Shetlander niet dik genoeg...?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Niekje51

Shetlander niet dik genoeg...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 13:32

Gister een keuring gehad met mijn Shetland merrie. Ze was afgeleid en toonde totaal niet. Het commentaar van de jury was dat haar gangen niet royaal genoeg waren, daar kon ik ze alleen maar gelijk in geven. Het allereerste commentaar was echter, ze was niet ruim genoeg geribt, oftewel om netje te zeggen, ze was niet dik genoeg.

Mijn dame is getraint en heeft inderdaad geen dikke grasbuik, daar doe ik heel erg hard mijn best voor!! En als klap op de vuurpijl gaf een mede deelneemster mij een goed bedoelde tip toen we de ring uit liepen dat ik de volgende keer meer buik erop moest kweken en ze stond er van te kijken dat ik daar resoluut NEE op gaf als antwoord... Nou vraag ik je! Bij een ras wat niet onbekend is met hoefbevangenheid en andere vet gerelateerde aandoeningen, waarom wordt een pony die in vorm is daarop aangekeken? Als het bij de beweging opmerking was gebleven, had ik daar begrip voor, dat was zo, maar dat ze niet dik genoeg was, ben ik echt van gedesillusioneerd!

(foto plaats ik later... moet nu eerst ff pony in de weide zetten)
Laatst bijgewerkt door Niekje51 op 24-07-11 13:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Logic

Re: Shetlander niet dik genoeg...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 13:34

Imo is rondgeribt iets anders. :=
Belachelijk commentaar! :+

nutella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 13:34

Zie onder Help - Hoe plaats ik foto's?

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 13:35

hmm vreemde opmerking!

maar voor een foto moet je naar tinypic.com
je foto uploaden en hier het stukje van [IMG] zetten

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 13:35

Ga naar http://www.tinypic.nl (je hoeft geen account te maken)
Upload daar de foto en dan de link voor forums pakken (die met img)
en dan hier plakken :)

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 13:38

'ruim genoeg geribt' heeft toch met de bouw te maken? De ribben worden toch niet breder als ze meer eet.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 13:43

En dat is nu precies wat ik tegen het NSPS 'heb'. Ondertussen wordt er wel van alle kanten gepromoot dat shetten heel veelzijdig zijn en ook prima in de sport mee kunnen komen, maar als je dan met een netjes (af)getrainde pony op keuring komt, wordt je daar meteen op afgerekend.
Dat probleem had ik dus met onze shetmerrie ook altijd; had ik haar op sportconditie (beest liep met gemak de Eper paardenvierdaagse en thuis ook dagelijks zo'n 20-30 km. per dag voor de wagen, + nog wat menwedstrijden) dan was het op de keuring niet goed. Maar als ik haar op keuringsconditie heb, heb ik er voor de wagen helemaal niets aan, want dan is ze tonnetje rond!

Eigenlijk zouden we met z'n allen daar eens bezwaar tegen moeten maken, en dit aankaarten bij het stamboek. Het is gewoon ronduit belachelijk. Shethouders die altijd op keuring gaan met een tros pony's en met alle premies en prijzen aan de haal gaan, adviseren ook om je pony enkele maanden voor de keuring gewoon op 't volle land te jagen. 't is toch gewoon belachelijk eigenlijk.

Verder kregen wij juist als commentaar v/d jury dat die veel extra beweging die zij in draf toont (ze kan gigantisch uitstrekken, haalt met gemak trouwens 18-20 km. per uur in draf voor de wagen) leuk is, maar dat dat verder niets uitmaakt qua beoordeling; 'als ze maar correct draven, dat extra is leuk maar maakt verder niets uit'.
Nou moe ^) Vind dat er veel te weinig shetten zijn die écht goed kunnen bewegen, maar als extra beweging niet gewaardeerd kan worden, snap ik 't ook niet meer.

