest? Arme mini's..

yasminlemmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 20:34

@ JoyCiej007

ik zeg ook niet DAT ik erop ga rijden, misschien mag het niet eens. Ik vroeg alleen of het nog kon, zodat ik er een beetje rekening mee kan houden;)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 20:35

Maar als het wel zou mogen, zou je het dan doen?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 20:36

en vervolgens praat je je er onder uit door te zeggen; 'ach en áls het wel mag/kan, zal het toch niet zo lang zijn, want daar heb ik toch geen tijd voor'.

dus m.a.w. 'ik ben eigenlijk te groot maar ach, als het niet zo vaak en niet zo lang is kan het eigenlijk nog best, als ik maar lol heb en kan rijden'.
Tsja sorry, dat slaat natuurlijk nergens op.

@ Joscaaa: of ze draaien het om; 'kijk hij heeft z'n oren naar voren en hij bokt niet, dus vindtie het leuk en dús kan ik er nog op rijden en dús is het niet slecht voor de pony'.....
Een argumentatie welke kant noch wal slaat.

KanjerLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 20:36

Joscaa schreef:
Precies, daar ben ik het mee eens. Ze zijn dan wel klein, dapper en sterk, tonen niet wanneer ze iets niet kunnen, maar lopen vaak gewoon door.

Ben ik het niet helemaal mee eens, toevallig laten mijn shetjes wel weten wie erop kan en mag :')
Mijn zusje van 11 kan absoluut niet op Kanjer, maar mn broertje wel;)
Maar kan ook liggen aan de shet die je heb.

En wees eerlijk,
Eigen ponytje van 1 meter, daar rij ik dus echt niet op; maar om het bekkie te zien van mn 5 jarige broertje zodra hij op die pony zit kan niemand weerstaan, en de pony geniet ook gezellig mee!
Laatst bijgewerkt door KanjerLove op 28-10-11 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 20:38

Ik ben ook 1,65 en weeg hetzelfde. Ook heb ik een shetlander, maar ik zal er nooit op gaan zitten.
Zelfs de jonge newforest van 1,34 zal ik niet op gaan. Ik vind de lengte net zo belangrijk als het gewicht en ook vind ik 45 kg voor een shet aan de zware kant.

Er zijn veel leuke dingetjes te doen met de kleine pony's behalve rijden. Wij laten haar veel vrij springen en doen lange lijnen, morgen gaat ze voor de sulki, we wandelen veel en ze kan veel vrijheidsdressuur trucjes...

Hoop dat je de pony's niet laat staan omdat je er niet op kan.
Veel plezier met ze als je ze gaat verzorgen ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 20:41

Meeste paarden en pony's zijn overigens gewoon doordouwers, die laten zich niet zomaar kennen. En dat heeft eigenlijk een hele 'simpele' reden; zwakte laten in het wild is natuurlijk uit den boze.

Mijn shetmerrie welke ik al 10 jaar mee samen werk en zéer goed getraind heb, en die ik door en door ken, heeft zich vorig jaar letterlijk bijna dood gelopen voor me. (aangespannen wel te verstaan). Die was hevig spierbevangen en flink uitgedroogd, maar heeft absoluut écht helemaal NIETS laten merken, ik was zoals altijd alleen maar bezig om haar eindelijk eens rustig te kunnen laten stappen.

Pas toen ze het echt niet meer hield, liet ze merken dat er wat aan de hand was. En toen was het dus al bijna te laat. Pony is meer dood dan levend met spoed naar de kliniek afgevoerd.
Die gaat voor je, en die blijft gaan, zelfs al ken je haar nog zo goed dat je wéet (en dat ook doet) dat je haar af en toe gewoon even wat gas terug moet laten nemen, omdat ze zich zelf anders ondersteboven loopt. Maar dat het zó extreem was, heb ik nooit kunnen denken.
Die zal gerust wegsjouwen met een 100 + kg. persoon; werken werken werken, tot je er letterlijk bij neer valt, en het dan nóg niet laten merken.

yasminlemmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 20:41

@ _AAASCHAAA_

natuurlijk laat ik die pony's niet staan, er zijn zat leuke dingen om te doen!

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 20:42

yasminlemmen schreef:
@ _AAASCHAAA_

natuurlijk laat ik die pony's niet staan, er zijn zat leuke dingen om te doen!

Leuk, ze zijn het zeker waard... Zoveel leuke dingen met ze toen....

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 20:45

Nee dat kan niet!

yasminlemmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 20:50

bedankt voor jullie tips iedereen!