help; hoe leg ik dat uit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Lisette

help; hoe leg ik dat uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 14:51

ik heb een vraagje, mijn neef heeft een zorgboerderij met zorgkinderen.
nu is er een kind dat zeker wel 1.55 is en zehebben daar shetjes van 1.05 ong. alleen nu rijd ze er op.
ik vind het veel te groot om ze er op te laten galloperen enzo.
maar hoe kan ik dat haar nou het beste uitleggen, omdat ze ook een ziekte heeft(magnietzeggenwat). ;)
mijn neef zegt er trouwens ook niks van daarom wil ik het haar zelf uit gaan leggen omdat hij het niet uitlegt, en ik toch vind dat ze dat moet weten.

liefss <3

Anoniem

Re: help; hoe leg ik dat uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 15:14

ik zou denk ik heel russtig stapje voor stapje iets meer uitleggen dat ze er te groot voor is. hoe oud is ze?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 15:17

misschien kan je uitleggen dat deze shet tot een bepaald gewicht kan dragen voor het zeer gaat doen,
Dan het kind die er op rijd op de weegschaal plaatsen en laten zien dat dat dus echt niet meer kan.
Bijkomend voordeel voor het kind is dat ze lekker super groot aan het worden is?
Anders kan je dat ook met haar lengte doen.
Tot zo hoog op de shet en daarna is het voor de shet nadelig vanwege de balans of zo?
(als je uit moet gaan leggen hoe het echt zit word het al snel wat moeilijker te begrijpen misschien)

Je zou zelf een tabellenlijst kunnen maken met daarop het max. gewicht en max. lengte voor deze shet.
Dat is misschien gelijk handig voor de volgende berijders?

_Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 15:19

12 denk ik ong. ;)

quartel bedankt! ;)
welgoediddee :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 17:55

Persoonlijk vind ik dat toch echt de taak van de neef. Ik neem aan dat het zijn pony's zijn?

Verder gewoon uitleggen dat galoperen en rijden werk voor een pony is en dat ze dat goed maar tot een bepaalde lengte en gewicht kunnen en dat ze helaas toch echt te groot is nu. Om de pijn te verzachten kun je haar mss wel andere dingen laten doen? Ik weet niet wat ze daar allemaal meer doen verder?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:47

als het autisme is(en btw gewoon alles.)
gewoon vriendelijk en duidelijk zeggen dat ze te groot is voor de pony en dat de pony zo een zere of auwe rug krijgt.
en dat willen we niet :)
simpel en duidelijk
niets met tabellen en gewichten, dat word veel te moeilijk.

en anders schop je je neef eens goed onder zn kont en laat hem het zeggen.

LisetBelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:53

niks van zeggen. het is de pony van je neef, en zijn taak om hier wat aan te doen. werk zelf op een zorgboerderij, ik weet niet wat jou positie in het bedrijf is, maar je kan niet zomaar bij een client het paardrijden wegnemen. dat zou je moeten compenseren met bijvoorbeeld een grotere pony indien dit mogelijk is. en met je neef zou jij kunnen overleggen dat wat er gebeurd niet kan. Om geen misverstanden te krijgen kan je niet daarover met die client beginnen terijl je neef er niet achter staat.
hoe graag je het ook wil, niet mee bemoeien!!!

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 10:17

Moeilijk probleem ja, ik zou het gewoon uitleggen met de pony erbij, als ze er dan naast staat en op zit zonder zadel zie je waarschijnlijk heel goed hoe ver haar benen onder de buik uitsteken, dit kan ze dan miss zelf ook inzien...En met de weegschaal vind ik ook wel een goede eigenlijk.
Miss kan je het ook wel uitleggen met een voorbeeld wat zijzelf ook wel eens meemaakt/ een tas die ze op haar rug moet dragen die op ten duur ook veel te zwaar kan worden, zo werkt dat ook bij een pony. En zo wordt hij natuurlijk ook veel sneller uit evenwicht gebracht enz.

Succes ermee! (:

_Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 22:58

Dankjullie wel! <3
ik ga denk ik met haar overlegge, er is nog een klein meisje wat er wel op past.
en misschien kan ik haar op een idee brengen om haar op de grote C pony te zetten en het jongere/kleinere meisje op Zwartje (deshet) te zetten.
en dat ze dan samen zo spelletjes kunnen gaan doen! ;)

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:02

Als het autisme is moet je dat zeker wel doen! Goed duidelijk zeggen waarom, met de getalletjes er zo precies mogelijk bij. Als je zegt een shetlander mag tot de 45 kilo dragen anders wordt het te zwaar zullen ze dat juist heel goed begrijpen!
Deze kindjes willen juist zoveel mogelijk duidelijk heid. Als je alleen zegt je bent te groot en te zwaar en dan zit je de pony in de weg zullen ze gaan piekeren van hoeveel mag ij dan dragen, hoe groot mag je dan max. zijn etc.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:20

_Lisette schreef:
Dankjullie wel! <3
ik ga denk ik met haar overlegge, er is nog een klein meisje wat er wel op past.
en misschien kan ik haar op een idee brengen om haar op de grote C pony te zetten en het jongere/kleinere meisje op Zwartje (deshet) te zetten.
en dat ze dan samen zo spelletjes kunnen gaan doen! ;)

dat is een leuke oplossing.
weegschaal keur ik totaal af, ik vind niet dat kinderen van die leeftijd al met te zwaar of gewicht moeten worden geconfronteerd.
straks denkt ze dat ze door af te vallen nog op de pony kan blijven rijden.

