Hoefbevangen geweest, toch kopen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

niek_aaron

Hoefbevangen geweest, toch kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 21:04

Ik vraag me af wat de gevolgen zijn als paarden/ pony's hoefbevangen zijn geweest?
Houden ze dan pijn, mag je ze nooit meer laten grazen....of alleen af en toe...

Ben op zoek naar een klein pony'tje. Nu worden me pony's aangeboden, waaronder ook
die hoefbevangen zijn geweest. Hoef je daar dan ook minder voor te betalen....? Of zeggen jullie sowieso NIET DOEN?

Sorry hoor, maar hier heb ik echt geen ervaring mee....

antje_vip

Re: Hoefbevangen geweest, toch kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:08

Mijn pony is ook vaak hoefbevangen.. als het weg is, heeft hij er geen last van, zijn hoeven groeien wel sneller dan bij een gemiddeld paard. Denk wel dat je met pony's die gevoelig zijn voor bevangenheid moet opletten met het eten.
Verder heb ik er ook weinig verstand van ;)

coulash

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:22

je kan eens lezen op http://www.paardnatuurlijk.nl: heel veel (goede) info over hoefbevangen.
Het ligt er nl (in mijn ogen) helemaal aan wat je ermee gaat odoen: hoe je ze gaat houden, etc!
Neus daar maar eens rond (bij kennis)

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 22:24

@coulash ga ik zeker even doen, bedankt

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:25

Mijn pony is vorig jaar bevangen geraakt, we waren er gelukkig heel vroeg bij, dus binnen twee weken was hij eigenlijk weer helemaal de oude. Hij heeft een streng dieet moeten volgen en heb een tijd niet gereden om er zeker van te zijn dat ie helemaal pijnvrij was. Tegenwoordig hou ik hem goed in de gaten wbt zijn voerpatroon/beweging. Hij gaat wel gewoon de wei op, maar soms laat ik hem een dagje binnen of gaat hij op de paddock (als ik hem dus niet genoeg intensieve beweging geef!). Als hij langer dan drie dagen niet gereden wordt, wordt zijn voer gehalveerd. Tot nu toe heeft dat prima gewerkt :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:26

Persoonlijk zou ik het niet doen, je kunt nooit meer onbekommerd je dier in de wei zetten. Je moet extra goed op het randsoen letten en ervoor zorgen dat hij niet te dik wordt. Ik heb 2 pony's die bevangen zijn en als de hoef vernieuwd is dat mag ik alles weer met ze doen, maar je moet altijd blijven opletten. Het kan uiteraard goed gaan, maar je hebt wel meer zorgen als je ze eenmaal een keer bevangen hebt gezien.

De prijs zal dan wel lager zijn dan bij een gezond dier.

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:30

Ik heb er zelf ook een, zou haar voor geen goud willen missen, maar toch raad ik het je niet aan.
Als je een pony hebt gekocht, je raakt eraan gehecht en dan wordt hij/zij hoefbevangen, dan is dat gewoon heel erg jammer.
Maar dan kun je er best mee leren omgaan. :)
Alleen om nou meteen al een pony te kopen die hoefbevangen is geweest, dat is eigenlijk niet heel slim..

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:35

Mijn eigen shetter heeft leverproblemen, ik zocht voor hem een maatje welke ook 'niet; in het volle gras zou kunnen staan, zodat ze samen op een vrij sobere weide zouden kunnen staan.

Oog viel op een 12 jarige merrie, hoef en spierbevangen en uiteindelijk gekantelt hoefbeen. Ik heb haar gratis overgenomen. Ze kon en wilde niet lopen en heb haar naar huis moeten sleuren. Hoefsmid erbij gehad, sobere weide op.

We zijn inmiddels 3 maanden verder, ze is prachtig slank, hoefsmid komt elke 4 weken zodat ze correct staat, ze kan stappen draven en galloperen en oogt een jaar of 6.

Ze kan nooit meer op een volle weide en door de bevangenheid en gevolgen hiervan nooit meer voor de kar, maar ze is een prima grasmaaier.

De ene bevangenpony kan alles nog, de ander niets, maar hoe dan ook alle bevangenpony's hebben extra aandacht nodig wat betreft voeding.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:39

Een pony met HB in de geschiedenis vraag veel meer aandacht en zorg dan een gewoon paard. Zo moet je op de fructaangehaltes van het gras letten en het rantsoen daarop afstellen. Naar mijn inziens is het te vergelijken met een paard met zomer eczeem. Je kan het dier wel kopen, maar de prijs moet wel naar de medische geschiedenis zijn. Daarnaast moet je je wel willen toeleggen op de zorg die een paard met dergelijke bijzondere behoeftes vereist. Persoonlijk zou ik er liever niet voor kiezen, maar het is aan jou om te beslissen of de voorwaarden passen binnen wat voor jou haalbaar is.