Ruim genoeg geribt bedoelen ze volgens mij idd niet alleen maar 'dikker' mee. Er was hier iemand op bokt die heel goed dat soort jurytermen kon uitleggen.... weet alleen niet meer precies wie dat was. Maar met een slanke shet op keuring verschijnen.... wordt zowiezo niet gewaardeerd.

mijn shetmerrie in sportconditie:
Afbeelding

Afbeelding

nutella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 13:47

julio111 schreef:
hmm vreemde opmerking!

Hoezo een vreemde opmerking? Is een verwijzing naar hoe je foto's (o.a.) kunt uploaden.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 13:48

nutella schreef:
julio111 schreef:
hmm vreemde opmerking!

Hoezo een vreemde opmerking? Is een verwijzing naar hoe je foto's (o.a.) kunt uploaden.

Denk dat ze met 'vreemde opmerking' de opmerking van de jury bedoelde....

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 13:51

Is niet alleen bij shetlanders zo, fjorden,haflingers en welsh scoren ook hoger als ze (te) vet zijn. Een fjord in sportconditie krijgt als opmerking mee arm bespierd, ze bedoelen eigenlijk, te dun naar hun zin...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 13:53

Mijn (toen) Z lopende merrie was voor het NSPS ook te arm bespierd (was de enige pony in de ring die ook maar een vorm van werk deed).

Voldoende spek er op word idd erg gewaardeerd. Een pony in sportconditie kan je beter thuis laten.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 13:57

Te arm bespierd werd idd ook van onze shetmerrie gezegd............
Wat een verschrikkelijk foute opmerking trouwens ook, heb me daar nog beetje kwaad om zitten maken. Wat denk je van een pony die zo getraind wordt?! Die heeft verdorie spieren tot en met! Haar achterhand was één en al spiermassa.

En idd, ook andere koudbloedige rassen worden zo beoordeeld. Het is gewoon van de zotte.
Heb nu ook een Welsh A merrie met een interessante afstamming, wil ik ook graag mee op keuring verschijnen in de toekomst, maar ook zij heeft als hoofdprioriteit om als sport/menpony te dienen. Betekent eigenlijk dat ik dat keuringsseizoen het trainen en de wedstrijden wel kan vergeten.......... als ik nog een beetje resultaat op de keuring wil hebben.

Bij de Welsh Hengstenkeuring waar ik voor 't eerst kwam de afgelopen keer, zag ik ook sommige hengsten die zowat rollend door de ring gingen. Van die worsten op pootjes. En als je pech hebt, met van die verschrikkelijke weke badkuipruggen ook nog...........

Dennis: dit is trouwens voor mij de reden om in de toekomst evt. uit te wijken naar het NMPRS (al zijn daar ook veel dingen waar ik het niet mee eens ben) of evt. het NAS.......... Ot is al wat luxer qua bouw voor een shet, en voldoet niet echt 100% aan het fokdoel van het NSPS.
Misschien dat ik daar nog een keer een veulen uit fok, maar dan wordt het waarschijnlijk NMPRS of NAS gefokt.........

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 14:19

nutella schreef:
julio111 schreef:
hmm vreemde opmerking!

hahah ik had het eigenlijk over de opmerking dat de shetlander niet dik genoeg was ;)

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 14:22

Ik heb mijn jonge hengsten altijd mooi in conditie, iets voller dan sportconditie zegmaar. Voor de naar de keuring gaan, krijgen ze een paar dagen wat meer gras (ik houd het wel in de gaten) zodat ze voor de keuring nog wat voller zijn. Tsja, dat wil het stamboek zien ... :s Ik ben ook al eens met Hanna in sportconditie naar de keuring geweest, ze was gewoon mager vergeleken bij de rest :o

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 15:37

F-AM -> SMP

Logic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:16

Djilna schreef:
Is niet alleen bij shetlanders zo, fjorden,haflingers en welsh scoren ook hoger als ze (te) vet zijn. Een fjord in sportconditie krijgt als opmerking mee arm bespierd, ze bedoelen eigenlijk, te dun naar hun zin...

Dat durf ik te bestrijden. Te rijk in conditie is altijd een veel gehoorde opmerking.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:21

Logic schreef:
Djilna schreef:

Dat durf ik te bestrijden. Te rijk in conditie is altijd een veel gehoorde opmerking.

