Welke leeftijd voor een shetlander om te kopen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hverbeek

Welke leeftijd voor een shetlander om te kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 14:51

Ik ben op zoek naar een shetlander...
Alleen zit ik te twijfelen of ik een jonge shetlander zal kopen rond de twee jaar.
Die ik alles nog zelf kan leren.

Of een wat ouder shetje.

Ik ga er vooral zelf mee aan de slag maar neem af en toe ook mijn dochtertje mee van bijna drie.
Dus hij moet ook wel weer heel braaf zijn...

Graag jullie mening!

En mochten jullie nog een leuke shet te koop hebben staan laat het me weten :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 15:09

Echt goede kinderpony's zijn soms lastig te vinden, en daarnaast zijn ze letterlijk goud waard. Meestal zijn dit de iets oudere dieren, vanaf een jaartje of 6. Jonge pony's en (jonge) kinderen vind ik eigenlijk echt geen goede combinatie. Persoonlijk ga ik vaak liever voor onbeleerde pony's, zodat je ze nog helemaal zelf naar je hand kan zetten. Dat kunnen jonge pony's zijn, maar ik heb bijv. afgelopen september een 6 jarige Welsh A merrie gekocht die eigenlijk nog helemaal groen was. Ideaal moet ik zeggen, want er was nog weinig mee 'geprutst' (mensen waar ik haar van kocht hebben haar maar 2 maand gehad, en hebben haar recht van de fokker) en kon haar zelf helemaal naar mijn hand zetten. Ze pikte ook alles super snel op, en vaak als ze ietsje ouder zijn dan 2 of 3, werkt dat ook fijner en overvraag je ze ook minder snel.

Ik zou dus in jou situatie niet zo snel voor een jong ding gaan, maar eerder een lieve en brave pony wat echt een kinderpony is. Wie weet vind je dochtertje het straks hartstikke leuk om spelenderwijs met pony's om te gaan, en wil ze straks evt. ook rijden en 'zelluf' de pony verzorgen. Als je dan een pony hebt die je daar niet echt mee kan vertrouwen, is dat natuurlijk ook sneu.

Ik zou dus kijken naar een iets oudere pony (hoeft niet eens zo héel oud te zijn) wat echt een goede kinderpony is qua omgang. Beleerd of onbeleerd kan je dan altijd nog zien.

DeSa

Re: Welke leeftijd voor een shetlander om te kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 19:09

Zou ook kijken naar een oudere pony. Heb een merrie staan van 8 jaar dat is een enorme goedzak. haar veulen van vorig jaar is nu ook al zo'n goedzak en durf ik een kind ook zo mee weg te laten lopen. Het kán dus wel een jonge pony maar dan zul je wel goed moeten zoeken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 19:20

Ik zou vooral kijken of het een echte kinderpony is,dat is niet leeftijdsafhankelijk,al zijn het vaak wel de wat oudere shetjes.

Die van mij is 5 en ken ik al d'r hele leven (eerst 3 jaar verzorgd,toen van mij) dus die is wel helemaal naar mijn hand gezet. Laatst was er een meisje van 3,helemaal gek van pony's,die ging mijn pony aaien,en m'n pony bleef de hele tijd bij haar in de buurt,'t is eigenlijk een echte kinderpony. :D

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 19:26

Ik zou kijken voor een shettie die al bekend is met een aantal dingen.
Hoeft niet perse een oudere shetlander te zijn, kan ook 5 jaar.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 07:45

Mijn ervaring? Ja kan er geen peil op trekken. Ons éne hengstje is nu ca. 15. Kende niets toen hij op 8 jarige leeftijd bij ons kwam. Had altijd samen bij een boertje met een ander hengstje in een weitje gelopen. Een schat van een dier, wat ik zo toe vertrouwen aan een klein kind. Ons andere hengstje (nu 2) is op de leeftijd van 4 maanden bij ons gekomen, een ondeugd eerste klas. Niets voor kids. Ons 1e merrietje (was 2 toen ze kwam), een scheetje. Heel geschikt voor kleine kids. Het andere merrietje (was 5 toen ze kwam) ongeschikt voor kinderen. Wat m.i. heel belangrijk is, is dat ze niet nipsen, bijten, slaan, trekken. Of dit ook maar overwegen te doen.

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:19

JoyCiej007 schreef:
Echt goede kinderpony's zijn soms lastig te vinden, en daarnaast zijn ze letterlijk goud waard. Meestal zijn dit de iets oudere dieren, vanaf een jaartje of 6. Jonge pony's en (jonge) kinderen vind ik eigenlijk echt geen goede combinatie. Persoonlijk ga ik vaak liever voor onbeleerde pony's, zodat je ze nog helemaal zelf naar je hand kan zetten. Dat kunnen jonge pony's zijn, maar ik heb bijv. afgelopen september een 6 jarige Welsh A merrie gekocht die eigenlijk nog helemaal groen was. Ideaal moet ik zeggen, want er was nog weinig mee 'geprutst' (mensen waar ik haar van kocht hebben haar maar 2 maand gehad, en hebben haar recht van de fokker) en kon haar zelf helemaal naar mijn hand zetten. Ze pikte ook alles super snel op, en vaak als ze ietsje ouder zijn dan 2 of 3, werkt dat ook fijner en overvraag je ze ook minder snel.

Ik zou dus in jou situatie niet zo snel voor een jong ding gaan, maar eerder een lieve en brave pony wat echt een kinderpony is. Wie weet vind je dochtertje het straks hartstikke leuk om spelenderwijs met pony's om te gaan, en wil ze straks evt. ook rijden en 'zelluf' de pony verzorgen. Als je dan een pony hebt die je daar niet echt mee kan vertrouwen, is dat natuurlijk ook sneu.

Ik zou dus kijken naar een iets oudere pony (hoeft niet eens zo héel oud te zijn) wat echt een goede kinderpony is qua omgang. Beleerd of onbeleerd kan je dan altijd nog zien.

ik vindt dat je gelijk hebt want ze zijn inderdaad moeilijk te vinden maar wat is jullie budget

Pinkellady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 20:58

Ik zou in jou geval voor een jaarling gaan, die is al een beetje gewend aan de mens en voor de rest kan hij bij jou aan kinderen
wennen.