..wat vragen voor een OPFOK plekje?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Roos13

..wat vragen voor een OPFOK plekje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 15:47

Wat vragen voor een opfokplekje??

Ik heb een hengst veulen dat ik iig deze winter en voorjaar aan wil houden om te kijken hoe hij uitgroeit.
Nou ben ik aan het kijken of er interesse is in stalling van een opfokmaatje.
Dus iemand die ook een hengt veulen heeft en hem bij ons wil stallen.

Maar ja wat vraag je daar voor?
Wat zouden jullie max aan zoiets uit willen geven??
Dus wat zou je per maand aan zoiets uit willen geven?

We kunnen bieden:
* paardenbox van 3x3 op stro of zaagsel met z'n 2-en + overdag een paar uurtjes in de bak
of
* buitencontainer van 3x 2,5 op stro of zaagsel met z'n 2-en + uitloop en/of paar uur in de bak
Daarbij goed hooi of kuilgras.
Na de winter gaan ze met z'n 2-en het land op.
Samen op wei, evt op een grote wei tussen de koeien.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:28

Opfok is imo niet 2 pony's in een hokje bij elkaar stoppen en een paar uurtjes per dag op de paddock gooien.........
Daarnaast denk ik dat je idd qua prijs idd niet te hoog moet gaan zitten; denk dat mensen er maar weinig voor over hebben. Volgens mij is er hier al wel eerder eens een topic over geweest, dat er wel veel vraag was naar opfok (in kudde's) voor shetten, maar of het ook rendabel is voor de aanbieder van de opfok waren volgens mij wat twijfels....

Roos13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 17:24

JoyCiej007 schreef:
Opfok is imo niet 2 pony's in een hokje bij elkaar stoppen en een paar uurtjes per dag op de paddock gooien.........
....

Zucht.... wie zegt dat dat zo gebeurt. Het is gewoon globaal benoemt.
Deze veulens krijgen meer aandacht dan als mensen ze in een weiland bij elkaar stoppen en niet meer naar omkijken, en een paar keer er uit plukken voor de nodige "onderhoud". Is dat dan ideale opfok??

Waarom moet er gelijk weer zulke opmerkingen komen.
Ik stel een vraag, en er word gelijk weer negatief gedacht, zonder te weten waar of hoe ze komen te staan.
En het of het rendabel is of niet , daar gaat het toch niet om, dat is mijn eigen zorg. Shetlanders kosten nou eenmaal geld en als je er eentje van je eigen fok aan wilt houden om te kijken hoe hij uitgroeit, dat is toch aan je eigen hoe duur je het maakt.
En de ene heeft daar meer voor over dan de ander.
Ik wil hem gewoon in het zicht houden, en niet een "afgekloven" wilde pony terug krijgen na een jaar. Daarom wil ik hem het liefst thuis houden. En met een maatje is dat toch veel leuker en gezelliger.

Ik vraag ook niet of er veel vraag naar is, maar wat iemand er aan uit zou willen geven.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:34

Roos13 schreef:
JoyCiej007 schreef:
....

Zucht.... wie zegt dat dat zo gebeurt. Het is gewoon globaal benoemt.
Deze veulens krijgen meer aandacht dan als mensen ze in een weiland bij elkaar stoppen en niet meer naar omkijken, en een paar keer er uit plukken voor de nodige "onderhoud". Is dat dan ideale opfok??

Waarom moet er gelijk weer zulke opmerkingen komen.
Ik stel een vraag, en er word gelijk weer negatief gedacht, zonder te weten waar of hoe ze komen te staan.

Jij zegt dat het zo gebeurd. Daarbij, iedereen zijn mening. Ik vind jouw manier ook niet passen in mijn beeld van opfok, maar dan is dat toch geen negatieve reactie? Bokt is een discussieforum en er mag dus gereageerd worden, spring niet meteen zo in de brem.

Ik denk dat je voor jouw idee als eerste moet kijken naar de kosten die jij dadelijk gaat maken aan stro, hooi ect. en daarna pas naar de prijs kan kijken

Dobel

Re: ..wat vragen voor een OPFOK plekje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:39

Nou sorry maar ik zou ook niet willen net als de TS dat ik mn veulen rond de winter met wat medeveulens ergens een weide in trap en m als die 3 is de wei uit moet trekken en een schuwe bange wilde knol hebben maar wat je moet vragen? hmm mensen hebben vaak niet zoveel voor shetten over, zeker niet voor hengsten ik denk dat je gwoon hoefsmid kosten ect ect zelf moet laten betalen en dan nog kleine vergoeding voor hooi en brok..

