de juiste volgorde

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

smokey73

de juiste volgorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 10:59

Hallo allemaal

Mijn eerste vraag op Bokt

Heb de zoekfunctie al veelvuldig gebruikt, maar heb toch jullie advies nodig.

We zijn op zoek naar een shetlander van ongeveer 1.00-1.10, beleerd onder het zadel voor onze dochter.
Nu willen we natuurlijk daar ook een vriendje of vriendinnetje bij kopen, voor pret voor 2.

Deze mag jong en of kleiner zijn en hoeft niet beleerd, ik ga daar lekker mee aan het werk.

Mijn vraag > wat is nu de juiste volgorde, eerst de beleerde en dan op zoek naar de andere en dan introduceren? moet ik rekening houden met geslacht? ( ik snap dat ik geen merrie en hengst bij elkaar kan zetten)

of kan ik ook een veulen bij de oudere pony zetten?

alle advies is welkom

groet Smokey

bakkabouter

Re: de juiste volgorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 11:20

Ik zou eerst de beleerde pony zoeken, en daarna een leukerd voor erbij. Waarom? Als pony 2 op de weide komt, het klikt niet, en het gaat in geen 100 jaar klikken, dan is het voor jezelf gewoon heel moeilijk om een pony die er al een paar weken is nog weg te doen. Ik ga er hier even van uit dat een geschikte pony voor je dochter prioriteit is, en dat je zelf openstaat voor verschillende types dieren.
Sowieso zou ik wel proberen om ze zo snel mogelijk met 2 te laten staan. Paard gaat niet dood van een paar dagen in zn eentje door te brengen, maar ideaal is het natuurlijk niet.

Qua geslacht: ruin en hengst is soms ook moeilijk, hoewel een oudere ruin, en een hengstveulen (dat je dan later kan laten castreren) meestal wel goed gaat.
Merrie en hengstveulen kan in principe, maar je zou de eerste niet zijn met een veulen dat veel vroeger vruchtbaar is dan de boekjes vertellen.
2 dominante pismerries (of gewoon 2 heel dominante paarden, ongeacht geslacht) wil ook wel eens vuurwerk geven, maar aangezien je op zoek gaat naar een kinderpony, lijkt het me niet dat je met zo eentje thuis gaat komen.
Veulen bij ouder paard geeft (in mijn ervaring) geen problemen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 12:06

Ik ga helemaal mee met bovenstaande reactie; ik zou eerst op zoek gaan naar de kinderpony. Want....... die zijn soms nog niet zo makkelijk te vinden! Tuurlijk kan je ondertussen ook alvast voor jezelf wat op zoek gaan, maar ik zou er éerst voor zorgen dat die kinderpony er goed en wel staat, en dan pas echt het vriendje er bij zoeken/aanschaffen.

Ik neem aan dat je als vriendje ook geen hengst zou kiezen, aangezien je dochtertje met de andere pony dus bezig gaat, en dat kan nog wel eens lastig worden als daar een hengstje bij in staat. Hengsten en (jonge) kinderen vind ik echt absoluut géén combinatie, ook niet in de wei en/of omgang. 2 ruintjes gaat meestal heel makkelijk, een ruin en een merrie vaak ook wel, en inderdaad 2 merrie's ligt er vaak maar net aan of je echt 2 dominante merrie's hebt of bijv. 1 dominante en 1 onderdanige, dan zijn er vaak ook niet veel confrontatie's.

Ik heb een shetruin (nu 6, maar pas met 4 gecastreerd, wel een hele makkelijke hengst geweest) en een zéér dominante shetmerrie (moeder van de ruin) samen staan met een vrij onderdanige Welsh A merrie, en dat gaat over het algemeen prima. De 2 shetten willen nog wel eens samenspannen tegen haar, maar meestal blijft het bij af en toe een keertje 'pesten' of 'flauw doen'.

smokey73

Re: de juiste volgorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 14:09

Fijn zo snel reacties.

Ik heb inderdaad al ondervonden dat een echte kinderpony nog niet zo makkelijk te vinden is.
Daarnaast moet ie ook nog verkeersmak zijn, omdat ik vanuit huis met zandbakje en schuilstal, een klein stukje moet fietsen of lopen, om bij de weide te komen (waar geen schuilstal op mag)

Natuurlijk hoeft ie niet op batterijen te zijn bwv spreken, ik ben er altijd bij!!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 22:02

Kinderpony's zijn hun gewicht in goud waard, zeggen ze altijd. En wat mij betreft is dat ook zo. De zoektocht naar een échte, echte kinderpony is meestal nog een stuk moeilijker. Er worden er zoveel als 'kinderpony' aangeboden, maar dan kom je kijken en evt. proefrijden en dan blijkt het niets te zijn :n

Ken iemand die voor een 10 jarig meisje toen een Welsh a/b-tje zocht, liefst schimmeltje. Kind kon nog best pittig rijden ook nog. Nou wat die allemaal wel niet als 'kinderpony's' op proef hebben gehad..... Beest begon meteen een ware rodeo en zelfs een oudere meid van 16 werd gewoon gelanceerd. :=
En nog wel een paar van die 'zo gek als een deur' pony's, en dat wordt dan verkocht als kinderpony _-:( Snap dat soort verkopers dan niet hé, je verkoopt iets omdat je het kwijt wil, je kan er donder op zeggen dat zo'n beest meteen weer terug wordt gestuurd.

smokey73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 18:39

Ja over verantwoordelijk bezig zijn gesproken !!.
Ik heb ook wel getwijfeld om een grotere te kopen, waar ik zelf ook op kon, zodat ik ook zou kunnen ingrijpen als het nodig is, maar ik ben 173m en 70 kilo, dus dat wordt dan een maatje minimaal E en daar is ze dan echt weer veel te klein voor, om echt goed te leren rijden (lees been op zadel en geen mogelijkheid tot contact).

Ik blijf zoeken, moet toch een keer lukken zou je denken hihi

Bedankt voor het meedenken. : *D