binnenkort gaan wij onze mini-shetlander voor de sulky spannen. Jammer genoeg hebben wij niet zoveel zandwegen en is het voornamelijk op de baan te doen. Ook is mijn shetje gevoelig voor hoefbevangenheid en heb ik gelezen dat dit ook in de hand gewerkt kan worden voor teveel over de asfalt te lopen. Ook nemen we hem regelmatig mee met mijn haflinger op wandeling aan de hand.
Gemiddeld komt hij dus zo'n 3 a 4 keer per week buiten op de baan.
Wat raden jullie aan en waarom? Hoefschoenen ( en welke soort eventueel ) , ijzertjes of gewoon blootsvoets (al heb ik voor de laatste 2 wat schrik voor hoefbevangenheid in de hand te werken) Mijn keuze gaat momenteel uit naar hoefschoenen maar had toch graag jullie mening.
Eerst op blote voeten aankijken en advies vragen aan je smid. Die ziet de voeten van jou pony regelmatig en kan het best advies geven.
Ik heb pony's die probleemloos een aantal keer per week op blote voeten de weg op gaan. Andere krijgen wel bescherming (afhankelijk van hoe veel ik op dat moment rij ijzers of hoefschoenen).
ik heb een pony die in het verleden zwaar bevangen is geweest, die loopt ong. 4 keer per week voor de wagen het meest over de weg en heeft nergens last van. Me andere pony die ook ong. 3/4 keer per over de weg heeft hoefschoenen (alleen voor) omdat hij erg gevoelig loopt, heb de Easyboots Epic en bevallen tot nu toe nog erg goed
Ik zou eerst op blote voeten doen,daarna kan je evt. kijken naar hoefschoenen. Ik vind ijzers persoonlijk niet zo goed,ik zou het eerst met hoefschoenen proberen.
Ik rijd een paar keer in de week met me sulky maar mijn shet sleept met haar achtervoeten en die slijten dan te snel dus ze heeft alleen achter ijzertjes
Wij zijn op aanraden van onze dierenarts en hoefsmid toch voor ijzertjes gegaan.. Onze pony loopt al heel zijn leven zonder ijzers en nu ook al 2 jaar op regelmatige basis over de verharde weg en blijft even gevoelig vanvoor.. Ook omdat we enkele keren per week zouden willen gaan wandelen met de sulky leek ons dit de beste oplossing.. Pony loopt alleszins al veel beter nu