Advies shetlandfokkers gevraagd, lastig drachtig te krijgen!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Advies shetlandfokkers gevraagd, lastig drachtig te krijgen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 22:54

Mijn 20 jarige merrie Bloembol heeft afgelopen jaar op 9 mei probleemloos het leven geschonken aan een hengstveulen, een vlotte bevalling en het direct loskomen van een perfecte placenta hebben mij doen besluiten in de veulenhengstigheid opnieuw te dekken.
Helaas heeft deze dekking niet gepakt, tijdens het schouwen was ze zeer ontvankelijk dus, direct weer 2 keer gedekt(met een dag ertussen).
Met het schouwen op 3 weken werd ze erg boos op de hengst, prima dus.
Om toch zeker te zijn heb ik haar afgelopen maandag laten scannen op 35 dagen...juist ja, leeg :(

De dierenarts was erg lovend over haar conditie, zowel vanbinnen als vanbuiten, een brandschone baarmoeder,geen vocht én nog een duidelijk geel lichaam....of ze überhaupt gepakt heeft in de 2e dekking blijft gissen.
In overleg met mijn DA heb ik besloten haar te laten spuiten, donderdag of vrijdag komt dezelfde hengst weer om te dekken, Bloembol geeft erg duidelijk haar hengstigheid aan en ook of ze gedekt wil worden of niet(kleine draak), de vorige twee keer hebben we het dus bij 2x dekken gehouden omdat ze de 2e keer al duidelijk aangaf er ''klaar'' mee te zijn.

Het dekken gebeurt trouwens op een zeer paardvriendelijke manier uit de hand.

Wat is wijsheid als het deze keer wéér niet lukt?

Mijn angst zit hem een beetje in het feit dat ze ''al'' 20 is, sla ik een jaar over dan ben ik bang dat het volgend jaar helemaal niet meer lukt.
Een laat veulen is opzich geen probleem, de merrie komt bij huis voor de bevalling en kan indien nodig ook op stal, later dan september wil ik echter geen veulen.

Daarnaast vraag ik mij af, in hoeverre mag ik nog wat verwachten van de hengstenhouder?
Hij is tot op heden aan huis komen dekken en schouwen, ik heb hem inmiddels het dekgeld ook al voldaan, wellicht is het handiger de merrie dáár in de kudde te zetten?

Kom maar op met jullie adviezen!

xElienx

Re: Advies shetlandfokkers gevraagd, lastig drachtig te krijgen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 23:00

als ze niet via de natuurlijke weg drachtig wil worden, zou ik het erbij laten. misschien is ze er gezien haar leeftijd gewoon klaar mee. ik zou dr dan niet meer 'gedwongen'(hengstig laten spuiten) drachtig laten worden en de natuur gewoon haar gang laten gaan.

een laat veulen ben ik ook geen voorstander van. je kan ze wel op stal zetten, maar ik neem aan dat je ze niet continu op stal wilt houden.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 23:09

Ik wil haar zeker niet continu op stal houden maar mocht dit nodig zijn qua slecht weer dan kan het wel, daarnaast barsten wij in het gras en hebben we dus ook tot ver in de herfst nog voldoende staan, dat heeft mij de keuze doen maken om voor een laat veulen een uitzondering te willen maken.
Ik heb ook de leeftijdskwestie met de DA besproken, zij gaf aan weinig merries van 20 tegen te komen die nog zo ''goed'' waren, ook qua baarmoeder en eierstokken dus die zei ogenblikkelijk: zorgen dat ze vol komt te staan dit jaar en gewoon doorgaan zolang het wil!

