shet zadelmak?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pashon

shet zadelmak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 10:32

Hoi allemaal,

bij de geboorte van onze dochters hebben we shetjes gekocht voor ze, helaas bleken deze te klein om "echt" op te rijden dus die zijn verkocht en nu hebben we een grotere weer gekocht. Maar nu, meneer was groen toen hij bij ons kwam inmiddels kent hij alles en doet hij alles perfect het is echt de grootste weldoener aller tijden. Het probleem is dat hij eraan toe is dat er een ruitertje op zijn rug komt, helaas zijn hier in de buurt geen kleine meisjes die "goed" kunnen rijden en eerlijk gezegt wil ik ook niet dat andermans kind onze shet echt door gaat rijden niet omdat ik het een ander niet gun absoluut niet maar meer met het oog op eventuele gevolgen. Dus nu mijn vraag hoe krijg ik hem goed mak zonder dat ik andermans kind als brokkenpiloot ga gebruiken?
Zie met regelmaat topics voorbij komen met bereden shetjes, hoe hebben jullie dat gedaan?

Even ter verduidelijking, onze oudste zit wel dagelijks even op de shet en stapt zo ook wel een paar rondjes maar houd haar nog continu vast om ongelukken te voorkomen.

Keet

Re: shet zadelmak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 10:38

Mijn ene merrie is zadelmak gemaakt door het zusje van mijn vriendin. Die woog bijna niets en reed met haar eigen shet geloof L1 of L2.
Daarna is er een tijd niets meegedaan en toen is ze mee gaan lopen in de ponylessen. Daar hebben de meest gevorderde ruitertjes erop gereden (ze heeft trouwens nooit een pas verkeerd gezet)
Nu rijden er nog steeds jonge meiden op bij mij op stal :) die niets eng vinden en alles durven :D
Voor ik een eigen kind heb gefokt die erop kan rijden ben ik 10 jaar verder :+

Mijn andere merrie wordt momenteel zadelmak gemaakt door een meisje bij mij op stal, ontzettend veel lef en een fantastisch balans.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 10:41

haha evelli je eigen kind gefokt? is wel het mooiste fokproduct wat je kan krijgen hoor ;)

Wij wonen pas sinds een paar maand hier in Duitsland en kennen dus nog weinig, heb wel al rondgevraagd naar meisjes die erop kunnen en al redelijk kunnen sturen maar niks noppes nada.
Vind het ook erg lastig daar ik niet wil dat iemand anders zijn kind van onze shet afvalt.
Beste dier heeft nooit een pas verkeerd gezet, maar het blijft een dier natuurlijk

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 10:44

Klopt, blijft een dier, maar dat heb je mij alle merken en maten natuurlijk.

Ik vind het ook niet leuk als er eentje afkukelt, maar dat is tot nu toe hier alleen maar gebeurd omdat ze zelf stomme dingen deden :D en dan was het niet uit gemenigheid, dus niet door bokken ofzo, maar omdat ze te scherp de bocht om gingen of te hard :+
Maar vaak vinden die lefkikkers het helemaal leuk om op "nieuwe" ponys te rijden. Bij mij op stal is het het geval dat het "prive" ponys zijn en dat dat helemaal stoer is. Vallen vinden ze dan ook alleen maar grappig :)

Ja, dat van dat fokproduct begrijp ik, maar daar moet je wel met zijn tweeen voor zijn ;)

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 10:50

Nee dat klopt. Wat ik zeg hij doet alles heel makkelijk, heeft met de eerste keer het zadel op geen bok gegeven hij vind het allemaal wel best als hij nadien zijn eten maar krijgt. Het nadeel is dat de kindjes niet te groot/ zwaar "mogen" zijn en dan zit je al gauw in een leeftijd wat net begint met rijden en vraag me af of het wel zo verstandig is om die op een nog te beleren shet te zetten is.
Zal in ieder geval de manege hier eens vragen, wij hebben de paarden aan huis en de manege is vanaf hier al gauw 20 min rijden (met trailer erachter).