Als je een fokpaard zoekt is het ook iets dat je in overweging moet nemen, aangezien ook de gevoeligheid voor HB een deel genetisch is bepaald.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:39

Mijn pony is enorm hoefbevangen geweest. Hij kon geen stap meer zetten en dit is voor een hele lange tijd verwaarloosd geweest bij zijn vorige eigenaar. De dierenarts heeft toen gezegd dat hij nooit meer op het gras kan en de vraag was of het goed zou komen. Ik heb hem in de paddock gehouden en om de 4 weken een hoefsmid erbij. Nu, 4 jaar later, is aan zijn hoeven niks meer te zien en loopt hij weer perfect. Hij heeft zelfs gewoon weer op de wei gestaan en nooit meer problemen gehad. Hoefsmeden zien niks meer aan zijn hoeven dat hij ooit zo erg bevangen geweest is.
Ik let er zelf wel op dat hij niet te dik wordt (al is hij dat nu wel een beetje) en wil hem niet op teveel gras, op dit moment zelf helemaal geen gras. Ik blijf zelf wel goed opletten maar hij lijkt volkomen genezen.

Laat je er dus niet door tegenhouden, de 1 is wel gevoeliger als de ander maar let op dat ze niet te snel te dik worden, let op wat je ze voert (de mijne krijgt alleen hooi), haal regelmatig de hoefsmid erbij. Het is wel een extra zorg, hoewel ik dat op dit moment totaal niet merk!

Ik zou wel kijken hoe het paardje eraan toe is, bij de mijne is het dan zo gelopen maar ik heb ook wel paarden gezien waarbij het ieder jaar weer terugkomt..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:46

Die van mij doen het nu ook weer goed en ik zou ze ook echt niet moeten missen, maar als ik ooit nog een ander paard erbij koop dan wel eentje die gezond is. Je moet altijd zo erg blijven opletten, want een terugval ligt altijd op de loer, dus echt heel ontspannen paarden houden vind ik het niet meer. Ik ben nu continu waakzaam, wordt de nek weer dikker dan krijgen ze minder gewoon hooi, ietswat gevoelig? Meteen in de stress voor een terugval. Dan verlang ik echt wel terug naar de tijd dat ze niks mankeerden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:51

het ligt aan de ernst van de bevangenheid,of het hoefbeen gekanteld is.
Ernstig bevangen geweest of licht....voor beide gevallen geldt,weinig of heel beperkt weidegang.
Goede hoefsmid en erg waakzaam zijn...het is maar je zin in hebt.
Ik doe het al 15 jaar zo en wordt er af en toe best wel moe van.
Het is niet onbezorgt paardenhouden in iedergeval ;)

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 13:26

Ik vind het nooit een probleem, maar is wel de mate waarin een pony bevangen is geweest.

Heb diverse shetjes gekocht die het gehad hebben, hebben er hier geen last van maar heeft wel met huisvesting te maken.
Wij houden ze hier sober, komen hele jaar op de wei, 's winters onbeperkt hooi en zomers alleen gras, en ze lopen 2 keer per week lesjes.

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 13:53

heel interessant om jullie ervaringen te lezen!

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 18:04

Ligt aan de omstandigheden waarin je ze wilt houden. Het blijft altijd oppassen met gras. Maar heb je toch alleen de beschikking over een kleine weide en een paddock zou het voor mij geen probleem zijn.

Zelf heb ik een tinker de HB is geweest, (accuut en flink)en haar voeding bestaat nu al 2 jaar 100 % uit gras, maar ik heb veel gras ter beschikking en ze krijgt lang, doorgeschoten gras waar al veel voeding uit is. Als ik haar op kort gras zet wat volop groeit is het vragen om problemen. Ze staat ook een aantal uren in de paddock. Doordat ze aan huis staat (en ik aan huis werk) kan dat, maar er gaat veel werk in zitten.

Ik kan haar niet "zomaar" op de wei zetten, moet altijd opletten op de hoeveelheid en het soort gras, en mag niet teveel fructaan inzitten.

Maar moet wel zeggen dat het met de jaren steeds beter gaat.

_rocco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 21:26

Ik zou hem niet kopen. Als je eigen pony het krijgt dan doe je alles voor je dier. Maar ik zou alleen een gezond dier kopen. Ik vind het gewoon een vreselijk iets om mee te maken, hoefbevangenheid.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 22:36

ook ik heb helaas ervaring met een hb pony.
Die van ons was ook accuut bevangen.
Zo'n pony vraagt om veel meer verzorging dan het lijkt. Zoals de meeste hier al zeggen, je moet overal op blijven letten.
Goede voeding, geen gras meer en ook met het hooi zul je op moeten letten dat je het juiste hooi hebt voor de pony.
En op tijd de smid laten komen voor de juiste groei van de voeten.