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 08:45

Ik ben het met elien eens.
Hengstig spuiten zou ik ook niet aan beginnen meer.
Het kan idd zijn dat ook al ziet alles er nog perfect uit voor een 20-jarige merrie, dat ze er alsnog klaar mee is.
Je kunt de merrie ook nog wegbrengen idd, maar of dat zal helpen, is toch afwachten.
Dat je je dekgeld al voldaan hebt, is logisch als ze drachtig bleek te zijn, daarom scan ik altijd met 18 dagen na de laatste dekking. Dan weet ik zeker of ze drachtig is en zo niet kan de hengst weer komen.
Meestal als de merrie gust blijft, krijg je het dekseizoen van het volgende jaar een herkansing, of korting als je nog niet betaald hebt. Dus daarvoor zul je toch echt even bij hengstenhouder informatie moeten vragen.

De meeste hengstenhouders hebben een lopend dekseizoen van april tot september.
Daarna dekken ze niet meer. Dus ik zou het gewoon nog een aantal keren proberen, wil het niet, dan wil het niet.
Dan kun je het alsnog volgend jaar nog eens proberen en vroeg beginnen.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:49

Advies kan ik je niet geven, lees wel even mee. Ik heb 2 jongere merries bij de HH staat, waarvan 1 in 2010 een gezond veulen heeft gegeven zonder problemen maar nu niet drachtig willen worden. Staan reeds 3 cyclussen bij de hengst. Wel hengstig worden steeds gedekt maar pakken niet op.

Voor 1 merrie vindt ik dit geen drama, maar mijn kampioensmerrie zou ik toch wel heel graag dragend willen zien.

Wellicht zit er anticonceptie in groningsgras :D

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:52

het hoeft ook niet altijd aan de merrie te liggen.
Hoe is het met de sperma kwaliteit van de hengst?

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:56

Waarom zou je een 20 jarige merrie die moeilijk drachtig is te krijgen hoe dan ook drachtig willen krijgen?
Stel je die vraag eens?
Buiten je eigen financieel gewin (zie in je onderschrift dat je een fokkerij hebt) is er verder nog reden?
Wat is de toegevoegde waarde van een veulen, voor deze merrie op leeftijd?

Geef deze dame lekker wat ze verdiend, een pensioen.
Dat mag best nadat ze prachtige veulens voor jou op de wereld heeft gezet toch?

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:52

fiona1 schreef:
Wellicht zit er anticonceptie in groningsgras :D

:') Ben je mooi klaar mee. Hoe is het nu met Ruth?

Manon, heeft de hengstenhouder toevallig nog andere hengsten? Soms is er gewoon geen match tussen een hengst en merrie. Wij hadden er ook eentje; lukte met onze eigen hengst niet en toen hebben we haar weggebracht naar een andere leuke match en baf, direct drachtig. En dit schijnt vaker te gebeuren... Is misschien een poging waard?!

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:46

Ik wacht nog in spanning de 18 dagen af :D (moet wel deze uitslag krijgen volgens mij)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 13:23

Janine_L schreef:
Waarom zou je een 20 jarige merrie die moeilijk drachtig is te krijgen hoe dan ook drachtig willen krijgen?
Stel je die vraag eens?
Buiten je eigen financieel gewin (zie in je onderschrift dat je een fokkerij hebt) is er verder nog reden?
Wat is de toegevoegde waarde van een veulen, voor deze merrie op leeftijd?

Geef deze dame lekker wat ze verdiend, een pensioen.
Dat mag best nadat ze prachtige veulens voor jou op de wereld heeft gezet toch?

Er zit totaal geen financieel gewin achter, dat lukt je namelijk praktisch niet in de shetlandfokkerij, het gaat puur om een mooi,correct veulen te fokken welke indien het een merrie is mams mag opvolgen als fokmerrie.

De toegevoegde waarde voor deze merrie is een stuk risicovermijding op hoefbevangenheid, daarnaast is het een uitstekende moeder en is de merrie zodanig goed qua afstamming en premie's en geeft ze zulke leuke veulens dat het zonde is het niet te proberen!

Met alle respect, ik vraag hier niet om meningen om mijn merrie wel of niet te laten dekken, het gaat mij puur om wat nu te doen in deze situatie!

