gewetensvraagje aan de fokkers onder ons

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jolandje

gewetensvraagje aan de fokkers onder ons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 17:25

om mee te beginnen, ik ben zelf een paar jaar geleden begonnen met fokken op heel kleine schaal van minipaardjes, tot nu toe heb ik 2 prachtige en kerngezonde veulens gefokt, maar stel dat je veulen een ernstige afwijking heeft, of een dwerg is? wat zouden jullie doen? ikzelf zou afhankelijk van de ernst van de afwijking het diertje laten lopen bij mijn paardjes , óf verkopen aan iemand die op de hoogte gesteld word van de ( mogelijke) problemen en daarmee accoord gaat, óf als de afwijking ernstig is, laten inslapen. graag jullie visie op deze vraag ;)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:31

Tja we hebben dit nog nooit gehad, wel 2 volwassen dieren met opgelopen handicapje verkocht. Aan mensen die nadrukkelijk niets voor de fok zochten, voor lage prijzen en idd met volledig verhaal erbij.

Veulens: hangt er vanaf wat het probleem is, maar ik ben tegenwoordig toch al vrij hard, als ze wat mankeren mag de VA ze in alle rust komen laten inslapen. Een paardenleven duurt lang.

Dennis

Re: gewetensvraagje aan de fokkers onder ons

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 18:40

Ik heb een merrie die later wat opgelopen heeft, die gaat hier dood. Ze is nu 17 en hoop nog vele jaren van haar te mogen genieten. Het heeft bijna 3 jaar geduurt voordat ze echt 'thuis' was hier, dus alleen daardoor al mag ze blijven.

2 jaar terug is er hier een flink krom veulen geboren. Heeft goed klem gelegen tijdens de geboorte, geboorte heeft ook (zeker voor mijn gevoel) te lang geduurt. Eerste weken wist ik niet wat ik met het veulen moest was lief, maar krom en soms wat apart in reactie. In overleg met de VA er toch voor gaan, maar wel gezegt dat als het niet beter werd ik het nog niet wist. Haar voor-knieen sloegen tegen elkaar met lopen. Door een nare ervaring met het veulen er voor wou ik haar liever niet meteen in laten slapen zolang het veulen verder blij was, die merrie kon zo extreem reageren op veulens (ook op die van andere merries), na dit veulen is dat beter geworden.
Ze is de eerste 6 maanden 1 á 2x per week bekapt (bij geveild, gingen natuurlijk geen hele randen af). Ze werd al beter, sterker en rechter. Ook haar aparte reageren werd beter, gewoon een boevig veulen was het na een paar maanden.
Als jaarling heeft ze het zelfs super gedaan op de keuring. Toen is ze verkocht.
Had ze zo slecht gebleven was ze hier gebleven of had ik haar in laten slapen, afhankelijk hoe veel beter ze geworden was dan bij haar geboorte.

Sappos

Re: gewetensvraagje aan de fokkers onder ons

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 20:56

Kwaliteit van leven staat bij mij voorop. Heeft het dier een afwijking waar hij prima grasmaaier mee kan spelen met kleine aanpassingen dan krijgt ie een kans. Is het zo slecht gesteld met het dier dan laat ik hem inslapen, ik weet ook niet hoeveel ik aan een veulen zou willen prutsen, als het al zo slecht zit dan is het gewoon een foutje van de natuur en moet je heel hard zijn en voor het dier kiezen. De keuze is moeilijk zeker als je het nooit nog mee hebt gemaakt. Ik heb een veulen geboren zien worden die zo'n enorme handicap had, die had nooit zonder hulp kunnen staan, er was niets om wat van te maken, die is gelijk ingeslapen. Heel heel zwaar maar het beste voor het dier.