Mijn Shetlander is aan de dikke kant, nu wil ik wat met hem bewegen, ik hem pas leren longeren, dus dat moet ik nog opbouwen en beter laten gaan. Maar hoe kan ik dat het beste opbouwen? ik probeer nu meestal 2,5 minuut ene kant op en 2,5 andere kant op, moet ik dan over een tijdje 5 minuten ene kant op en 5 minuten anders kant op of wat is het beste? Zijn er nog leuke dingen waarmee ik hem kan laten bewegen, ik laat hem ook weleens los rennen. nog ideeën? ik wil later ook nog lange lijnen gaan doen, maar dan moet het longeren en de stemcommando's er eerst goed inzitten. wat kan ik tot die tijd nog meer doen?
Groetjes Jin
Dit is mijn Shet
weet niet of het hier goed staat
gewoon aan het halster een half uurtje. Als je merkt dat de pony het moeilijk krijgt ga je weer een paar rondjes stappen maar 10 minuten longeren heeft echt geen zin. De vetverbranding begint pas bij een verhoogde hartslag dus je moet hem wel even laten werken voor hij een paar kilo kwijtraakt. Buiten dat, als hij dagelijks op de wei staat is 1 plak hooi verdeeld over de dag ook wel voldoende hoor :p Maar je kunt rustig met hem aan het werk maar je moet hem op dit moment nog niet gaan belasten met een dubbele longe of andere hulpteugels. Eerst maar is wat aan de conditie werken en de spieren de tijd geven om zich te ontwikkelen.
)
een longerzweep is er als hulp (een verlenging van je arm) niet als 'zweep' om mee te slaan. Een longeerzweep gebruik je door er mee naar je pony te zwaaien op het moment dat hij niet reageert op je hulp, ik zelf gebruik ook wel eens de longeerlijn om zijn aandacht erbij te houden, ik geef dan een kleine correctie door mijn hand die de longeerlijn vast heeft even een ophouding te geven. Dan zijn ze vaak al wel weer bij de les en kun je nog een keer je hulp herhalen, reageert hij niet dan even met de longeerzweep erbij (of laten knallen met het uiteinde van het touwtje als je dat kunt, er zijn erbij die hier niet zo handig in zijn :d)