Persoonlijk zou ik nooit een pony kopen die bevangen is geweest en er gevoelig voor is.
Onze pony blijft natuurlijk, die willen we ook voor geen goud missen en zij heeft echt kantje boort gelegen.
En zoooo ontzettend blij dat ze er uiteindelijk toch weer bovenop is gekomen.

Nee, dus ik zou er niet aan beginnen.
Als het gebeurd dat gebeurd het met je huidige paardjes, maar ik zou er niet aan beginnen als ik het vooraf zou weten bij een pony.

Miran_da

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 10:09

hoi

als ik jouw was zou ik lekker kiezen voor een gezonde pony...
heb er zelf 3 staan waarvan 1 gewoon zo gevoelig is als hij een sprietje ziet hij bevangen is...

en heb er zelf voor gekozen hoor.. en heb gewoon heel veel zorg eraan en ik doe het dan met alle plezier..
maar idd je kan je pony nooit op het gras laten meer te lang enz..

dus denk er eerst maar ff 3x goed over na voor je een pony koopt die gevoelig is voor bevangenheid..

Bolletje93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 10:18

Het ligt er ook aan waardoor je pony bevangen werd.

Die van mij heeft op de vorige stal teveel mais gehad. Ik was toen op vakantie en de wei lag vol sneeuw. De boer waar zij stond heeft er onder goede bedoeling voer voor gelegs zoals bij zijn koeien. Helaasnwas dit.een kruiwagen mais en kuil. Pony werd dus op slag bevangen.

Ik kan haar nog steeds op een volle wei gras zetten. Niks aan de hand. Zij is niet gevoelig voor het gras. Als ik haar mais zou bijvoeren is er kans dat het terugkomt. Maar zoveel suokers die ze toen binnenkreeg krijgt ze niet vam gras.
Ze is dus niet erg gevoelig met het gras.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 10:27

vaak is het, ongeacht waar de oorzaak van de bevangenheid,door kwam...toch uitkijken geblazen met suikers (zetmeelrijk voer en gras).
De stofwisseling heeft een optater gekregen waardoor het lichaam geen weg meer weet met suikers.
En heel vaak zijn ex bevangers ook insuline resistent,waardoor terugval vaak voorkomt.
Niet goed reageren op suikers.

Bolletje93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 10:42

Bij die van mij heb ik daar niks van gemerkt. Zij staat nu ook op een volle weide. Wel zorg ik dat zij voldoende beweging krijgt en houdt ik haar goed in de gaten.
Ik hoop dat ze het nooit meer krijgt. Verschikkelijke ziekte..

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 10:48

Ik zou voor een gezonde pony gaan. Als je een pony hebt die het dan wordt is het een ander verhaal, maar als ik een pony zou kopen zou ik zeker voor een gezonde pony gaan. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe gevoelig ze er voor zijn, maar toch zou ik gaan voor een gezonde pony.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:12

Ik koop uit principe geen paarden met gebreken, dus ook geen paarden die HB zijn geweest of bijvoorbeeld insuline resistent zijn of schuren.
Theoretisch gezien ga ik mee met Geerke, alles hangt af van de stand van het hoefbeen.
Helaas kom je daar pas achter na het maken van een foto óf als het te laat is, voor mij dus een no go.
Besides that...er zijn zát leuke, gezonde shetlanders te koop momenteel!

MarjoleinS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 15:49

mijn shet is ook hoefbevangen geweest bij dr eerste eigenaren.
Myrthe staat niet op gras dat niet maar ja....
Ik ben wel met de mensen hierboven eens..

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 15:57

hallo,
ik heb een verzorgpony gehad, die mensen hadden de paarden ook tevaak in een TE goede weide staan, en ik als heel jong kind (Destijds) had er nog geen verstand van. maar nu wel.. heb er veel over gelezen..

maar net zoals ze hierzo zeggen ligt aan wat je met je paard/pony wilt doen en in hoe ernstig hoefbevangen het dier is geweest..

maar zoals ik hierboven beshrijf. die pony die was er heel stijf van in de benen en had echt pijn, ging wel weer goed maar die kon eigenlijk helemaal niet meer het gras in, kon alleen op een schrale weide.. en het rijden kon wel maar je kon bij dit diertje eigenlijk altijd wel aan de manier van lopen zien dat ze hoefbevangen was geweest.. (ookal had ze geen pijn meer)

ik heb er ooit nog eentje gezien die het is geweest en dat ging na de hand prima! dus ik zou het er niet om laten als je dr maar niet in een te goede weide plaatst en genoeg beweging blijft geven.