Geaa05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:50

minikatje schreef:
als het autisme is(en btw gewoon alles.)
gewoon vriendelijk en duidelijk zeggen dat ze te groot is voor de pony en dat de pony zo een zere of auwe rug krijgt.
en dat willen we niet :)
simpel en duidelijk
niets met tabellen en gewichten, dat word veel te moeilijk.

en anders schop je je neef eens goed onder zn kont en laat hem het zeggen.

Precies.
Ik werk ook op een zorgboerderij met paarden. Duidelijkheid is het beste.
Er zijn twee paarden waar daar op gereden worden; een kleine Tinker en een enorme merrie van weet ik welk ras.
Die (grote) cliënten die op het grote paard rijden, vragen natuurlijk wel eens waarom ze niet op het Tinkertje mogen. Dan leg ik ze ook simpel uit te ze te groot zijn voor Rose en dat dat niet goed voor haar rug is. En daar laat ik het bij.

Hebben ze voor dat meisje van 1.55 geen andere pony/paard waar ze op kan rijden?
En anders; misschien kan ze iemand 'begeleiden' bij het paardrijden. Een kleiner iemand op de shet; en het meisje van 1.55 mag dan rondjes met de pony door de bak lopen. Dat vinden ze op de zorgboerderij waar ik werk ook altijd leuk om te doen.
Dan voelen ze zich zelf een beetje 'verantwoordelijk' en de leider; doet hun zelfvertrouwen goed!

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:56

Opzich lijkt het mij ook goed ze er bewust van te maken dat ze te groot is voor de pony en haar een alternatief aanbieden, maar ik zou wel zeggen, laat dat gewoon door je neef doen! Het is zijn boerderij en de kinderen zijn, zijn verantwoording. Het is echt heel goed dat je er zo over nadenkt, maar ik vind wel dat het aanspreken van de kinderen aan je neef over moet laten.

LisetBelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 17:48

supertinkie schreef:
Opzich lijkt het mij ook goed ze er bewust van te maken dat ze te groot is voor de pony en haar een alternatief aanbieden, maar ik zou wel zeggen, laat dat gewoon door je neef doen! Het is zijn boerderij en de kinderen zijn, zijn verantwoording. Het is echt heel goed dat je er zo over nadenkt, maar ik vind wel dat het aanspreken van de kinderen aan je neef over moet laten.

precies. laat je neef dit oplossen en bemoei je er zelf niet mee, hiermee kan je alleen maar verwarring en problemen veroorzaken. natuurlijk is het goed dat jij wel inziet dat het niet kan, maar meer doen dan je neef overtuigen kan je niet doen!!

_Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 18:59

okeee, maarom ze te laten weten dat het misschien leuk is om samen spelletjes te doen is natuurlijk wel leuk! ;)

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:29

_Lisette schreef:
okeee, maarom ze te laten weten dat het misschien leuk is om samen spelletjes te doen is natuurlijk wel leuk! ;)

Maar alsnog moet jij dit tegen je neef zeggen en niet tegen de mensen zelf. Die zitten daar om zorg te krijgen en als jan en alleman zich daar mee gaat bemoeien is dat imo niet goed. Zeker niet voor mensen met een beperking omdat deze ook structuur en duidelijkheid nodig hebben. Ik hoop dat je dat begrijpt. Overigs zouden ze zoiets eerder van je neef aannemen dan van een 'vreemde' omdat ze een vertrouwensband met hem hebben en hij de leiding is.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:16

Je moet het gewoon duidelijk uitleggen dat het niet kan, omdat het niet goed voor de pony is . en ze kan natuurlijk altijd andere leuke dingen met die pony doen ipv rijden :Y)

LisetBelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:47

doe lekker wat je wil want je bent toch niet om te praten

crazyheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:48

Duidelijk zeggen wat je ervan vindt, wat voor ziekte ze ook heeft, ze zal eerst misschien uitvallen, maar er later over na gaan denken..

succes.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:00

crazyheart schreef:
Duidelijk zeggen wat je ervan vindt, wat voor ziekte ze ook heeft, ze zal eerst misschien uitvallen, maar er later over na gaan denken..

succes.

Als je ooit gewerkt hebt met mensen met een beperking weet je dat dit zo niet gaat. TS heeft helemaal niets te zeggen over de cliënten en al helemaal niet over de pony. Dit moet ze bespreken met haar oom. Verder met niemand..

Is voor iedereen het beste zeker voor de cliënt....

LisetBelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:49

ongelovelijk dat er mensen zijn die hierop reageren zonder enige ervaring, net wat Jolandaa_ zegt..je kan niet zomaar tegen iemand met een beperking zeggen wat jij vind. dit is de taak van je oom. ik denk dat TS inmiddels wel genoeg advies heeft gekregen, laat het aan je oom over.

_Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 20:19

LisetBelise schreef:

??

ik zal het aan mijn neef uitleggen! ;)

LisetBelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 21:58

_Lisette schreef:
LisetBelise schreef:

??

ik zal het aan mijn neef uitleggen! ;)

goed idee

Pinkellady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 21:00

Ik zou het eerst even met je neef over hebben, dan zou ik voorzichtig proberen uit te leggen dat ze te groot is om op te rijden maar dat verzorgen nog wel kan, misschien mag ze van je neef wel met een kar als dat allemaal kan en lukt.