Qua haflingers is het misschien ook moeilijker te beoordelen, aangezien je nog echt die authentieke, Oostenrijkse brede krachtpatsers hebt, en die smalle iele 'sporthaffies' van tegenwoordig.... of hebben ze daar verschillende fokrichtingen/secties voor?

Logic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:22

JoyCiej007 schreef:
Logic schreef:

Qua haflingers is het misschien ook moeilijker te beoordelen, aangezien je nog echt die authentieke, Oostenrijkse brede krachtpatsers hebt, en die smalle iele 'sporthaffies' van tegenwoordig.... of hebben ze daar verschillende fokrichtingen/secties voor?

Nee, geen verschillende richtingen. Klassieke haflingers worden gewoon standaard lager beoordeelt. (2e of 3e premie)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:25

Logic schreef:
Nee, geen verschillende richtingen. Klassieke haflingers worden gewoon standaard lager beoordeelt. (2e of 3e premie)

Kijk, dat vind ik ook al zoiets belachelijks dan...... dat is toch appels met peren vergelijken?! En met mogelijk als gevolg dat je die echte trouwe ouwe klassiekers straks met een vergrootglaasje moet gaan zoeken....

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:27

Niet ruim genoeg geribt is in mijn (geleerde) termen ribbenboog is niet super rond waardoor de longen minder goed kunnen uitzetten. Er word dan liever iets rondere ribbenkast gezien.
Te slank hoort in mijn ogen daar zeker niet onder.

Maar goed jaren geleden heeft een shet van mij eens een keuring meegelopen hij werd als laatste geplaatst, zelfs slechte beenstanden stonden voor hem.
Natuurlijk verhaal gehaald, commentaar te gespierd :?

En oudere types haflingers worden ook niet meer toegelaten in het stamboom. Een vriendin heeft een haf die dus niet wordt opgenomen is een wat ouder type en heeft voor het mooie een iets te korte rug.
Natuurlijk vinden ze dan ook de beentjes te kort (ja duhu het is een ouderwets type)

Ik heb al jaren geleden geleerd in keuringen dat de ringmeester het je moet gunnen. En dat mooie loopje is eigenlijk alleen voor de vorm. Je dier is eigenlijk al gekeurt op het moment dat ze net de ring binnen komen. Een oplossing is dus flink opjutten voor je de ring in komt daar spatten de rest is bijzaak.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:33

Logic schreef:
Djilna schreef:

Dan is het bij de hafs een uitzondering (gelukkig!). Bij de andere rassen die ik noemde weet ik het iig zeker..

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 20:36

@bluestar: Met haar ribben hadden ze anders de vorige keer geen problemen toen ik haar gewicht niet goed in de hand kon houden en ze een nette tweede premie kreeg... En nu ineens wel. Volgens mij kan er aan ribben van een 7 jarige niet veel meer veranderen en probeerde ze een mooie omschrijving te vinden om haar af te wimpelen.

Ach, ik heb me dr maar overheen gezet, voor mij is en blijft ze toch de mooiste *\o/* Dan maar geen keuringen voor ons, maar wel een goede conditie.

Dit is de beloofde foto trouwens, met iets vertraging, maar was iets langer bezig bij de paarden:
Afbeelding

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 20:40

Ik weet niet wat ze bij t shetten stamboek graag willen zien, maar deze ziet er een heel stuk beter uit dan de meeste die ik hier in de weilanden zie staan!
Niets mis mee, prima in conditie!

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 20:47

@Def: Dank je wel!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 20:55

Kan foto niet meer zien?

Bij Welshjes heet het ''onvoldoende conditie''.. In mn profiel staan foto's van de beide keuringen die we tot op heden hebben gelopen.. Had hem zelf ook best een tikkie voller willen zien voor het mooie maar op zich vond ik hem er netjes uitzien voor een jaarling/2-jarige. Nu idd maar wat aan het bijvoeren zodat ik rustig aan kan opbouwen voor de volgende keuring in april, dan is hij hopelijk sowieso ook een tikkie breder dat het wat meer toont. Maar echt blij word je er niet van nee :n