Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Dennis schreef:Moxidectine(wat in Equest zit) kan gevaarlijk zijn voor kleintjes. Verder is alles veilig te gebruiken.
Ik pak ook de goedkoopste van een bepaalde werkzame stof vaak (dus ook vaak de bimectin).
Sappos schreef:Moxidectine is de enige die ook werkt bij ingekapselde bloedwormpjes. De rest doet wel de bloedwormen zelf maar niet de ingekapselde en die kunnen alsnog gevaarlijk worden. Mijn jaarling met bloedworm kreeg deze spuit.
Sowieso met deze werkzame stof (merk Equest) voorzichtig met overdoseren en niet bij veulens gebruiken onder de 4 maanden omdat dan de bloedbaan en de hersenen nog niet gescheiden zijn en die spuit door kan gaan naar de hersenen en dan is het einde oefening. Ivermectine is tot 10x veilig over te doseren maar liever niet natuurlijk
JoyCiej007 schreef:Wij deden de merrie daags voor de geboorte ontwormen (uiteraard met een middel welke veilig is tijdens dracht en melkproductie), zodat het veulen dit van de merrie mee zou krijgen. Imo de meest veilige manier om veulens te ontwormen.
Meavey schreef:JoyCiej007 schreef:Wij deden de merrie daags voor de geboorte ontwormen (uiteraard met een middel welke veilig is tijdens dracht en melkproductie), zodat het veulen dit van de merrie mee zou krijgen. Imo de meest veilige manier om veulens te ontwormen.
En dat is dus de grootste onzin, het komt er echt niet via de melk uit.
Veulen moet toch echt zelf ontwormd worden.
Ik ontworm met febendazol, pyrantel, ivermectine en moxidectine, en alleen wanneer nodig.
Veulens alleen met febendazol en pyrantel, want dat pakt de spoelwormen aan, ivermectines pakken die niet meer.
colinneke schreef:@ Joycie Wanneer laat jij altijd een mestonderzoek doen?