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:57

Tja echt een opfok is het dan niet. Ik zou dan gewoon kijken we je kwijt bent aan ondergrond ruwvoer. Daaraan maak je je prijs en haal je eventueel je winst er uit(maar als je daar niet op uit bent kan je dat uiteraard wel laten)

Wel vind ik dat shetlanders net als grote paarden moeten leren paard zijn en de eerste regels van elkaar moeten leren. Controle is uiteraard belangrijk eventueel bijvoeren mocht het nodig zijn. Daarnaast vind ik dat het tutten zeker bij hengsten weggelaten moet worden.

tja wat zou ik der max voor willen geven op mijn oude stal betaald ik 100 euro per shetlanderstal (volwassen shet heb ik het dan over)

voor een veulen die toch op het land gaat geen(Nouja weinig) ruimte in beslag neemt zal ik max 30 willen uitgeven denk ik wel.

Roos13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 18:07

ik bedoel het ook niet zo, maar mensen antwoorden tegenwoordig op bokt niet meer een vraag, maar gaan gelijk negatief in op de andere dingen. Sorry als ik zo bot over kwam. En natuurlijk mag iedereen zijn eigen mening hebben.

De meningen over opfok zijn verdeelt. Dat weet ik.
De ene wil het zo, en de andere zo. En wat goed voor een veulen is is ook verdeelt.
De meeste mensen houden hun veulen gewoon zo als ik het hier boven beschrijf.
Thuis (of op lokatie) tussen de andere. En staan ook gewoon in een box en worden overdat los gegooit.
En daar hoor je niemand over.
En als ik over opfok schrijf is het ineens anders en niet goed.
Dan zou ik eigenlijk een maatje voor mijn hengst veulen moeten zoeken en het geen opfok moeten noemen.

Maar nogmaals dat was niet mijn vraag.
En ook niet de vraag wat het kost, dat weet ik wel.
Het gaat mij er om of er iemand interesse heeft voor zijn veulen ALS MAATJE en wat die er voor over heeft.
Dus wat jullie er voor over zouden hebben.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:11

het gaat dus om een shet maatje als ik het goed begrijp?
want het verschilt namelijk nog al

dan zou ik zeggen 50,- max
Laatst bijgewerkt door jiperdepip op 24-07-11 18:51, in het totaal 2 keer bewerkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:11

>;) := jij plaatst hier toch jou idee, en vraagt wat anderen daarvan vinden, en of ze nog ideeen hebben qua prijs e.d.?
Antwoord ik daar netjes (en respectvol!) op, wordt ik meteen afgekat.
Jij hebt het toch over 2 pony's op stal en een paar uurtjes op de bak?

Vervolgens wordt er weer geroepen 'hoe aanvallend de reacties op bokt wel weer niet zijn'. Meid je vraagt wat en je krijgt eerlijk antwoord, imo ben jij degene die hier bot reageert.
Als je niet openstaat voor de mening van anderen, waarom open je dan uberhaupt zo'n topic? :?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:16

Persoonlijk zou ik best interesse hebben in zoiets, het is dat ik mijn hengstveulen van dit jaar net niet goed genoeg vind maar anders zou ik voor een soortgelijke constructie max 35 euro per maand overhebben

Roos13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 18:24

JoyCiej007 schreef:
>;) := jij plaatst hier toch jou idee, en vraagt wat anderen daarvan vinden, en of ze nog ideeen hebben qua prijs e.d.?
Antwoord ik daar netjes (en respectvol!) op, wordt ik meteen afgekat.
Jij hebt het toch over 2 pony's op stal en een paar uurtjes op de bak?

Vervolgens wordt er weer geroepen 'hoe aanvallend de reacties op bokt wel weer niet zijn'. Meid je vraagt wat en je krijgt eerlijk antwoord, imo ben jij degene die hier bot reageert.
Als je niet openstaat voor de mening van anderen, waarom open je dan uberhaupt zo'n topic? :?

Ik stel en vraag: wat hebben jullie over voor opfok.
Jij antwoord: Opfok is imo niet 2 pony's in een hokje bij elkaar stoppen en een paar uurtjes per dag op de paddock gooien.........

En ik vind dat antwoord een beetje raar en bot overkomen als je verder niets van de situatie weet hier op stal.(respectvol??)
Daarom reageerde ik zo.

Ik vraag: wat hebben jullie over voor opfok
Jij antwoord: Volgens mij is er hier al wel eerder eens een topic over geweest, dat er wel veel vraag was naar opfok (in kudde's) voor shetten, maar of het ook rendabel is voor de aanbieder van de opfok waren volgens mij wat twijfels....

Ik vraag dus niet of er vraag naar is of rendabel is...