@fiona, ik hoop dat ze gepakt heeft!

@Bimmetje, voor zover ik weet is de spermakwaliteit goed, hij is niet voor niets def ggk, ik heb zijn fokindex zo niet bij de hand.

@Arianne, ik heb nu gedekt bij Kojak van het Mallewegje van Ronald en Tessa, zij hebben ook nog Rocker uit de Woest staan, een vosbonte 2e premie mini hengst van 85 cm.....opzich zou dat ook qua formaat bij Bloembol kunnen, zij is 90 cm.
Ik ga me eens verdiepen in Rocker, ik moet zeggen dat hij bij mij minder scoorde als Kojak maar de punten waarop ik hem minder vond(bovenlijn,behang,expressie)compenseert Bloembol wel behoorlijk, ik weet niet hoe hij qua beweging is...daar mag Bloembol nl wel wat meer op scoren....pffff lastig dit zeg, ik ga zo iig even naar stal om te kijken of ze al tekenen van hengstigheid vertoond!

Bedankt iedereen voor het meedenken!

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:32

Je verhalen aan elkaar plakken zo ik het gewoon nog een keer met Kojak proberen, ik hoor vaker dat ze in de veulenhengstigheid niet oppakken en daarna wel.

Dat ze 20 is hoeft geen probleem te zijn, en ik kan me goed voorstellen dat je uit deze merrie een opvolger of zelfs een stammerrie wil fokken.

Wat je van je hengsthouder mag verwachten weet ik niet, je kunt natuurlijk wel overwegen om haar op te laten halen en bij hun onder te brengen tijdens de dekperiode. Zo hebben ze de merrie op het juiste moment binnen handbereik. Mijn dames zijn ook uit logeren, maar je moet er zelf een goed gevoel bij hebben. (maar ik denk dat dat bij jouw HH wel goed zit, bij de mijne ook hoor)

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:41

Ik zou zoals ik al eerder zei, het gewoon nog blijven proberen.
Wat je er verder mee wilt doen moet je zelf weten.
Ik zeg alleen dat ik op deze leeftijd van zo'n merrie niet meer zou gaan hengstig spuiten.
Maar ook dat moet je helemaal zelf weten. ;)

Kojak is een leuke hengst en anders zou je het nog eens met rocker kunnen proberen idd.
Ze zou iig zeker wel goed staan bij Tessa en Ronald. Dus zou je haar misschien toch naar hun kunnen brengen. Dan kunnen zij op elk moment dekken als zij denken dat het nodig is.

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:50

Okay, ik had niet goed gelezen. Als ze idd maar van 1x dekken niet drachtig is geworden, zou ik nog niet in paniek raken en het gewoon nog een keer met je eerste keuze proberen. Daarna kan je altijd nog switchen. En inderdaad, ik geloof dat ze daar ook in prima handen is als je haar erheen brengt, dus dat zou je sowieso kunnen proberen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 13:53

Ze is van 2 dekcyclussen niet drachtig geworden :n
1 in de veulenhengstigheid en de daaropvolgende, ik spuit haar ook maar één keer, wil het de rest van het seizoen niet dan moet het zo zijn....
Ik vertrouw Ronald en Tessa 100% dus voor mij zou het geen enkel probleem zijn Bloembol daar achter te laten, ik zal Ronald zo even bellen om zijn advies te horen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 14:48

Na overleg met Ronald heb ik besloten Bloembol gewoon thuis te houden, en door te blijven dekken met Kojak, spermakwaliteit volgens hem was prima, er zijn al een boel merrie's drachtig van hem gescand!
Iedereen mag dus komend weekend héél hard gaan duimen dat ze drachtig weet te worden....na navraag bij het stamboek is ze nl bijná preferent, dus volgend jaar graag een bont merrieveulen hihi :D

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 14:56

haha nou ik duim met je mee hoor! :D

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 16:11

Me too! ;-)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 17:08

Thanks girls ;-)