Beweging?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Robin_Rikkie

Beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 18:30

Hooi Bokkers :wave:

Mijn Shetlander is aan de dikke kant, nu wil ik wat met hem bewegen, ik hem pas leren longeren, dus dat moet ik nog opbouwen en beter laten gaan. Maar hoe kan ik dat het beste opbouwen? ik probeer nu meestal 2,5 minuut ene kant op en 2,5 andere kant op, moet ik dan over een tijdje 5 minuten ene kant op en 5 minuten anders kant op of wat is het beste? Zijn er nog leuke dingen waarmee ik hem kan laten bewegen, ik laat hem ook weleens los rennen. nog ideeën? ik wil later ook nog lange lijnen gaan doen, maar dan moet het longeren en de stemcommando's er eerst goed inzitten. wat kan ik tot die tijd nog meer doen?

Groetjes Jin :evaw:

Afbeelding
Afbeelding

Dit is mijn Shet

weet niet of het hier goed staat

Sappos

Re: Beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 21:11

Hoe oud is je shetje? Zou hem sowieso ook minder voeren als hij te dik is. Wat krijgt hij te eten en hoe staat hij?

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 21:54

Hij is 15, Krijgt 'sochtends hooi en 's avonds, ongeveer 1 plak hooi
Hij staat op een kale wei met geiten.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 10:34

Hoe kaal is kaal? Zoals op de foto of staat er nog minder op? Zelf zijn mijn pony's, 2x shet en een welsh, afgevallen door een deel van hun hooi te vervangen door graszaadhooi.Dat heeft een half jaar geduurd. Nu staan mijn shetten zo nu en dan 20 minuutjes in het 2 span. Grietje loopt nu sinds 7 maanden weer goed,maar mag nog niet volledig aan het werk. Eerst moet haar hoef helemaal vernieuwd zijn. Je kunt ook gaan wandelen, dat is een goede manier om vet te verbranden. Houdt dan wel een goed actief tempo aan, sjokken heeft geen zin.

Verder heeft 5 minuten longeren volgens mij niet zoveel zin? Ik laat ze meestal op beide kanten een aantal rondjes stappen en dan een paar rondjes draven, rondje galop en dan weer stappen. Dan ben je al snel minimaal 10/15 minuten bezig. Is zijn conditie wel al goed? Als dat zo is dan zou je na een paar dagen gewoon longeren bijgezet kunnen longeren. Maar dat zou ik wel de eerste keer onder begeleiding doen van een ervaren longeur. Dubbele longe is ook een fijne trainingsmethode.

Swammy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 19:27

Fiesten!!:D:D
Ze vinden het leuk, en het is goed voor hun conditie, wel eerst oefenen met hoofdstelletje, maar later kan het makkelijk met een halster, suc-6!:)

lautje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 20:16

Je kan hem best wat langer longeren hoor :) gewoon aan het halster een half uurtje. Als je merkt dat de pony het moeilijk krijgt ga je weer een paar rondjes stappen maar 10 minuten longeren heeft echt geen zin. De vetverbranding begint pas bij een verhoogde hartslag dus je moet hem wel even laten werken voor hij een paar kilo kwijtraakt. Buiten dat, als hij dagelijks op de wei staat is 1 plak hooi verdeeld over de dag ook wel voldoende hoor :p Maar je kunt rustig met hem aan het werk maar je moet hem op dit moment nog niet gaan belasten met een dubbele longe of andere hulpteugels. Eerst maar is wat aan de conditie werken en de spieren de tijd geven om zich te ontwikkelen.

Nog een tip.. je pony valt het snelste af door een interval training. Als je pony een beetje conditie heeft opgebouwd kun je beginnen met:

5 min stap
10 min draf
5 min galop
10 min draf
5 min stap (en dan op de andere hand hetzelfde)
Zorg dat je pony lekker door zijn lichaam beweegt (doorloopt)

Succes /3

Tara_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 20:19

Ik laat mijn shetjes altijd uit in het bos. Dan is het alleen wel zo gezellig als er iemand ander mee loopt.
Misschien kun je ook aan de hand springen?

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 20:26

lautje1986 schreef:
Je kan hem best wat langer longeren hoor :) gewoon aan het halster een half uurtje. Als je merkt dat de pony het moeilijk krijgt ga je weer een paar rondjes stappen maar 10 minuten longeren heeft echt geen zin. De vetverbranding begint pas bij een verhoogde hartslag dus je moet hem wel even laten werken voor hij een paar kilo kwijtraakt. Buiten dat, als hij dagelijks op de wei staat is 1 plak hooi verdeeld over de dag ook wel voldoende hoor :p Maar je kunt rustig met hem aan het werk maar je moet hem op dit moment nog niet gaan belasten met een dubbele longe of andere hulpteugels. Eerst maar is wat aan de conditie werken en de spieren de tijd geven om zich te ontwikkelen.