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 10:54

Ik weet natuurlijk niet hoe groot de ponys is en of hij ook wat anders doet als training.
Maar die van mij werd op moment van "inrijden" fanatiek voor de wagen getraind, aan de lange teugel en aan de longe. Durfde daar voor het echt zadelmakmaken en inrijden dus wel een ietsjes et zwaar/groot meisje op te zetten om de knopjes erop te zetten. als ze een goede balans hebben en netjes rijden, heb ik geen bezwaar tegen een paar kilo meer.

Je zou eens kunnen kijken of er iemand in de buurt ponylesjes geeft, misschien kan de pony daar een maandje meedraaien :)

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 11:04

hij is 95 cm maar slank gebouwd, kan opzich wel wat hebben. Hij loopt dagelijks aan de longeerlijn, de ene keer met zadel de andere keer met pessoa en ook wel eens enkel aan het hoofdstel. Hij loopt niet voor de kar, willen we in de toekomst wel gaan doen maar willen hem niet in een keer allerlei nieuwe dingen leren.

Dank je voor je advies, weet dat er wel iemand op het dorp lesgeeft zal even vragen of ze puur op eigen paarden/ pony's doet of ook eigen paarden/ pony's inzet.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 11:08

Gelijk aan mijn merries dus. Die kunnen als ze al in training zijn best voor een paar keer iets meer hebben om de knopjes geinstalleerd te krijgen hoor ;) ze zakken niet direct door de pootjes van een paar keer zwaarder tillen :)

Misschien weet die mevrouw ook wel een pittig ding die misschien iets zwaarder als het ideale plaatje, maar goed, ze moeten het toch leren.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 17:00

zal wel eens bij der navragen of ze misschien wat weet. inderdaad kan hij best wat hebben en het is ook niet zovaak gezien het enkel gaat om het aanrijden.
Dank je wel voor je advies en ervaring!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 07:24

Mijn ervaring is dat je beter een ruitertje met ervaring kunt nemen om de pony door te laten rijden. Mijn shetten kende de stemhulpen perfect en ze liepen al tijden aan de lange lijnen, dus ze waren met heel weinig druk te sturen. Ik ben toen zelf gaan hangen (niet met mijn hele gewicht uiteraard) en heb eens een been erover heen geslapen (zonder te gaan zitten). Daarna had ik een ruitertje erop gezet, haar vader liep erlangs en ik liep langs de pony. Als dat goed gaat dan kun je steeds meer afstand nemen van de longeerlijn. Uiteindelijk laat je de ruiter de beenhulpen geven en geef jij je stemhulp en binnen notime snappen ze de bedoeling, de slimme rakkers.

Overigens heb ik er nooit mensen opgelaten die echt te groot/zwaar waren. Met goed zoeken heb ik altijd kleine ruiters kunnen vinden, al duurt het wel even.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 09:21

wij hebben een shet gekocht die ook nog groen was.
we hebben haar begeven moment een zadel opgelegt en gelongeert om te zien wat ze deed en ze reageerde er niet op.
toen heb ik mijn zoontje van 5 jaar erop gezet ( hielt hem vast en iemand anders de pony) en liet hem zacht been geven en en sturen en zo wordt ze ingereden.
we hebben 1 x iemand die iets te groot voor haar was maar niet te zwaar haar laten draven en galoperen zodat we haar reactie wisten.
me zoontje heeft er begin deze week voor het eerst op gedraafd eerst aan de lijn toen los.
ben nu opzoek naar een ruitertje die haar verder gaat berijden omdat mijn zoontje nog maar weinig rijervaring heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 22:58

Ik heb een bijrijdster die onder mijn begeleiding mijn shetlander heeft ingereden. Andere shet heb ik ingereden omdat ik destijds nóg kleiner was ;) En toen was het net op het randje.

Maar als je écht wil inrijden (en dus niet gewoon ruitermak maken van 9 van de 10 shets zijn) zou je een ruitertje moeten hebben dat écht wil rijden, écht wil leren, en deze onder jouw begeleiding de pony in laten rijden.