Hoop dat je nu snapt waarom ik zo reageer.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:27

jiperdepip schreef:
het gaat dus om een shet maatje als ik het goed begrijp?
want het verschilt namelijk nog al

dan zou ik zeggen 50,- / 75 max

50/75 euro vind ik vrij veel, hier in de omgeving betaal je 60,00 euro voor een volwassen schet eigen stal en uitloop. Hooi, stro en bix zit daar bij, tevens binnenruimte voor shetwagen en trailerplaats.

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:36

Het ligt ook aan de regio, hierboven een reactie van 60,- voor een volwassen shet met uitloop in gelderland, hier in de randstad (rotterdam) betaal je daar zo 125,- voor.. verschilt dus ook flink

Roos13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 18:41

x_Katja_x schreef:
Het ligt ook aan de regio, hierboven een reactie van 60,- voor een volwassen shet met uitloop in gelderland, hier in de randstad (rotterdam) betaal je daar zo 125,- voor.. verschilt dus ook flink

Ja idd, hier bij ons in de regio (ook regio rotterdam) liggen de prijzen hoger.

En het is ook wat mensen willen. Incl. hoefsmid + ontwormen of zonder.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 22:34

Over je vraag mbt opfok.

Ik heb weleens pony's die ik zelf gefokt hebt of een nakomeling
van een van mijn hengsten in de opfok gehad (nu op het moment ook)
Voor hen tel ik 50/maand in de zomer en winterseizoen 75/maand
Ze kunnen 24/7 vrij bewegen en hebben een inloopstal/afdak ter beschikking.
Het bijvijlen en ontwormen zit erbij inbegrepen, enten en overige kosten niet.

Meest belangrijk vind ik van een opfok dat ze vrij kunnen bewegen en niet alleen staan.
In de winter dient er goed en voldoende voer aangeboden te worden,
zodat de ontwikkeling optimaal zal zijn. (veel beweging en goed voer is een must)

Wat iemand ervoor over heeft, is heel persoonlijk. ;)

Roos13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 09:33

Anke schreef:
Over je vraag mbt opfok.

Ik heb weleens pony's die ik zelf gefokt hebt of een nakomeling
van een van mijn hengsten in de opfok gehad (nu op het moment ook)
Voor hen tel ik 50/maand in de zomer en winterseizoen 75/maand
Ze kunnen 24/7 vrij bewegen en hebben een inloopstal/afdak ter beschikking.
Het bijvijlen en ontwormen zit erbij inbegrepen, enten en overige kosten niet.

Meest belangrijk vind ik van een opfok dat ze vrij kunnen bewegen en niet alleen staan.
In de winter dient er goed en voldoende voer aangeboden te worden,
zodat de ontwikkeling optimaal zal zijn. (veel beweging en goed voer is een must)

Wat iemand ervoor over heeft, is heel persoonlijk. ;)

Bedankt voor je antwoord!
Ja dat is voor mij ook heel belangrijk. Ik houd ook regelmatig merries aan en daar geld hetzelfde voor.
Het liefst heb ik ze ook in de buitencontainer met grote uitloop waar ze de hele dag vrij kunnen bewegen.
En in de buitenbak bij ons nog los, zodat ze een sprintje kunnen trekken. Daarbij continu goed kuilgras.
Dus daar houden we rekening mee.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 20:12

In goeree overflakee(zuid holland) betaal ik voor mijn haf merrie 145 en dan komt enten en ontwormen etc er nog bij!
Het is dat het een merrietje is anders had ik wel interesse :P
vind je prijs wel erg laag hoor!

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 23:48

Ik heb een plekje over op de wei hier. Ik vraag daar 80,- per maand voor inc. hooi,brok,ontwormen,enten en bekappen.
Geld ook enkel voor een shet. (grote ploegen het land om en wil ik niet tussen mijn shettenbende hebben)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 23:57

Denk dat een haflinger in kosten ook anders uitpakt dan een shet.
Mijn D-pony eet in d'r eentje wat 3 kleintjes samen opeten, die is dus een stuk duurder.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 00:11

Zolang het niet duidelijk is hoe het er precies uit gaat zien voor de jonkies, kan ik er geen prijs aan hangen wat ik er voor zou willen betalen.

Mijn veulen had ik in een gemengde kleine kudde staan, met 2 andere jonkies, 2 volwassen merries en een volwassen ruin. Het meest ideale in mijn ogen, ze worden sociaal, opgevoed door de volwassen dieren en de jonkies liepen de hele dag met elkaar te ravotten op het land. Dus zomer en winter overdag op het land. 's nachts de jonkies samen in een grote box, dus ze kwamen elke dag in de hand. Omdat ze zo enorm hard groeide en dus steeds erg schraal was, kreeg ze veulenbrok bijgevoerd. Uiteraad in de winter overdag bergen hooi op het land en een berg hooi in de box 's nachts. Hiervoor betaalde ik 50 euro in de maand. Hoefsmid, enten, ontwormen zat daar niet bij.