Nog een tip.. je pony valt het snelste af door een interval training. Als je pony een beetje conditie heeft opgebouwd kun je beginnen met:

5 min stap
10 min draf
5 min galop
10 min draf
5 min stap (en dan op de andere hand hetzelfde)
Zorg dat je pony lekker door zijn lichaam beweegt (doorloopt)

Succes /3

Dan heb ik nog een probleem. Hij doet aan de longe geen galop, hooguit 2 passen wat ik ook doe, hij doet het niet langer

lautje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 20:40

Geeft niets, laat hem dan maar draven, die galop komt wel naar mate je hem langer longeert. Je moet proberen hem de comando's stap, draf, en uiteindelijk galop te leren op stemhulp daarnaast 'langzaam' voor als hij wat te snel gaat, en 'actief!' voor als hij wat te langzaam gaat. Belonen is de beste leermethode dus beloon hem voor wat hij goed doet.

Laat hem overigens niet te kort aan de longeerlijn lopen, een longeerlijn is 8 meter lang gebruik hiervan minimaal 6 meter, zo heeft je pony goed de ruimte zich goed te kunnen bewegen. Nu je pony nog niet zo goed aan de longe kan lopen kan je hem best in het begin wat korter doen maar zorg dat je aan het einde van de training aan die 6 meter zit.

Succes /3

lautje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 20:46

Tara_Jenny schreef:
Ik laat mijn shetjes altijd uit in het bos. Dan is het alleen wel zo gezellig als er iemand ander mee loopt.
Misschien kun je ook aan de hand springen?

Springen aan de hand is een goed idee, maar hiervoor moet je pony wel een beetje conditie hebben. Door de landing komt er extra druk op de pezen in het voorbeen. Als je pony weinig conditie heeft en dus weinig beweegt zijn die pezen wat korter, ga je dan met hem springen dan kunnen er kleine scheurtjes in de pezen ontstaan (peesblessure). Zorg ook altijd voor je gaat springen dat je pony een paar rondjes gelopen heeft (draf en galop) hierdoor worden de spieren warm die hij nodig heeft om goed te kunnen springen en dit verminderd ook de kans op blessures.

Groetjes! /3

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 11:12

Oke, Dankjewel. ik heb heb zelf leren longeren dus dat zit er nog niet helemaal super in, maar ik ben bezig om het te verbeteren. :D

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:16

je kan je pony ook naast de fiets leren lopen en dan met hem gaan fietsen.
Zo heb ik mijn toenmalige shet ook mooi slank gekregen.

Simmielief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 14:11

zelf leren longeren lijkt me moeilijk (heb het zelf ook geprobeerd)

zoals al gezegt is, lekker door laten lopen.
naast de fiets is ook leuk, denk er wel aan dat het allemaal goed verloopt, voor je het weet sleurt ie je van je fiets (spreek uit ervaring := )
bij mijn verzorgpaard doe ik afentoe:
van alles eventjes.
als je zo'n gekke pony hebt die achter je aan loopt als je weg rent, kan je zelf ook telkens een stukje weg rennen. kan ook erg leuk zijn voor jou en je pony. :j

succes!

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 14:14

ik zou juist ophouden met longeren(of het niet langen doen in ieder geval) en met hem gaan wandelen of fietsen. altijd longeren op een rondje is niet goed voor de gewrichten van de pony.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 14:14

Anders eens vragen of een ervaren longeur wil meekijken? Dan kun je waarschijnlijk nog wel een paar goede tips krijgen.

lautje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 23:22

capopjekop schreef:
Anders eens vragen of een ervaren longeur wil meekijken? Dan kun je waarschijnlijk nog wel een paar goede tips krijgen.

Dat lijkt me een goed idee, maar om nog even terug te komen op de bovenstaande reactie. Dat longeren hoef je je echt geen zorgen over te maken, zeker niet zolang je hem niet belast met bijzetteugels. Zorg wel dat je hem die ruimte geeft van minimaal 6 meter, (de pony maakt dan een cirkel van 12 meter). Er zijn paarden die dagelijks met de kin op de borst worden gelongeerd, dit veroorzaakt de blessures en in dit geval hoef je je absoluut geen zorgen te maken op slijtage van de gewrichten.

Groetjes!! /3

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 23:28

je overhaast het in elk geval niet, maar ik denk dat je ponytje best wat meer kan lopen.
Als je nu bijvoorbeeld begint met 5 minuten in stappen, 5 minuten draven en dan weer 5 minuten stappen.
Dan is je pony toch een kwartiertje lekker aan het werk.

