hoi, Ik ben vanplan om een a pony te kopen een kleine arabier x shetlander, maar toen ik ging kijken had ze veel witte schiolfers in haar manen?! Ze is wel nog nooit gewassen geweest omdat ze zo jong is!
onze shet had dat ook maar zij heeft ook manenexceem.. Roos is niet erg bij paarden het gaat vanzelf weg als je goed borsteld en haar verder goed verzorgt. Je zou haar ook kunnen wassen met antiroosschampoo maar dan moet het mooi weer zijn en je moet het er goed uitspoelen anders krijgen ze jeuk. Ook is wassen niet goed voor vetten in de vacht die er voor zorgen dat het een beetje waterdicht is.
Onze shet had toen we dr kochten een soort van schimmel in haar manen.. Maar als het gewoon kleine witte schilvers zijn dan is het gewoon roos denkik maar dat kan ik alleen zeggen als ik het heb gezien. Maar roos is niet erg dat gaat wel weer over. Onze shet is was na een maand ookal weer helemaal schimmel/roos vrij. Gewoon goed borstelen en als dat niet helpt een keer wassen evt met betadine..
Lisadliam
Geplaatst: 08-08-11 17:21
set_elkol schreef:
net zeg je dat het sowieso roos is en nu vraag je of het sowieso roos is..
Het kan ook een teveel aan eiwit zijn. Dat had de pony waar mijn pony's bij staan. Mijn pony begon het toen ook te krijgen. Toen hebben we best wel duur hooi gekocht waar geen eiwitten in zitten en nu hebben ze er geen last meer van. In kuilvoer bijvoorbeeld zitten heel veel eiwitten.
wassen met betadine. dan ist zo weg als je zeker weet dat het roos is en geen manenexceem.
hannah41
Geplaatst: 11-09-11 21:26
mijn verzorgshet heeft het ook. nieks ergs aan heeft er geen last van. als je goed borstelt kun je het wel weg borstelen. (het komt meestal wel weer terug) je kunt het weg wassen maar het is niet echt nodig. je kunt het beter gewoon laten zitten het, en alleen wat je ziet weg poetsen. als je er aan gaat zitten borstelen komt er meestal nog meer los en gaat dat door het haar zitten. dat ziet er niet mooi uit. een pony heeft er zelf geen last van het juek niet of zo.
PiiX_
Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-11 18:48
lisaaahtjuuh schreef:
PiiX_ schreef:
haha ja sorry ik ben nen belg eah!! ok bedankt verder!
haha maakt niet uit hoor ! Maar gaan jullie de pony kopen? ben ik nu wel benieuwd naar!
Ja we hebben ze gekocht ze komt volgende week woensdag thuis!! groetjes
Olleke2
Geplaatst: 17-09-11 15:00
Bij het kruidvat verkopen ze antiwortelklit. Gebruikt ik in de zomer voor de paarden, 2x per week op manen en staartwortel. Vooral als het lang droog weer is en de zon veel schijnt.
PiiX_
Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-11 22:05
Olleke2 schreef:
Bij het kruidvat verkopen ze antiwortelklit. Gebruikt ik in de zomer voor de paarden, 2x per week op manen en staartwortel. Vooral als het lang droog weer is en de zon veel schijnt.
ok bedankt!
xSietske
Geplaatst: 27-10-11 10:44
Mijn shet heeft ook roos, maar in de zomer gaat dat vanzelf weer weg