Je kan natuurlijk ook gaan fietsen, erg leuk om te doen. Met fietsen kan je bijvoorbeeld heerlijk door het park. Als je pony eenmaal een conditie heeft dan kan je uren weg zijn.
Maar je moet niet aan fietsen beginnen als je twijfelt of je je pony wel aan kan. Zorg wel dat je fiets goede remmen heeft, en je pony zo nodig een bitje in.

Om aan de spiertjes te werken kan je ook gaan dressuren aan de lange lijnen! En als afwisseling is vrijheidsdressuur of een stukje wandelen ook erg leuk!

lautje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 23:30

Simmielief schreef:
zelf leren longeren lijkt me moeilijk (heb het zelf ook geprobeerd)

zoals al gezegt is, lekker door laten lopen.
naast de fiets is ook leuk, denk er wel aan dat het allemaal goed verloopt, voor je het weet sleurt ie je van je fiets (spreek uit ervaring := )
bij mijn verzorgpaard doe ik afentoe:
van alles eventjes.
als je zo'n gekke pony hebt die achter je aan loopt als je weg rent, kan je zelf ook telkens een stukje weg rennen. kan ook erg leuk zijn voor jou en je pony. :j

succes!

Zelf vind ik het heel erg makkelijk om een paard aan de longe te leren. Ik heb al veel jonge paarden aan de longe geleerd te lopen zal het stap voor stap uit leggen...

1. Zorg dat je pony goed mee kan lopen aan de hand
2. Zorg dat je pony niet bang is voor de longeerzweep, zo ja, laat hem hier dan aan wennen voordat je begint.
3. Zorg dat de eerste paar keer iemand meeloopt met je pony, jijzelf blijft in het midden staan en geeft de hulpen (door middel van je stem) en de ander loopt met de pony mee om hem te leren wat de bedoeling is.
4. Dan probeer je het zonder hulp, in het begin kun je dan de longe iets korter doen zodat de pony niet zo ver bij je vandaan loopt, als het an beter gaat geef je hem meer ruimte tot hij uiteindelijk op de juiste afstand loopt in de cirkel.
5. Blijf oefenen met je stemhulp, dit zal even duren maar als je je pon veel beloont op wat hij goed doet zal hij het snel doorhebben!
6. Gebruik niet zomaar hulpteugels omdat 'iedereen' dat doet, denk er goed over na want met hulpteugels kan je je pony werkelijk naar het slachthuis werken! Vraag een deskundig persoon (je instructeur) voor advies en hoe je het moet gebruiken voor je aan de gang gaat met hulpteugels.

Binnen een week loopt je pony voorbeleldig aan de longe :D

GRoetjes!! /3

lautje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 23:35

Oh ja om nog even onduidelijkheid uit de wereld te helpen ;) een longerzweep is er als hulp (een verlenging van je arm) niet als 'zweep' om mee te slaan. Een longeerzweep gebruik je door er mee naar je pony te zwaaien op het moment dat hij niet reageert op je hulp, ik zelf gebruik ook wel eens de longeerlijn om zijn aandacht erbij te houden, ik geef dan een kleine correctie door mijn hand die de longeerlijn vast heeft even een ophouding te geven. Dan zijn ze vaak al wel weer bij de les en kun je nog een keer je hulp herhalen, reageert hij niet dan even met de longeerzweep erbij (of laten knallen met het uiteinde van het touwtje als je dat kunt, er zijn erbij die hier niet zo handig in zijn :d)

Succes! /3

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 23:49

Lekker wandelen, fietsen, longeren, lange lijnen, vrijspringen, balkjes lopen en mennen. Rustig aan beginnen want het dier moet al zijn overgewicht ook meedragen.

Staat je pony alleen? Is het geen idee om hem in een kudde te gooien zodat hij ook daar lekker gaat bewegen. Eventueel op het zand met hooi erbij, die shetten kunnen groenen van de lucht dus wat een kale weide lijkt kan nog meer dan zat zijn voor een shetlander. Pas op voor zand eten en hoefbevangenheid van het kale (gestreste) gras.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 12:46

Ik ben van plan om er een stuk zand bij te maken, zodat hij daar af en toe ik kan. Ook wil ik later lange lijnen gaan doen, maar hoe leer je dat eigenlijk?

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 12:48

Van wandelen valt je paard het best en het snelst af! Mijn shet was ook te dik maar heeft nu een afgetraint lichaam haha

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 13:01

Fietsen is een leuke manier om je pony af te laten vallen. Ook nog goed voor je eigen conditie.
Wel een vereiste dat je het dier goed onder controle hebt. Als hij je af en toe nog naar het gras toe sleurt moet je daar eerst aan werken.